جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

طرح سناتورها برای مشروط کردن رفع تحریم

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۲
کد مطلب: 494960
دو سناتور آمریکایی به تازگی طرحی پیشنهاد کرده‌اند که خواستار منوط کردن رفع تحریم‌های ضد ایرانی تا زمان ارائه گزارش موسوم به «جمع‌بندی مبسوط» توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، دو نماینده مجلس سنای آمریکا طرحی پیشنهاد کرده‌اند که خواستار تمدید تحریم‌ها ضد ایران تا زمانی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند «صلح‌آمیز بودن» تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تأیید کند.

طرح پیشنهادی «تیم کین» و «کریس مورفی» که سه‌شنبه شد، خواستار تمدید «قانون تحریم‌ ایران» است. این قانون که سال 1996 در کنگره آمریکا تصویب شده در پایان سال جاری میلادی منقضی می‌شود؛ و به همین دلیل، نمایندگان کنگره آمریکا خواستار تمدید آن هستند.

کاخ سفید قانونگذاران را به اجتناب از اقدام عجولانه در این باره دعوت کرده است.

این طرح در صورت تصویب مقرر کند که تحریم‌ها علیه ایران زمانی برداشته شود که رئیس‌جمهور آمریکا بتواند به کنگره گواهی بدهد که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به 'جمع‌بندی مبسوط' رسیده و می‌تواند تأیید کند که تمامی فعالیت‌های برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

کشورهای غریی به رهبری آمریکا ایران را به پیگیری اهداف نظامی در لفافه برنامه هسته‌ای متهم می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران، همواره این ادعا را رد و بر مصارف صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده است.

به نوشته هیل، «تیم کین» و «کریس مورفی» هدف از معرفی طرح پیشنهادی برای تمدید قانون یادشده را ضمانت صلح‌آمیز بودن مواد هسته‌ای موجود در ایران عنوان کرده‌اند.

این دو سناتور مشخص نکرده‌اند که رئیس‌جمهور آمریکا چه زمانی می‌تواند درباره صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران به کنگره گواهی دهد، اما توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، چشم‌انداز وقوع این اتفاق را مصادف با «روز انتقال» قرار می‌دهد.

مطابق برجام، روز انتقال، هشت سال بعد از تصویب این توافق هسته‌ای و یا همزمان با ارائه گزارشی که رسیدن آژانس به جمع‌بندی مبسوط را تأیید کند، فراخواهد رسید.

نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد، در آن گزارش تأیید خواهد کرد که تمامی مواد هسته‌ای موجود در ایران برای اهداف صلح‌آمیز هستند.  
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *