سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰

توسعه اصلاح‌طلبانه، "برون‌زا" و استقلال زدا است

يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب: 444161
مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه نگاه توسعه محور "استقلال" کشور را با مخاطره مواجه خواهد کرد، گفت: نگاه مدعیان اصلاحات به مقولات فرهنگی، سیاسی و سیاست خارجی تا حد زیادی نزدیک به نگاه توسعه محور است.
به گزارش جهان، محمد ودود حیدری؛ مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به تاکیدات اخیر رهبر انقلاب بر مسئله "استقلال" تصریح کرد: به نظرم رهبر انقلاب یک سالی هست که اصرار دارند اصول انقلاب اسلامی را بازخوانی کرده و مجدداً بر آن تاکید کنند. این مسئله می تواند از جهاتی مایه تاسف باشد که ایشان به عنوان مهمترین فرد استراتژیست و گفتمان ساز در جمهوری اسلامی در حال حاضر ضروری دیده اند تا مشغول بازخوانی اصولی شوند که در قریب به ۴ دهه پیش تثبیت شده و ما از آنها عبور کرده ایم.

حیدری افزود: این مسئله نشان می دهد که فضای سیاسی کشور به صورتی است که اگر این بدیهیات بازخوانی نشود؛ ممکن است افرادی بخواهند زمینه نفی آنها را فراهم کنند! استقلال یکی از اصول اولیه انقلاب اسلامی است که به نوعی مفهوم آزادی در عرصه نظام بین الملل را دارد؛ اگر ما بخواهیم در یک مقیاس برون مرزی به مفهوم آزادی نگاه کنیم، بایستی آن را به استقلال معنا کنیم.

مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی با بیان اینکه مجموع اتفاقات و روندهایی که در کشور-بخصوص در مقطع پس از مذاکرات هسته ای- در حال شکل گیری است به سمت و سوی ایجاد یک موج تمایل به غرب رفته است؛ اظهار داشت: ما باید توجه داشته باشیم که اگر انقلاب اسلامی توانسته در دنیا حرف جدیدی بزند و منادی نگاه جدیدی در عرصه نظام بین الملل باشد؛ به دلیل دارا بودن یک استقلال واقعی بوده است. در غیر این صورت ایران هرگز امکان سامان دادن و راهبری جریان ضداستکباری با محوریت اسلام را پیدا نمی کرد.

مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی در تشریح فضای سیاسی کشور افزود: ما اگر به بدیهیات و زمینه های شکل گیری انقلاب اسلامی در چهار دهه پیش توجه کنیم؛ متوجه خواهیم شد که اکنون دارد روندهایی دنبال می شود که نهایتاً سبب خدشه دار شدن هر یک از این بدیهیات می شوند. ما اگر نگاه درستی به عرصه استقلال نداشته باشیم؛ ممکن است به نوعی شاهد یک ارتجاع سیاه به سمت اتفاقاتی باشیم که اتفاقاً باعث به وجود آمدن انقلاب اسلامی شده اند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نگاه راهبردی رهبر انقلاب به مسئله پیشرفت کشور تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در طی سالهای گذشته در این عرصه گفتمان سازی و تولید ادبیات کرده اند و مفهوم پیشرفت را در مقابل توسعه مطرح نموده اند. درواقع تفاوت اساسی دو مفهوم توسعه و پیشرفت؛ در حفظ استقلال کشور است.

حیدری در تشریح این مسئله افزود: نگاه توسعه ای نگاهی است که ما را در مسیر دلخواه غرب قرار می دهد. یعنی ما را چرخ دنده ای از ماشین توسعه جهانی فرض می کند؛ بدون اینکه از خودمان اختیاری در حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ داشته باشیم.

وی در تشریح مضرات نگاه توسعه محور به مسائل کشور افزود: نگاه توسعه محور به موضوعات؛ انقلاب اسلامی را در یک کنج و گوشه رینگ قرار خواهد داد و توان راهبری در عرصه داخلی و بین المللی را از آن خواهد گرفت. نگاه متولیان اصلاحات و مطرح کنندگان اعتدال به مقولات فرهنگی، سیاسی و سیاست خارجی تا حد زیادی نزدیک به نگاه توسعه محور است.

حیدری در تشریح تفاوتهای مبنایی توسعه و پیشرفت اظهار داشت: مفهوم پیشرفت؛ در حالی که همان قالب های حرکت کشور به سمت جلو را دارا می باشد؛ با محوریت اقتصاد درونزا، اقتدار درونزا و همچنین راهبری انقلاب اسلامی در سطح داخلی و جهانی مطرح شده است.

مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به پیشرفت های شگرف جمهوری اسلامی در طی چهار دهه گذشته تاکید کرد: ما در حال حاضر در عرصه منطقه و همچنین در فضای بین المللی دارای جایگاهی شایسته و قابل اعتنا بوده، در بسیاری از عرصه ها شاهد پیشتازی جمهوری اسلامی هستیم.

وی در ادامه افزود: نکته ای که می توان از مذاکرات هسته ای اخیر فهمید این است که آنها به این نتیجه رسیده اند که انقلاب اسلامی را نمی توانند از بین ببرند و مجبور هستند با آن تعامل کنند تا از این طریق شاید بتوانند از سرعت پیشرفت آن بکاهند. این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: نگاه توسعه محور-که برخی از شعارها در داخل کشور معطوف به آن است- در بلندمدت ما را از پیشرفت باز می دارد و به نوعی آزادی و استقلال ما را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

حیدری با اشاره به طرح مسائلی همچون تحریف امام(ره) از سوی رهبر فرزانه انقلاب در طی سال اخیر، تصریح کرد: رهبر انقلاب با مشاهده این روند در طی یکسال اخیر مشغول بازخوانی اندیشه های اساسی حضرت امام(ره) شده اند. مبحث تحریف امام(ره) و امام زدایی نیز در همین بستر قابل تعریف است. چون که تحریف امام(ره) مساوی است با تحریف گفتمان انقلاب اسلامی است و این مسئله هم مساوی خواهد بود با به خدمت همان نگاه توسعه ای درآمدن!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *