پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

عارف: با چالش و مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستیم

چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۴۶
کد مطلب: 638719
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه با چالش و مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستیم، گفت: بسیاری از مشکلات کنونی ما در کشو, به علت عدم گفت و گو مسئولان با هم و یا مسئولان با مردم است.
عارف: با چالش و مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستیم
به گزارش جهان نيوز، محمدرضا عارف عصر امروز در نشست صمیمی با نخبگان علمی,دانشگاهی, معتمدین اظهار داشت: استان گلستان در حوزه کشاورزی به خودکفایی و خوداتکایی رسیده و گندم این منطقه از لحاظ کمی و کیفی بی‌نظیر است, ضمن اینکه در حوزه‌های مختلف ظرفیت و پتانسیل‌های بالایی دارد.

وی افزود: در حال حاضر در کشور با چالش و مشکلات اقتصادی روبه‌رو هستیم اما نکته مهم این است که آیا این چالش برای نخستین بار در کشور رخ داده؟  در گذشته نیز با چالش‌هایی کشور ما مواجه بوده که با اتکا مردم و انگیزه بالا جوانان توانستیم از آنها عبور کرده و مصونیت پیدا کنیم.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقتصاد ما, اقتصاد وابسته به نفت است و در برنامه‌ها به صورت کمی و کیفی سعی در کاهش این وابستگی وجود داشته و در این شرایط ظالمانه و تحمیل شده توسط ترامپ, تنها راه تحمل و درک شرایط و پیدا کردن مصونیت در مقابل این چالش‌ها است.

وی یادآور شد: ما مطمئن هستیم که جوانان و نخبگان و مردم عزیز که صاحبان اصلی کشور هستند این شرایط را درک کرده و از این چالش هم عبور خواهیم کرد.

عارف تاکید کرد: وفاق, همدلی و اتحاد مردم استان گلستان, به ویژه گنبدکاووس که ایران کوچکی از اقوام مختلف هستند باید الگویی برای همه کشور باشد, مردم گنبدکاووس با رفتار و منش و زندگی مسالمت آمیز الگویی هستند برای کشور که در حال حاضر بیش از گذشته نیاز به وحدت داریم.

وی گفت: بسیاری از مشکلات کنونی ما در کشو,  به علت عدم گفت و گو مسئولان با هم و یا مسئولان با مردم است و اگر گروه های اجتماعی با یکدیگر صحبت کنند و یا مسئولان با مردم ارتباط برقرار کرده و سخن بگویند بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب منطقه آزاد تجاری اینچه برون ادامه داد: ایجاد منطقه آزاد تجاری در اینچه برون آرزوی دیرینه و به حق این منطقه بود که امید داریم شورای نگهبان نیز تایید و ابلاغ کند و تا 5 سال آینده شاهد تحول اقتصادی در این منطقه باشیم.

وی بیان داشت: بازدیدهایی امروز از مراکز دانشگاهی و مدارس و فنی و حرفه‌ای انجام شد و با توجه به خواسته و نیازهای شهرستان توسط فرماندار ویژه و نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی, موارد را در شورای برنامه‌ریزی استان جمع‌بندی و تصویب کرده و در مجلس شورای اسلامی پیگیری خواهیم کرد.

عارف تصریح کرد: گرچه رشد کمی مراکز آموزش عالی در کشور, به رشد منفی و صفر رسیده, اما به نظر می رسد که در گنبدکاووس و این منطقه باید دانشگاه ها چه آزاد, پزشکی و غیر پزشکی توسعه کمی و کیفی داشته باشند.

وی درباره موسسات غیردولتی در سطح کشور اظهار داشت: در سال های گذشته رشد آموزش علمی کاربردی  و موسسات غیردولتی در سطح کشور غیر منطقی و بی رویه بود و برخی از آنها با توجه به عدم حداقل‌های لازم برای راه اندازی, مجوز گرفته و فعالیت کردند, در دوره جدید در طرح آمایش آموزش توجه جدی به این‌گونه موسسات با توجه به شرایط لازم شده است. 

عارف با اشاره به آسیب‌های اجتماعی و وضعیت نابسامان آن در کشور گفت: شاخص طلاق از یک به 16 به یک به شش رسیده و در برخی از شهرهای کشور این آمار خیلی بدتر است و این آسیب ها به چالش جدی تبدیل شده به گونه ای که مقام معظم رهبری به این ورود کرده و شورای عالی فرهنگی با نگاه فرهنگی به آسیب ها تشکیل شد.

وی افزود: آسیب‌های اجتماعی در سال‌های اخیر به چالش جدی تبدیل شده و اخیرا در کمیسیون آموزش به مشکلات موادمخدر در مدارس و دانشگاه‌ها که بسیار نگران‌کننده است, پرداخته شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی با همکاری شورای عالی فرهنگی سازوکار جدی پیدا کرد و به نظر می‌رسد در هر استان و منطقه باید یک رراهکار همان منطقه ارائه شود, زیرا گرچه در کلیات این آسیب‌ها مشترک هستند اما در هر منطقه باید راهکار بومی را دنبال کنیم.

وی درباره فعالیت‌های خیرین بیان داشت: شاخص‌های آموزش در 20-15 سال گذشته نگران کننده بود و خیرین با فعالیت‌های خیرخواهانه خود پرونده 3 شیفت بودن مدارس را بستند و قدم‌های خوبی در حوزه فضای فیزیکی آموزشی برداشتند.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *