دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

جزییات احداث مجتمع فوریت‌های اجتماعی

دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب: 436649
به‌طورکلی جمع‌آوری افراد آسیب‌دیده وظیفه ذاتی شهرداری تهران محسوب می‌شود، اما سامان‌دهی آن‌ها وظیفه سایر دستگاه‌ها مانند دادگستری و بهزیستی است، اما به دلیل این‌که نیروی انتظامی و بخش اجراییات شهرداری در بحث جمع‌آوری افراد آسیب‌دیده در سطح شهر دچار مشکل بود، تصمیم به احداث این مجتمع گرفته شد.
به گزارش جهان، رییس اداره اجتماعی فرمانداری تهران جزییات احداث و نحوه فعالیت مجتمع فوریت‌های اجتماعی شهر تهران را تشریح کرد.

فرزانه مروستی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهرخانه، با بیان این‌که هدف از احداث این مرکز سرعت بخشیدن به امور مربوط به آسیب‌های اجتماعی است، اظهار داشت: در این مرکز که نماینده همه دستگاه‌های مرتبط با بحث آسیب‌های اجتماعی حضور دارند، ظرف ۴۸ ساعت برای مورد آسیب‌دیده تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: به‌طورکلی جمع‌آوری افراد آسیب‌دیده وظیفه ذاتی شهرداری تهران محسوب می‌شود، اما سامان‌دهی آن‌ها وظیفه سایر دستگاه‌ها مانند دادگستری و بهزیستی است، اما به دلیل این‌که نیروی انتظامی و بخش اجراییات شهرداری در بحث جمع‌آوری افراد آسیب‌دیده در سطح شهر دچار مشکل بود، تصمیم به احداث این مجتمع گرفته شد.

رییس اداره اجتماعی فرمانداری تهران ادامه داد: در گذشته پس از این‌که شهرداری و نیروی انتظامی این افراد را جمع‌آوری می‌کردند، بعد از دو الی سه روز به دلیل عدم ساماندهی مناسب، مجبور می‌شدند این افراد را در سطح شهر رها کنند، اما به دلیل این‌که تشکیل این مجتمع مصوب شورای اجتماعی کشور است و همه دستگاه‌ها آن را امضا کرده‌اند، لذا همگی موظف‌اند که این موضوع را در قالب یک کار تیمی و با سرعت بالا پیگیری کنند.

مروستی در ادامه گفت: در این صورت سریعاً برای فرد مورد نظری که توسط شهرداری یا نیروی انتظامی جمع‌آوری شده است، پرونده تشکیل می‌شود و فوراً به سازمان مربوطه ارجاع می‌گردد.

رییس اداره اجتماعی فرمانداری تهران با اشاره به مشکلات آسیب‌دیدگاه اجتماعی اعم از کارتن‌خواب‌ها، کودکان کار و خیابان و زنان ویژه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکل اصلی آسیب‌دیدگان اجتماعی در سطح شهر این است که برنامه و ساز‌و‌کار مناسبی برای جمع‌آوری آن‌ها وجود ندارد.

به گفته وی با تشکیل این ساختمان قرار است که این افراد در یک طرح ضربتی جمع‌آوری شده و به این مرکز آورده شوند و ظرف ۴۸ ساعت تعیین تکلیف گردند.

مروستی با بیان این‌که حتی کوچک‌ترین نیازهای این افراد در این مجتمع در نظر گرفته شده است، گفت: برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای است که حتی نماینده ثبت احوال نیز در این مرکز وجود داشته باشد تا برای افرادی که هویت نداشته و شناسایی نشده‌اند، اقدام شود. هم‌چنین اگر قرار باشد که مورد آسیب‌دیده به بیمارستان ارجاع داده شود، با اقدام نماینده علوم پزشکی او را فوراً به بیمارستان ارجاع داده و پس از درمان به سایر مراکز مربوطه از جمله مراکز توانمندسازی و بازپروری سپرده می‌شود.

وی افزود: به عنوان نمونه کارتن‌خوابی داریم که معلول است و قطعاً جایگاه او بهزیستی است. پس از ورود این فرد به مجتمع با حضور نماینده بهزیستی که حکم او را صادر می‌کند، تصمیم گرفته می‌شود که مسئولیت او باید به سازمان بهزیستی واگذار شود، و یا در مورد کودک کار و خیابان بر اساس شرایطی که افراد دارند، این‌گونه تصمیم گرفته می‌شود که باید به کانون اصلاح و تربیت یا هر سازمان دیگری که متولی این آسیب اجتماعی است، فرستاده شوند.

رییس اداره اجتماعی فرمانداری تهران ادامه داد: در مورد متکدیان که به شکل گسترده‌ای در سطح شهر حضور دارند و بخش بسیاری از آن‌ها را نمی‌شود سامان‌دهی کرد، برنامه‌هایی داریم تا تعداد زیادی از آن‌ها جمع‌آوری شده و به سامان‌سراهای شهرداری ارجاع داده ‌شوند.

مروستی تأکید کرد: اگر احیاناً در این مرکز افرادی را داشته باشیم که مهاجر باشند و به‌عنوان متکدی یا کارتن‌خواب در شهر تهران جمع‌آوری شوند، از طریق سیستم اعزام، به شهرهای خودشان فرستاده خواهند شد.

وی افزود: قابل ذکر است که این برنامه‌ها بیان‌گر این نیست که قبلاً بر روی موضوع هماهنگی دستگاه‌ها و اقدامات فرادستگاهی فکر یا کار نشده باشد، بلکه هدف از احداث چنین مرکزی این است که فرد پس از دو سه روز سردرگمی در سازمان‌های مختلف، مجدداً رها نشود.

رییس اداره اجتماعی فرمانداری تهران در خصوص مکان و وسعت درنظر گرفته‌شده برای این مجتمع اظهار کرد: ساختمانی ۴ طبقه به وسعت ۵۰۰ مترمربع در منطقه ۹ تهران به این منظوردر نظر گرفته شده که حتی تجهیزات آن نیز خریداری و خود فرماندار شخصاً از آن بازدید کرده است، اما بحثی که وجود دارد این است که اگرچه ساختمان از قبل برای فوریت‌های اجتماعی توسط شهرداری در نظر گرفته شده است، اما این‌که موافقت‌نامه‌ها امضا و به موقع تحویل فرمانداری داده شود، هنوز معلوم نیست. به هر حال قول واگذاری آن را تا آخر مرداد ماه داده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *