جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

سامانه ای برای ثبت مطالبات زنان

دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب: 431927
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: بیمه زنان خانه‌دار در نوبت رسیدگی در کمیسیون اجتماعی دولت است و نظرات دستگاه‌ها در این‌ باره اخذ شده است.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، "شهیندخت مولاوردی" روز دوشنبه در نشستی خبری که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: لایحه‌ای که معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده درباره بیمه زنان خانه‌دار ارائه کرده در نوبت رسیدگی در کمیسیون اجتماعی دولت است و نظرات دستگاه ها نیز در این باره اخذ شده است.

وی ادامه داد: این بیمه با مشارکت دولت اجرا می‌شود و دولت بخشی از حق بیمه را می‌پردازد، اما به دلیل بار مالی و نداشتن توجیه اقتصادی و به دلیل اینکه زنان خانه‌دار جز گروه‌هایی هستند که کارفرمای خاصی ندارند، به اجرا در نیامده است.

مولاوری افزود: البته همزمان سازمان تامین اجتماعی در حال بررسی بیمه‌های چند لایه (موضوع ماده ۲۷ قانون برنامه پنجم توسعه) است.

تشکیل وزارتخانه زنان یکی از وعده‌های رییس جمهوری است

مولاوردی درباره تشکیل وزارتخانه زنان گفت: این موضوع یکی از وعده‌های رییس جمهوری بوده اما امور زنان، فرابخشی است و محدود کردن به یک وزارتخانه مسوولیت سایر دستگاه را نادیده می گیرد و با این بهانه که این امور متولی خاص دارد از زیر بار آن شانه خالی می‌کند.

وی ادامه داد: ممکن است این تلقی باشد که یک وزارتخانه متعلق به زنان است و سایر وزارتخانه‌ها متعلق به آنها نیست و زنان در آن سهمی ندارند. آنچه تجربه جهانی به آن رسیده مکانیسم نهادین برای پیشرفت زنان است که در هر کشوری سازوکار خود را دارد و باید پیگیر وظایف دستگاه و هماهنگ کننده باشد.

اقدامات معاونت برای ازدواج پایدار

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: در این زمینه معاونت یکی از نهادهایی است در چارچوب جایگاه ستادی که باید وظایفی را انجام دهد و با بررسی و آسیب شناسی اسناد مصوب ستاد ملی زن و خانواده به برنامه عملی رسیده‌ایم که این مساله همزمان با ورود شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به موضوع شد، بنابراین اکنون در آن قالب حرکت می کنیم.

وی ادامه داد: دبیرخانه شورا در حال بررسی برنامه عمل کاهش و کنترل طلاق است که معاونت هم در آن مشارکت دارد.

فاصله گرفتن معاونت از مطالبات زنان به دلیل فشار صحت ندارد

مولاوردی در پاسخ به سووالی مبنی بر فاصله گرفتن معاونت از مطالبات زنان به دلیل برخی فشارهای وارده گفت: چنین برداشتی اصلا صحیح نیست و طبق سیاست کلی برنامه پنجم، در استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه زمینه‌ها مصمم هستیم که این سیاست در برنامه ششم هم تنفیذ شده است.

معاون رییس جمهوری گفت: همچنان این مساله در دستور کار ما قرار دارد که از طریق قوه قضاییه به دلیل قضایی بودن، چند پیشنهاد اصلاحی را پیگیری می‌کنیم، با دانشگاه مفید قم نیز برای ادامه پروژه بازپژوهی حقوق زن وارد مذاکره شده‌ایم.

آمار دقیقی از کودکان درگیر اعتیاد وجود ندارد

مولاوردی در رابطه با اقدامات معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده پیرامون کودکان درگیر اعتیاد توضیح داد: درباره کودکان درگیر اعتیاد آمار دقیقی وجود ندارد اما گزارش‌هایی را دریافت کرده‌ایم و پس از جمع‌بندی به رییس جمهوری ارائه می‌دهیم.

وی افزود: این گزارش بنا به تشخیص آقای ریی جمهور برای پیگیری ارجاع می‌شود، هرچند با دستگاه ذیربط که وزارت رفاه است جلساتی را برگزار کرده‌ایم و در آن چارچوب موضوع را مطرح و پیگیری می کنیم.

مهمترین چالش حوزه زنان

معاون رییس جمهوری در ادامه پاسخ های خود به خبرنگاران، مهمترین چالش حوزه زنان را بی اعتمادی و باور نداشتن به توان و ظرفیت زنان در کشور دانست و افزود: این مساله تاثیر خود را بر همه مناسبات، تصمیمات و سیاست‌ها می‌گذارد، به عبارت دیگر هنوز عزم و اراده ملی را در بهره مندی از توان نیمی از سرمایه انسانی در برنامه‌ها مشاهده نمی‌کنیم.

وی درباره عملکرد سامانه پیامکی ۱۰۱ که با هدف ثبت مطالبات زنان اخیرا راه اندازی شده، گفت: این سامانه پیامکی بمنظور دریافت مطالبات و دسته‌بندی آن و توجه در برنامه ریزی‌ها راه اندازی شده، استقبال خوب است اما هنوز نظرات دریافتی مورد بررسی قرار نگرفته است.

مولاوری اظهار امیدواری کرد، با این سامانه تعامل مثبتی با بدنه جامعه و دریافت به روز نظرات برقرار و در مراحل بعدی پیشنهادات و ایده‌های جدید برای بهره برداری دریافت شود.
به گفته وی، روز یکشنبه حدد ۵۰۰ تماس پیامکی برقرار شده است.

اقدامات معاونت برای حضور پررنگ زنان در انتخابات مجلس

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: در این‌باره تلاش‌هایی صورت گرفته تا قدم‌هایی برای افزایش تعداد زنان در مجلس برداشته شود، در این رابطه مکاتبه‌ای نیز با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌منظور لحاظ در سیاست‌های کلی انتخابات انجام شده است.

وی با اشاره به نقش مهم احزاب و تشکل‌ها در این زمینه گفت: انتظار کمک این تشکل‌ها را در شرایط کنونی داریم.

پیگیر سهمیه‌بندی آزمون های استخدامی هستیم

مولاوردی با بیان اینکه پیگیر مساله سهمیه‌بندی آزمون‌های استخدامی هستیم، افزود: دستور معاون اول رییس جمهوری را در این باره اخذ کرده‌ایم، سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز گفته بر اساس نیازهای اعلام شده توسط ۱۳ دستگاه عمل کرده است.

پیگیری‌ها در خصوص افزایش آمار اعتیاد

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با بیان اینکه هر یک از آسیب‌هایی که زنان در تعرض آن قرار دارند، متولیان قدر با اعتبارات و امکانات آنچنانی دارد، افزود: کاری که معاونت امور زنان و خانواده مسوولیت آن را عهده‌دار است هماهنگی لازم و مدیریت ظرفیت‌های موجود است که در این دو سال در چند استان نیز اقداماتی انجام داده است.

وی ادامه داد: در دو سال باقی مانده از دولت نیز چند طرح ملی را در موضوعات اولویت دار پیگیری می کنیم که یکی از آنها همین بحث است.

توسعه تعاملات بین‌المللی از ماموریت های ما است

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: توسعه تعاملات بین‌المللی به عنوان یکی از ماموریت‌های معاونت در چارچوب سیاست خارجی دولت شتاب گرفته است.

وی گفت: شتاب فعال در مجامع بین المللی و منطقه ای، انجام دیدارها و ملاقات‌های دو جانبه، انجام مصاحبه‌ها و گفت‌وگو با رسانه های بین‌المللی نمونه‌ای از این تعاملات است و عضویت ایران در هیات اجرایی نهاد زنان سازمان ملل یکی از دستاوردهای آن است.

هجمه نمایندگان مجلس به معاونت زنان

وی در پاسخ به سوالی درباره دلایل هجمه زنان مجلس به عملکرد معاونت زنان گفت: این هجمه‌ها طبیعی است، در این دو سال اصولا هر قدمی که برداشته‌ایم برخی با چشم بسته به ما حمله و طوری وانمود کرده اند که تاکنون هیچ حرکت مثبتی نبوده و قرار هم نیست باشد.

مولاوردی افزود: این هجمه را نشانه تاثیرگذاری اقدامات معاونت می‌بینم و به قول معروف به قطاری که در حال حرکت است سنگ می زنند، نه قطاری که در ایستگاه توقف کرده است.

به گفته وی، این هجمه‌ها خارج از چارچوب حمله به دولت در کلیت آن نیست.

بدنبال تحقق عدالت جنسیتی هستیم

مولاوردی در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکارهای معاونت برای افزایش فعالیت زنان در عرصه سیاسی و اجتماعی خاطر نشان کرد: بدنبال تحقق عدالت جنسیتی و فراتر از آن انصاف جنسیتی هستیم و اینکه تعادل لازم در جنبه های مختلف زندگی زنان را نتیجه دهد که حاصل آن توسعه متوازن در سطح کلی خواهد بود.

وی افزود: اصولا کشور از توسعه نامتوازن در همه ابعاد آن رنج می‌برد.

ایجاد مهد کودک در زندان زنان در دستور کار است

مولاوردی ادامه داد: پس از بازدید از زندان زنان برخی استان‌ها باید گفت، ایجاد مهد کودک در زندان، توانمندسازی و حرفه آموزی زنان زندانی و خانواده‌های آنها و همچنین ایجاد سرپناه برای این افراد پس از آزادی از حبس، در دستور کار معاونت قرار دارد.

وی درباره برنامه های معاونت پیرامون نقش زنان پس از تحریم یادآور شد: به دوران پسا تحریم خیلی دل بسته‌ایم، زیرا بسیاری از پیشنهادات و طرح‌هایی که ارائه می‌دهیم به دلیل بار مالی در اولویت قرار نمی گیرد.

مولاوردی ابراز امیدواری کرد با رونق اقتصادی پس از لغو تحریم‌ها و خروج کامل از رکود، بسیاری از برنامه‌های تحقق یابد البته واقع بینانه اگر نگاه کنیم نباید انتظارت را دامن زنیم زیرا زمان کافی برای تطبیق خود با شرایط جدید را باید داشته باشیم.

برنامه معاونت برای تربیت و ساماندهی زنان دارای دغدغه

مولاوردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات معاونت امور زنان و خانواده در جهت تربیت و ساماندهی زنانی که دغدغه زنان را به‌ویژه درحوزه سیاست دارند، گفت: تا حدودی یکی از ظایف ما ارتقا توانایی‌های زنان است که شناسایی زنان توانمند و تشکیل بانک جامعه اطلاعاتی آنها برای معرفی بمنظور تصدی مناصب را پیگیری می‌کنیم و از طرفی در حال طراحی دوره‌هایی هستیم که مهارت‌های علمی و عملی زنان را ارتقا دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *