سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

خبر خوش سازمان انتقال خون برای مردم

شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب: 436326
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از تدوین راهنمای ملی مصرف خون و فرآورده‌های خونی در کشور خبر داد و گفت: بیش از ۲۱۰ پایگاه انتقال خون در کشور وجود دارد، اما در سال‌های آینده به تدریج به دنبال کوچک‌سازی آنها خواهیم بود تا در قالب مراکز ویژه با آخرین استانداردها راه‌اندازی شوند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی‌اکبر پورفتح‌الله در نشست خبری به مناسبت هفته انتقال خون گفت: ۴۰ میلیون اهداکننده تاکنون سازمان انتقال خون را همراهی کردند و این همکاری باعث ارتقای شاخص‌های بی‌نظیر در سازمان شده است.

وی ادامه داد: فرآورده‌های خونی شمشیر دولبه‌ای است که در کنار زندگی‌بخشی می‌تواند خطرناک باشد، چرا که یکی از چالش‌ها پدیده بیماری‌های نوظهور است که با مصرف فرآورده‌های خونی ایجاد می‌شود یا چالشی که با تزریق خون به راه می‌افتد.

پورفتح‌الله گفت: بنابراین ۵ برابر عوارض تولید، صرف عوارض مصرف می‌شود و از طرفی نباید اجازه دهیم بیماری به خون و فرآورده‌های خونی دیگران نیازمند شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با تأکید بر مدیریت خون بیمار گفت: باید تلاش کنیم جامعه کم‌خون نباشد و افراد وارد جراحی‌های انتخابی با کمبود خون وارد نشوند.

وی افزود: همچنین نباید تعادل سیستم انتقال خون از بین برود و باید به دنبال روش‌های جراحی باشیم که خونریزی کمتری داشته و همچنین تحمل بیماران را نسبت به کم‌خونی افزایش دهیم.

وی از ابلاغ آیین‌نامه‌های کمیته‌های انتقال خون بیمارستانی خبر داد و گفت: این برنامه به زودی انجام می‌شود، به طوری که در مراکز درمانی سرویسهای انتقال خون برای مدیریت خون بیمار ایجاد می‌شود.

پورفتح‌الله برنامه دیگر سازمان را تدوین راهنمای ملی مصرف خون و فرآورده‌های خونی اعلام کرد و گفت: این برنامه با همکاری ۱۱ انجمن تخصصی و نظام‌پزشکی به زودی ابلاغ می‌شود.

پورفتح‌الله گفت: در زمینه کنترل کیفی آزمایش‌های منطقه‌ای تلاش‌های ویژه‌ای انجام شده، به طوری که در منطقه به ساماندهی خون و فرآورده‌های خونی دست یافته‌ایم.

وی در زمینه سلامت خون نیز گفت: ما سالمترین خونها را داریم چرا که طبق شواهد ۲۰ هزار بیمار تالاسمی داریم که سالانه ۳۰۰ هزار واحد خون اهدایی برای آنها مصرف می‌شود و حتی یک مورد بروز بیماری ایدز را در آنها شاهد نبوده‌ایم، این در حالی است که طبق آمار بین‌المللی از هر ۴۰۰ هزار مورد یک نفر امکان ابتلا به ایدز را دارند.

وی گفت: شاخص عفونت ایدز و هپاتیت در افرادی که به انتقال خون کشور مراجعه می‌کنند به نسبت آمار جامعه طبیعی ۱۰ برابر کمتر است و تفاوت قابل قبولی ظرف ۵ سال گذشته شاهد بوده‌ایم.

وی همچنین گفت: بیش از ۲۱۰ مرکز انتقال خون داریم که به جمع‌آوری خون می‌پردازند و به دلیل پراکندگی و مشکلات مرتبط با نیروی انسانی، کیفیت خون در این مراکز کاهش می‌یابد، به همین دلیل به دنبال متمرکزسازی مراکز هستیم و در سال‌های آینده پیگیر کوچک‌سازی مراکز در پایگاه‌ها خواهیم بود تا در قالب مراکز ویژه فعالیت کنند.

پورفتح‌الله گفت: کمتر از ۲۰ هزار واحد خون در سال تأمین می‌شود که به تدریج این مراکز کوچک تعطیل خواهند شد و به سمت مراکز بزرگ خواهیم رفت.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران افزود: با کمک مرکز خیرین خون در ۵ منطقه از شهر تهران، ۵ پایگاه تخصصی با ظرفیت بالا راه‌اندازی شود.

وی در مورد احیای پالایشگاه خون نیز گفت: ۱۷۵ هزار لیتر پلاسما سال گذشته تهیه و ۹۰۰ هزار پلاسمای مازاد به چرخه انتقال خون را به معتبرترین پالایشگاه‌های دنیا صادر کردیم و محصولات آنها را به کشور برگرداندیم.

پورفتح‌الله ادامه داد: در حال حاضر ۵۰ درصد داروهای مشتق از پلاسما با استفاده از پلاسمای ایرانی تهیه می‌شود و طبق برنامه وزارت بهداشت ظرف سه سال قرار است ۱۰۰ درصد داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی تهیه شود.

وی گفت: برای سرمایه‌گذاری در صنعت پلاسما از بخش خصوصی دعوت می‌کنیم و با واگذاری پالایشگاه به بخش خصوصی طبق مصوبه دولت گذشته موافق هستیم، اما فکر نمی‌کنم به زودی محقق شود.

وی افزود: در سال گذشته ۲۲۰ میلیون دلار واردات داروی مشتق از پلاسما داشته‌ایم، بنابراین سرمایه‌گذاری در بخش پلاسما به صرفه است.

به گزارش فارس، همچنین در حاشیه این نشست، از اولین سامانه همراه اهدای خون (هم‌خون یار) رونمایی شد، این نرم‌افزار آموزشی با کمک سامانه همراه اول راه‌اندازی شده که هدف آگاه‌سازی اهداءکنندگان خون را دنبال می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *