جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۲۴

رئیس سازمان انتقال خون: غرامت گرفتن از فرانسه امکان ندارد!

فقط می توانیم به عنوان ابزار سیاسی از غرامت استفاده کنیم!
شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب: 436301
رئیس سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه به دلیل مباحث حقوقی نمی‌توانیم از فرانسه درباره آورده‌های آلوده خونی غرامت بگیریم، گفت: بر اساس پیگیری‌هایی که انجام دادیم امکان گرفتن غرامت ایران از فرانسه امکان ندارد ولی می‌توانیم‌ آلودگی فرآورده‌های خونی فرانسه را در معادلات و برخوردهای سیاسی به عنوان یک ابزار استفاده کنیم.
رئیس سازمان انتقال خون: غرامت گرفتن از فرانسه امکان ندارد!
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علی اکبر پورفتح‌الله در نشست خبری رونمایی از سامانه هم‌ خون‌ی ار درباره اقدامات سازمان انتقال خون برای گرفتن غرامت ایران از فرانسه با توجه به حضور وزیر امور خارجه فرانسه در تهران درباره فرآورده‌های آلوده خونی اظهار کرد: در این باره باید عنوان کنم وقتی ‌آلوده فرآورد‌های خونی در ایران مطرح شد مربوط به ۳۰ سال قبل بود یعنی زمانی که بیماری HIV یک بیماری نوظهور در دنیا شناخته شده به طوریکه این بیماری در بیماران کشورهای غربی بسیار بیشتر بود.

وی ادامه داد: مثلا در فرانسه ۸۰ درصد بیماران تالاسمی این کشور دچار HIV شدند و چون این بیماری نوظهور بود شخص لوران فابیوس نخست وزیر اسبق فرانسه و دیگر مسئولان این کشور با وجود آنکه به دادگاه فراخوانده شدند ولی در نهایت تبرئه شدند زیرا این آلودگی تعمدی نبود.

پورفتح‌الله ادامه داد: بر اساس پیگیری‌هایی که انجام دادیم امکان گرفتن غرامت ایران از فرانسه امکان ندارد ولی می‌توانیم‌ آلودگی فرآورده‌های خونی فرانسه را در معادلات و برخوردهای سیاسی به عنوان یک ابزار استفاده کنیم.

رئیس سازمان انتقال خون با تاکید بر امکان چانه‌زنی سیاسی ایران از ابزار آلودگی‌های فرآورده‌های خونی فرانسه عنوان کرد: همین چانه‌زنی‌ها درباره این موضوع در مذاکرات ۱+۵ صورت پذیرفت و ایران توانست از این موضوع در این مذاکرات استفاده کند.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر امکان دریافت غرامت ایران از فرانسه امکانپذیر نیست چرا فرانسه به برخی از کشورها از جمله پرداخت کرده است، گفت: این غرامت با کمک شرکت‌های فرانسوی در قبال آن خسارت آلودگی به برخی کشورها کرده‌اند متفاوت است زیرا ما هنوز نتوانسته‌ایم یک سند رسمی محکومیت مسئولان فرانسوی درباره این فرآورده‌های آلوده خونی یافت کنیم.

پورفتح‌الله خاطرنشان کرد: بر این اساس حتی وقتی بنده به عراق سفر کردم به جد دنبال چگونگی دریافت غرامت بیماران عراقی از فرانسه بودم ولی متوجه شدیم که شرکت‌های فرانسوی که فرآورده‌های خونی آنان آلوده بود به چنین کشورهایی کمک‌هایی داشتند ولی این کمک‌ها به عنوان غرامت نبوده است بنابراین تنها کاری که ما می‌توانیم درباره فرآورده‌های آلوده خونی انجام دهیم استفاده از چانه‌زنی‌های سیاسی در معادلات و مجامع بین‌المللی است که یک مورد آن را در مذاکرات ۱+۵ انجام دادیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یک کلام بگویید ... هستند
اگر بچه خودتان هم ایدز داشت همین حرف را می زدید؟
یک کلام....
شما 8 سال مطالبه گری میکردید. 1 یورو غرامت گرفتید؟؟
Iran, Islamic Republic of
عراق جنگ زده هم غرامت گرفت...
Iran, Islamic Republic of
غرامت فدای لبخند کدخدا...
خسروی وکیل پایه یک دادگستری و دانشجوی دکتری حقوق
امکان ندارد...براساس قوانین بین المللی و حتی قانون مدنی فرانسه و رویه قضایی آن که مسئولیتهای بدون تقصیر را پذیرفته کاملا دریافت خسارت امکان پذیر است اما شاید نتوان فردی را مقصر دانست یا او را زندان کرد اما خسارت مدنی متفاوت است .هرچند چون در آن زمان ویروس مهلک ایدز کاملا شناخته شده بوده است امکان ندارد قصور و تقصیری و سهل انگاری نباشد تازه این برای زمانی بود که بخواهیم در فرانسه طرح دعوی کنیم در حالیکه دادگاههای ایران کاملا صالح به رسیدگی هستند چون هم خسارت و ضرر در ایران واقع شده و هم اتباع ایرانی متضرر شده اند و بر اساس قوانین ایران خسارت به هر صورتی مستند به فعل دیگری باشد میبایست جبران شود و نیاز به اثبات تقصیر یا سهل انگاری نیست و خسارتهای بدنی ناشی از خطا محض که نه سهل انگاری شده و نه قصور و تقصیری کاملا قابل مطالبه است و صحیح هم همین است که در دادگاههای ایران طرح دعوی شود و مبلغ خسارت از محموله های تجاری فرانسه در تنگه هرمز وصول شود...کاملا عملی است متاسفانه سیاست بعضی مواقع بخاطر توجیه خودش اصول علمی را هم زیر سوال میبرد و این کثیف ترین بخش آن است
حسین
Germany
پس مشخص شد یکی از اهرمهای فشار ایران چی بود یک هفته ای که دکتر پورفتح الله نبود رفته بوده وین !!!!!!!!!!!!!!
یکی نیست به این اقا بگه مرد حسابی توبه کارای فنی سازمانت برس که داره از بی برنامگی می پاشه
5+1 چه ربطی به سازمان داره آخه
نواب
پس بقیه چجوری گرفتن.
نمیخواهید یا نمیتونید؟!
Iran, Islamic Republic of
بیماران بیگناه غرامت نمیگیرند....
اما به عنوان وجه المصالحه....
Iran, Islamic Republic of
بزک کنندگان چهره کریه غرب...
Iran, Islamic Republic of
آقا بی خیال شید دیگه!
یه قصه مربوط به گذشته بوده.
فرانسه مهد تمدنه، ما باید از خدامون باشه و افتخار کنیم که ونا ما رو آدم حساب میکنن و وزیرشون ه کشور ما میاد.
مهد تمدن خونخواری
Iran, Islamic Republic of
ما که آدم بودیم، ظاهرا" شما رو آدم فرض محال کرده تا از شما سواری بگیره.
Iran, Islamic Republic of
چقدر بی شخصیت.
همینجوری فکر می کنید که مورد تحقیر دیگران قرار می گیرید.
Iran, Islamic Republic of
بدبخت.
واقعا به نظر شما افکار بعضی از مسئولای دولت محترم، چیزی غیر از این چیزیه که این بیچاره گفته؟!!
Estonia
اصلا نمیشه به امثال شما خرده گرفت، چون جون به جونتون کنن نوکر غربیها هستید
دبیری
United States
هنگامی که شاهدیم اموال و ساختمانهی ما بدلایل واهی مصادره میشوند بگویید در کدام موضوع دولتمردان ما توانسته اند حق مردم را از اروپایی ها و آمریکایی ها بگیرند؟
فکر کنم اگر حقیقت را بگویید بهتر است یا توان و قدرت ندارید و یا مردم عادی ارزش دفاع ندارند بهتر است سر آنها مسئولین معامله انجام دهند.
آخر حقی که از خانواده ها گرفته شده و فرزندان و عزیزانشان فوت کرده اند چه ربطی به مذاکرات دارد؟
مگر عدم اطلاع انسان را از جرمی که مرتکب شده و خسارتی که وارد کرده مبری میکند؟
چرا مسئولین ما در مقام وکلای مدافع اروپا یی ها حرف میزنند؟
چرت و پرت محض
Iran, Islamic Republic of
اگه توافقی نمی لرزه، یه عذرخواهی کفایت می کنه ها، یا اصلا" ولش کن!
Iran, Islamic Republic of
آقا بیخیال شوید، همه چیز ما فدای توافق!
باقرزاده شیرازی
...چطور عراق غرامت گرفت شما نمیتونید
... ها...
مهدوی
کی باید تعیین کنه این ادعا دروغ است یا نه ؟
رضا
تا زمانی که در برابر ایشون ذلت نشون بدید این که چیزی نیست نه تنها غرامت نخواهید گرفت که فحش هم خواهید شنید...
از سار کاشان
احمدی نژاد می خواست غرامت از دول اشغالگر ایران بگیرد اما چرا نگرفت!! و چرا حرفی از غرامت این خونهای آلوده نزد. بنابراین ساکت باشید ۸ سال کم نبود ملت به شما فرصت کافی داد که اقدام به دریافت غرامت کنید!