جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

نظارت مجلس بر توافقنامه احتمالی هسته ای

سه شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 433203
رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس توافقنامه احتمالی هسته ای را بررسی و بر آن نظارت خواهد کرد.
به گزارش جهان به نقل از صدا و سیما، علاء‌الدین بروجردی در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به آخرین گامهای مذاکرات هسته ای در وین افزود: با توجه به عزم مشترک بسیاری از گره ها باز شده است و در آستانه توافق مشترک هستیم.

وی افزود: حضور تمامی وزرای خارجه ۱+۵ در وین از توافق قریب الوقوع حکایت دارد و به نظر می رسد ما در آستانه توافق قابل قبول هستیم.

بروجردی تصریح کرد: خطوط قرمز ترسیم شده مقام معظم رهبری در این مذاکرات بر تیم مذاکره کننده ایرانی فرض است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در صورت امضاء توافق در اولین گام شورای امنیت در قطعنامه ای تمامی قطعنامه های سابق تحریم علیه ایران را لغو می کند و بر این توافق صحه می گذارد افزود: پس از آن توافقنامه امضا شده به کشورهای مذاکره کننده می رود و در این کشورها مورد بررسی قرار می گیرد.

بروجردی با اشاره به اینکه احتمال رد توافقنامه در کنگره آمریکا با دو سوم آرا بسیار ضعیف است گفت: این مسئله دست رئیس جمهور این کشور را برای وتوی مصوبه کنگره باز می گذارد و عملاً این توافقنامه اجرایی خواهد شد.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران هم بحث اصلی ارائه توافقنامه به مجلس شورای اسلامی است و با بازگشت وزیر امور خارجه از وین آقای ظریف در جلسه غیرعلنی مجلس حضور می یابد و روند تحولات و توافق نهایی را به اطلاع نمایندگان مردم خواهد رساند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بر اساس قانون بررسی و تطبیق توافقنامه نهایی با خطوط قرمز اعلامی بر عهده این کمیسیون است گفت: اگر توافق امضا شده با این خطوط تعارضی نداشت اجرایی می شود و در غیر این صورت مجلس نظرات خود را به دولت منعکس خواهد کرد.

بروجردی با اشاره به مخالفت رژیم صهیونیستی با مذاکرات هسته ای وتوافق نهایی احتمالی افزود: صهیونیستها توافق را به ضرر خود می دانند و معتقدند که هر گونه چالش آمریکا با ایران به نفع آنهاست زیرا بخشی از ظرفیت ایران را صرف چالش با آمریکا و غرب می کنند.

وی گفت: از زمانی که نشانه های رسیدن به توافق هسته ای آشکارتر شد و آمریکاییها نیازشان به این توافق بیشتر نشان دادند ضدیت و عصبانیت صهیونیستها را با توافق احتمالی بیشتر شاهد هستیم.

بروجردی علت دیگر نگرانی صهیونیستها از توافق هسته ای را فعال شدن ارتباطات معطل مانده و متوقف شده ایران با غرب و ایجاد فضای جدید ارتباط با جمهوری اسلامی ایران بویژه در زمینه اقتصادی دانست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: ما در ابتدا بحث مذاکرات را با تحولات منطقه جدا کردیم و صهیونیستها که اینک می بینندجمهوری اسلامی ایران سیاست خود را در منطقه به خوبی پیش می برد و مذاکرات را در حال رساندن به سرانجام است از این وضعیت بسیار ناراضی هستند.

بروجردی با بیان اینکه کسانی که فکر می کنند مصوبه اخیر مجلس در ارتباط با فن آوری هسته ای دست و پا گیر دولت است در متن آن دقت نکرده اند افزود: متن این مصوبه بسیار فنی و هوشمندانه و برای کمک به تیم مذاکره کننده و دولت است.

وی همچنین گفت: این تصور که برخی در جامعه دارند با توافق مشکلات اقتصادی یک شبه حل می شود درست نیست و نباید همه چیز را به توافق احتمالی گره بزنیم، البته بسیاری از گره ها با توافق احتمالی باز می شود.

بروجردی تصریح کرد: در هر حال باید فضای اقتصاد مقاومتی را پی بگیریم و از فضای باز بعد از توافق حداکثر استفاده را ببریم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: باید قبول کنیم در مصاف ۱۰ ـ ۱۲ ساله با غرب برنده جمهوری اسلامی ایران است و نباید برخی فکر کنند قضیه بر عکس است.

در ادامه این برنامه آقای سید محمد مرندی تحلیلگر مسائل سیاسی از وین گفت: همه کارشناسان و حتی تحلیلگران غربی هم مطمئنند که آمریکا نیاز به تفاهم دارد.

وی قوی شدن رقبای آمریکا همچون روسیه و چین، مشکلات اتحادیه اروپا و تمام شدن انحصار گاز به نفع روسیه بخاطر تحریم ایران را از جمله دلایل روشنی دانست که آمریکا و اروپا را نیازمند یک توافق کرده است.

مرندی با اشاره به سیاست حمایت آمریکا از وهابیها و تکفیریها در منطقه خاورمیانه که باعث نابودن شدن برخی کشورهای این منطقه و متزلزل شدن امنیت آنها شده است خاطر نشان کرد: بر این اساس همه به این نتیجه رسیده اند که تنها ایران است که مقتدر در منطقه حضور دارد و بدون آن نمی توانند ثبات در خاورمیانه را حفظ کنند و بر این اساس آمریکاییها نمی توانند میز مذاکره را ترک کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *