جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱

انتقاد دریادار سیاری ازکم‌کاری در حوزه دریایی

يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب: 429120
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: به اندازه وزن ژئوپلیتیک ایران اسلامی قدرت دریایی ایجاد نکرده‌ایم. برای داشتن اقتدار در دریا لازم است قدرت دریایی کشور را متناسب با وزن ژئوپلیتیک افزایش دهیم.
به گزارش جهان، مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نیروی دریایی ارتش خبر داد، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: در ارتباط با دریا ما مرتکب غفلت راهبردی شده‌ ایم، زیرا هیچگاه دریا آنگونه که باید به عنوان یکی از منابع مهم ملی مورد توجه قرار نگرفته است.

امیر دریادار سیاری همچنین اضافه کرد: در حالی‌ که دریا این ثروت خدادادی همواره در اختیار ما بوده است، ما بیشینه‌ بهره ‌وری در بهره ‌برداری از این نعمت را به عمل نیاورده‌ ایم! اگر آیه ۱۴ از سوره نحل را به دقت مورد مطالعه قرار دهیم در خواهیم یافت که خداوند متعال دریا را برای بهره‌برداری انسان مُسَخَّر کرده است تا با دریانوردی در آن تجارت انجام دهد و از گوشت ماهیان حلال آن بهره‌مند شود و از زیورهای آن استفاده نماید و در نهایت شکرگزار باشد؛ این موضوع در آیات متعدد دیگر از قرآن کریم مورد تأکید قرار گرفته است، اما اینکه ما به چه میزان با تأسی از آموزه ‌های دینی به دریا توجه کرده‌ایم لازم است مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص دریا گفت: مقام معظم رهبری در مورد استفاده از دریا اینگونه تدبیر فرموده‌ اند: «منافع دریا مال همه است؛ امکانات این دریای پر برکت متعلق به این ملت‌هاست.» بنابراین لازم است موضوع دریا و منافع آن مورد تأکید جدی قرار گیرد. زیرا اگر منابع دریا را به منابع ملی مزید کنیم قطعاً منابع بیشتری برای تخصیص به امر تولید در اختیار خواهیم داشت و این به معنی افزایش قابل توجه مرز امکان تولید ملی خواهد بود و یقیناً رفاه و اقتدار ملی را به همراه خواهد داشت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه تاکید کرد: ما امروز به اندازه وزن ژئوپلیتیک ایران اسلامی قدرت دریایی ایجاد نکرده ‌ایم. برای داشتن اقتدار در دریا که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، لازم است قدرت دریایی (مجموعه توانایی‌های یک ملت در استحصال منافع خویش از دریاها و اقیانوس‌ها با بکارگیری مناطق دریایی برای فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی در زمان صلح یا جنگ به‌ منظور نیل به مقاصد و اهداف ملی) کشور را متناسب با وزن ژئوپلیتیک نماییم و باز لازم است تأکید شود که سواحل مکران دروازه طلایی کشور است که به‌ سوی دریاهای آزاد و فرصت‌هایی ارزشمند آن قرار دارد و کلید بهره‌ گیری از این فرصت استثنایی توسعه سواحل مکران است و شاید کریدور شمال و جنوب را بتوان مهمترین پیشران برای بهره‌ گیری از فرصت دریایی بودن تلقی نمود.

وی همچنین با تاکید بر اهمیت توسعه فناوری های دریایی گفت: عرصه دریا بسیار پیچیده و گسترده است و هر کشوری که با دانش و تجربه بیشتر و ابزارهای بهره‌ برداری مناسب‌تر وارد این عرصه شود، ‌ قطعاً بیشتر بهره‌ مند خواهد شد، از این رو تجهیز شدن به دانش و فناوری‌های حوزه دریا که بسیار متنوع است، از مهمترین اقدامات هر کشور دریایی می‌ باشد. وقتی صحبت از دریا می‌کنیم باید توجه شود که عرصه ‌هایی مانند سواحل، سطح دریا، زیر سطح دریا، بستر و زیربستر دریا، فضای بالای سطح دریا، فضای الکترو مغناطیس، فضای آکوستیک و ... همه در این حوزه قرار می‌گیرند که باید متناسب با نیاز هر صنعت دریایی مانند، بخش تجاری، شیلات، نظامی، فعالیت‌های ساحلی، فراساحل، کشتی ‌سازی، امور بندری و ... توسعه یابند.

امیر دریادار سیاری با اشاره به کم کاری های انجام شده در حوزه فناوری های دریایی تصریح کرد: شاید بیان اینکه جای خالی چه فناوری‌ هایی در دریا احساس می‌شود با نگاه بخشی صحیح نباشد، اما با برشماری حوزه‌ های دریایی کشور، فعالان عرصه‌ های دریایی، ظرفیت‌های موجود و ظرفیت‌هایی که باید ایجاد شود، شاید بشود اینگونه بیان کرد که برای تحقق سند چشم‌ انداز ج. ا. ایران در افق ۱۴۰۴ لازم است در همه‌ی عرصه‌ ها بیشتر تلاش کنیم و فناوری‌ های حوزه دریا بیش‌از پیش مورد توجه قرار گیرد. اما نکته ‌حائز اهمیت ایجاد توازن و رعایت اولویت‌ها در توسعه فناوری‌های حوزه دریا است. به هر حال با توجه به سرعت تغییر نسل فناوری‌ها در عرصه دریا، لازم است در تمامی‌ حوزه ‌ها نگاه‌مان به توسعه‌ی فناوری‌ هایی باشد که با توجه به وزن ژئوپلیتیک کشور مزیت نسبی برایمان ایجاد می‌ نماید.

وی در پایان با اشاره به توجه کشورهای مختلف دنیا به عرصه دریا گفت: در بین کشورهای جهان ۴۴ کشور در خشکی محصور هستند، لیکن از بین همین کشورها تعدادی از آنها توجه جدی به دریا و منافع آن دارند. یعنی کشورهایی که دریایی نیستند به دریا توجه دارند! از طرفی دیگر هستند تعداد بیشماری کشورهایی که دریایی هستند و مرز بلاواسطه با آبهای آزاد جهان دارند و به نحو اولی کشور دریایی محسوب می ‌شوند، اما نگاه جدی به دریا ندارند. تعدادی از کشورهای دریایی هم دریا را به عنوان مهمترین ابزار برای کسب قدرت و منفعت در نظر دارند و نگاهی جدی به موضوع دریا و دریانوردی دارند. بسیاری از کشورهایی که در طول تاریخ کشورگشایی کرده ‌اند و امروز نیز نگاهی استکباری به مناطق مختلف دریایی جهان دارند در بین این کشورها قرار دارند. حتی میکرو استیت ‌هایی به عنوان کشور دریایی در جهان وجود دارند که شاید وسعت آنها به اندازه جزیره قشم ما هم نباشد، اما امروز میزان وابستگی آنها به دریا بیشتر از بسیاری از کشورهای بزرگ دریایی است. بنابراین باید نگاه کنیم فرصت‌های دریایی ما کدامند و میزان وابستگی ما به دریا چقدر است و چقدر باید باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ما به جای عمل بیشتر حرف میزنیم شده اینی که میبینیم