چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۱۲
۱۶
در حاشیه یک فضاسازی تبلیغاتی؛

اهداف افراطیون از روایت‌های تحریف‌شده درباره نقش هاشمی در جلسه انتخاب رهبری چیست؟

دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب: 426784
آقای هاشمی رفسنجانی روز شنبه ۱۶ خرداد در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به چگونگی انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری اشاره و اظهارات جدیدی را مطرح کرده است که برخی هواداران تندرو او و افراطیون اصلاح طلب با توسل به آن، به فضاسازی در شبکه های مجازی روی آورده اند.
اهداف افراطیون از روایت‌های تحریف‌شده درباره نقش هاشمی در جلسه انتخاب رهبری چیست؟
گروه سیاسی جهان نيوز:  طبق گزارش سایت هاشمی، وی در این جلسه گفته است: بعد از رحلت امام اعضای خبرگان شبانه برای تشکیل جلسه به تهران فراخوانده شدند تا خللی در اداره کشور ایجاد نشود. در آن زمان ۱۴ نفر قصد داشتند جریان انتخاب رهبری را به نحو دیگری رقم بزنند که اکثریت اعضا با تصمیم قاطع خود، رهبری آیت‌الله خامنه‌ای را اعلام کردند.

آقای هاشمی اشاره‌ای به اسامی آن ۱۴ نفر و آنچه درباره هدفشان مدعی شده، نکرده است و در ادامه هم سخنی درباره تلاش های گسترده خود برای "شورایی شدن رهبری" نگفته که حتی به نوعی خود را مخالف آن نشان داده است: "بحث شورایی یا فردی بودن رهبری در آن زمان مطرح و موافقین و مخالفینی داشت. شخص آیت‌الله خامنه‌ای در موافقت با رهبری شورایی سخنرانی کردند که در نهایت در رأی‌گیری، ۴۵ نفر به فرد و ۳۵ نفر به شورایی رأی دادند که در نتیجه با رد نظریه شورای رهبری، به انتخاب رهبری معظم انقلاب رسیدیم."

وی البته عنوان کرده که "مباحث انجام شده در مورد انتخاب شورایی ثبت و ضبط شده است که البته هنوز قابل انتشار و بازگویی نیست."

این موضوع در حالی است که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اسفندماه سال 93 در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب شرق، عنوان کرده است: "(من آن زمان) طرفدار شورا(رهبری) بودم و همان نظرم مانده است."

روایت هاشمی

وی درباره جزئیات جلسه افزوده است: در اولین جلسه‌ای که بعد از رحلت امام(ره) برای تعیین جانشینی ایشان داشتیم، اولین بحث ما این بود که شورا باشد یا فرد. ما که جزو هیات‌رییسه خبرگان بودیم و باید برنامه‌ها را تنظیم می‌کردیم، نظر ما این بود که شورایی باشد و شورای سه‌نفره را در نظر گرفتیم که آیت‌الله‌ خامنه‌ای، ‌آیت‌الله ‌مشکینی‌ و ‌آیت‌الله ‌موسوی ‌اردبیلی بودند. نظر جامعه مدرسین روی آیت‌الله گلپایگانی بود و فرد را پیشنهاد دادند. یک بحث جدی داشتیم و وقت زیادی از جلسه را گرفته بود که فرد یا شورا باشد. این در اختیار ما بود و باید انتخاب می‌کردیم. فرد ٤٥ رای و شورا ٣٥ رای آورد. نظر آیت‌الله‌خامنه‌ای روی شورا بود و سخنرانی خوبی هم کردند و توضیح دادند که شورا لازم است. اما وقتی که رای گرفتیم، این‌گونه شد. این با رای خود خبرگان است و اگر احساس شود که فردی آن برجستگی‌ها را ندارد و آماده نیست، می‌توانیم تبدیل به شورا کنیم."

روایت آیت الله حائری شیرازی؛
هاشمی از طراحان شورایی شدن رهبری


آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری هم اخیرا در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که چه کسی طرح شورایی شدن رهبری را مطرح کرد، گفت: آن روز اول بحث شورایی شدن مطرح بود. آقای هاشمی گفتند که ببینیم رای خبرگان در این خصوص چیست؟ شورایی بشود یا رهبری فردی؟ قانوناً باید اول مخالف شورا صحبت کند چرا که موضوع شورایی شدن مطرح بود. گفتند از این آقایانی که نطق قبل از دستور داشتند و صحبت نکردند چه کسی مانده آقای طاهری خرم‌آبادی اسم مرا بردند. آقای هاشمی گفتند شما می‌خواهید به عنوان مخالف شورای رهبری صحبت کنید؟ گفتم بله. اول من و بعد آقای جنتی در این خصوص صحبت کردند. زمانی که خواستند رای بگیرند گفتند مخالفین قیام کنند.

وی علت قیام مخالفین قبل از موافقین را ملحق کردن رای ممتنعین به موافقان دانست و گفت: اول گفتند مخالفین قیام کنند و فکر می‌کردند، مخالفین منهای ممتنعین رای نخواهند آورد. ولی اینگونه نشد و مخالفین اکثریت مجلس شدند و رای آوردیم.

آیت الله حائری شیرازی در پاسخ به این پرسش که اولین نفر چه کسی بحث شورایی شدن رهبری را مطرح کرد، گفت: اعضاء هیات رئیسه از جمله آقای هاشمی مطرح کردند. البته آن وقت معلوم نبود که رهبری هم مخالف باشند. آن وقت همه موافق بودند تقریباً.

وی با بیان اینکه من نیز خیلی با شورایی شدن رهبری مخالف نبودم، تصریح کرد: من در فاصله تنفس آمدم بیرون و آقای شرعی من را دید و گفتند که نظر شورایی شدن رهبری باعث می‌شود که دل مردم خالی شود. چیزی که باعث می‌شود که دل مردم قرص شود رهبری فردی است. در هنگام صحبت کردن نطق پیش از دستور نوبت من نشد ولی موقع رأی‌گیری وقتی نوبت به صحبت مخالفین شورایی شدن شد چون من اول ثبت نام کرده بودم و رفتم و صحبت کردم. آنهایی که مخالف شورایی بودن دلیل داشتند. ولی موافقین دلیل خاصی نداشتند. می‌خواستند از هر طیفی یک نفر بیاورند تا به قولی بعد از امام وحدت به وجود بیاید.

به گفته حائری «بنا شد یکی از اعضا شورای رهبری برای رهبری واحد رای بیاورند. یک نفر اسم آیت‌الله خامنه‌ای را آورد. من یادم نیست چه کسی اول بار گفت. تا اسم ایشان آمد ایشان عصبانی شدند و آمدند پشت تریبون و گفتند چه می‌کنید و می‌خواهید چه بر سر من بیاورید؟ گفتند چرا قانون را رعایت نمی‌کنید و چرا جلوی اجرا قانون می‌خواهید بایستید. رأی‌گیری شروع شد و حدود چهار پنجم آرا به ایشان رأی دادند.»

روایت آیت الله مومن


آيت‌الله محمد مومن، از اعضاي شوراي نگهبان قانون اساسي و شوراي خبرگان رهبري بهمن ماه ۹۳ در برنامه «شناسنامه» در این باره گفته است: در جلسه شوراي خبرگان ابتدا بحث در مورد شوراي رهبري يا رهبري فردي شد که زود به اين نتيجه رسيديم که شوراي رهبري نمي‌شود. بعد هرکسي فردي را که مدنظرش بود اعلام کرد. برخي مراجع قم مثل آيت‌الله گلپايگاني هم مطرح شد. هرکس هرچيزي مي‌خواست گفت تا اينکه نمي‌دانم چه کسي براي اولين بار اسم آقاي خامنه‌اي را مطرح کرد و ايشان يک چيزي به ذهنش رسيد آمد پشت ميکروفن و تند و تيز حرفهايي را زد و بعد از آن نقل کردند حرفهايي که امام خميني در مورد آقاي خامنه‌اي زده بود. اين حرفها را ۲، ۳ نفر تاييد کردند. آقاي خامنه‌اي مصر بود که من نيستم ولي آقاي آذري بلند شد و صحبت کرد ولي آيت الله خامنه‌اي بلند شد و گفت آقاي آذري اگر من حرفي بزنم خودتون حاضر هستيد به حرف من گوش دهيد که مي‌گوييد من رهبري نظام را به عهده بگيرم. آقاي آذري گفت من وظيفه شرعي خودم مي‌دانم که اطاعت کنم. بالاخره چنين حرفهايي زده شد و قرار شد راي گيري شود. ما راي ها را شمرديم و بالاتر از ۴ پنجم شد. حدود ۷۸ نفر به ايشان راي دادند. من بهتر از آقاي خامنه‌اي نداشتيم و اين لطف خدا بود که به ذهن ما خطور کرد. پشيماني که هيچي حتي احتمال اينکه اشتباه کرده باشيم هم نمي‌دهيم. ايشان تمام همتشان را براي اين کار گذاشتند.

درخواست مجتهد شبستری، علت بیان نقل قول هاشمی از امام راحل


در واقع پس از بحث‌های فراوانی كه درباره استمرار رهبری نظام به صورت فردی يا شورايی صورت می‌گيرد، نهايتاً اكثريت خبرگان نظر موافق خود را با انتخاب يك فرد به عنوان رهبر نظام در يك رأی‌گيری اعلام می‌دارند و بنابراين با كنار رفتن نظريه شورايی، بلافاصله يافتن مصداق رهبری در دستور كار قرار می‌گيرد و اين بار، بيشتر از قبل نگاه‌ها متوجه آيت الله خامنه‌ای می‌گردد.

در همين حال، درخواست آيت الله محسن مجتهد شبستری از آقای ‌‌هاشمی‌ رفسنجانی، نائب رئيس مجلس خبرگان، برای بيان آنچه ايشان از امام خمينی راجع به شايستگی آيت الله العظمی خامنه‌ای برای رهبری نظام شنيده است، توجه همگان را به خود جلب می‌كند!

هاشمی رفسنجانی با بيان اين كه حضرت امام يك بار در جمع رؤسای سه قوه با حضور حاج سيد احمد آقا و يك بار در گفتگوی دو طرفه با ايشان، بر شخص آيت‌الله خامنه‌ای به عنوان فرد شايسته رهبری تأكيد كرده‌اند، اعضای خبرگان را از نظر رهبر فقيد خود مطلع می‌سازد و آيت‌الله موسوی اردبيلی كه در جلسه مزبور حاضر بوده است نيز بر صحت اين نقل قول شهادت می‌دهد.

از سوی ديگر نقل قول اين مطلب از حاج سيد احمد خمينی كه حضرت امام به هنگام مسافرت اخير آيت الله خامنه‌ای به كره شمالی و مشاهده تصوير ايشان از تلويزيون بر شايستگی ايشان برای رهبری تأكيد ورزيده‌اند، اين واقعيت برای اعضای خبرگان روشن می‌گردد كه حضرت امام تا آخرين روزها بر اين نظر خود ثابت بوده‌اند و با تكرار آن به مناسبت‌های مختلف قصد تثبيت نظر خاص خود را در ذهن نزديكانشان داشته‌اند.

با به ميان آمدن نام آيت الله خامنه‌ای به عنوان رهبری نظام ، تنها يك نفر به مخالفت جدی با اين مسأله می‌پردازد و پيش از آن كه رأی‌گيری در اين‌باره صورت گيرد، خود را به پشت تريبون می‌رساند.

آيت‌الله خامنه‌ای ابتدا به اعلام نظر خود مبنی بر موافقت با «شورای‌رهبری» می‌پردازند كه با توجه به تصويب رهبری فرد از سوی خبرگان، بناچار از آن عبور می‌كنند.

در مرحله بعد ايشان تلاش می‌كنند تا نگاه‌ها را از خود منصرف و به سوی ديگری معطوف دارند كه اين نيز به دليل شناخت اعضای خبرگان از ايشان، مؤثر واقع نمی‌شود.

سپس ايشان با طرح سؤالی خاص در صدد برانگيختن واكنشی در قبال خويش بر می‌آيد و لذا با قاطعيت از آيت الله آذری قمی كه مؤكداً بر انتخاب ايشان به رهبری اصرار داشت، می‌پرسند چنانچه من رهبر شوم و حكمی كنم، شما تبعيت می‌كنيد؟ پاسخ آيت الله آذری قمی به اين سؤال كه تبعيت از حكم ولی امر را بر خود واجب می‌شمارد، همه راه‌ها را بر آيت‌ الله خامنه‌ای بست و ايشان در نهايت با اعلام مخالفت خويش با اين انتخاب، تريبون را ترك می‌نمايند. دقايقی پس از اين‌، خبرگان با اكثريت قريب به اتفاق آرا، آيت‌الله خامنه‌ای را به رهبری نظام برگزيده و مسئوليت سنگين ولايت امر را بر دوش ايشان می‌گذارند.

با توجه به این واقعیات به نظر می رسد، نقش هاشمی در فرآیند انتخاب رهبری، بیشتر از بیان یک نقل قول از امام راحل به درخواست یکی از اعضای خبرگان نبوده است؛ آن هم در شرایطی که طبق روایت‌های مورد اشاره، رای اکثریت به رهبری ایشان روشن بوده است. بنابراین فضاسازی افراطیون درباره این موضوع بی شک ریشه در اهداف باندی و سیاسی تندروها دارد و هرگز به دنبال شفافیت فضا نیستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خدا عاقبت مارو ختم به خیر کنه
سیاح
Iran, Islamic Republic of
سوال : آقای هاشمی با وجودی که از نظر امام (ره) مطلع بودند ، چرا طرفدار شورایی شدن جایگاه رهبری بوده ??!! چرا از اول رهبری آیت ا۰۰۰ خامنه ای که امام هم نظر داشته را مطرح نکرده است??!!
اقاي پروفسور ميخواهي چه نتيجه اي بگيري در حالي كه خود رهبري سفت و سخت مخالف فرد و موافق شوراي رهبري بودند. پس ايشان هم خلاف نظر حضرت امام عمل كردند. چرا بيتي ميگوييد كه در قافيه اش بمانيد؟؟؟؟؟؟؟.
Iran, Islamic Republic of
داره همینطوری کارای هاشمی افشا می شه
Iran, Islamic Republic of
سلام من کاری به موضوعات مطرح شده ندارم...
جهان نیوز انصاف را فراموش نکن
جهان نیوز تشکر تشکر بابت این مطالب افشاگرانه
Iran, Islamic Republic of
افراطی که تویی کوچه نیوز
Iran, Islamic Republic of
ايشون خودشان هم اذعان داشته اند موافق شورايي بودن رهبري بوده اند....
عین سین
Iran, Islamic Republic of
مشکل این افراد این است که بین این دو مطلب را تفکیک نمی کنند 1- شرایط احراز جایگاه 2- مصداق پیش از اینکه مصداق ولی فقیه،مشخص شود، داشتن شرایط تصدی این امر خطیر مهم است،که اگر حضرت آقا دارای شرایط احراز ولایت امری نبود،توجه ها به ایشان منعطف نمی شد!!
...مهم نیست چه نوشته ای!!!...
Iran, Islamic Republic of
زبل خان اینجا زبل خان اونجا زبل خان همه جا
علی
Iran, Islamic Republic of
من هم مخالف هاشمی هستم ولی هیچ چیزی از این مباحثات به شما نمی ماسه چون تقریبا همه اظهارات مثل همه.
Iran, Islamic Republic of
در تاریخ خواندیم :

یاران پیامبر حضرت محمد (ص) مانند : طلحه و زبیر مقابل حضرت علی علیه السلام ایستادند و نافرمانی کردند....
Iran, Islamic Republic of
روايت هاشمي حجت را بر همگان تمام كرد
محسن
United States
در این نظام یک نفر همه بزرگان رو تحت نظر داره و اون شخص امام زمانه باور کن اگه پا کج بذاری و مسوول باشی آخرش رسوات میکنه ....مثل