شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۶
۲۳
گفت‎وگو با علي عبدالوهاب، کارگردان مستند مصاف؛

فیلم سخنرانی مانور تجمل هاشمی و واکنش او به مواضع حاج احمدآقا گم شده است!

وقايع ۷۸، سنگ چخماق فتنه ۸۸ بود
سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب: 370447
بخش‎‎هايي از نمازجمعه‎‎هاي ايشان پاک شده بود و سخنراني مانور تجمل آقاي هاشمي در آرشيو صدا و سيما نيست و نوارش کلا گم شده است. مثلا نمازجمعه‎اي که ايشان به صحبت‎‎هاي حاج سيداحمد آقا واکنش نشان مي‎دهند، کلا نيست.
فیلم سخنرانی مانور تجمل هاشمی و واکنش او به مواضع حاج احمدآقا گم شده است!
گروه سیاسی جهان نيوز: وقايع سال ۷۸ به نسبت فتنه سال ۸۸ مورد تجاهل و تغافل واقع شده‎اند و همين موضوع است که پرداختن به حوادث آن سالها را براي مخاطبي که در جستجوي حقيقت است، دوستداشتني‎تر مي‎کند. آنچه مي‎خوانيد حاصل گفت‎وگويي با علي عبدالوهاب، کارگردان فيلم‎‎هاي مستند است. وي که کارگرداني مستند «مصاف۱» در مورد حوادث کوي دانشگاه را بهعهده داشت، در آن باره حرف‎‎هاي قابل تاملي دارد.

جَرقه اوليه تهيه «مصاف۱» چطور زده شد؟
در ابتدا قصد داشتيم درباره فتنه ۸۸ مستند بسازيم اما به اين نتيجه رسيديم که نمي‎توانيم از غائله ۷۸ به سادگي عبور کنيم. به مرحله تحقيقات که رسيديم متوجه شديم ريشه فتنه ۷۸ در اتفاقات بعد از سال ۶۸ است. ما تصور کرديم بايد از ۶۸ شروع کنيم. نمي‎خواستيم معطوف به اتفاقات لحظه‎اي باشيم.

خطري که در اين سال‎ها احساس مي‎شد اين بود که در سايه توجه نيرو‎هاي انقلابي به فتنه ۸۸ از فتنه ۷۸ غفلت شود. آقاي عبدالوهاب! خود شما در بازنمايي فتنه ۷۸ چقدر انگيزه فردي‎ـ ‎انقلابي در قالب يک مستند داشتيد؟
آن چيزي که دغدغه خودم محسوب ميشد، اين بود که ما به مردم و جامعه تحليل زيربنايي ارائه کنيم و از پرداخت کاملا هيجاني پرهيز کنيم. مردم در ۸۸ واکنش‎‎هاي سلبي نسبت به مهار فتنه نشان مي‎دادند، اصلا نمي‎دانستند آتش فتنه ۸۸ با سنگ چخماق چه جرياني افروخته شده، ضمن اينکه تحليل‎‎هاي فتنه از جانب دو طرف هيجاني بود. ما مي‎خواستيم جريان منتسب به غائله ۷۸ که منتهي به فتنه ۸۸ شد را تحليلي‎تر ارزيابي کنيم، دغدغه‎مان اين بود که چرا کسي اين عقبه تاريخي متصل به هر دو جريان را ارزيابي نمي‎کند؟!

بحث اينکه تقلب شد يا نشد مطرح نيست. ما سعي کرديم در «مصاف» نگاه بلندمدت ارائه کنيم. از طرف ديگر با فضاي دانشجويي هم در ارتباط بوديم، مي‎دانيم که دانشجويان و نسل چهارمي‎‎ها هيچ اطلاعي از دوره سازندگي که هيچ، از دوره آقاي خاتمي هم ندارند.

نمي‎دانند اين افراد چه کساني هستند و از کجا آمدند. اصلا نمي‎دانستند فعالين فتنه چه‎کار‎هايي انجام دادند! چه زمينه‎‎هاي فکري داشتند! از بچه‎‎هاي دهه ۷۰ اصلا کسي اسم حلقه کيان را نشنيده است. دهه شصتي‎‎ها اصلا نشنيده‎اند، چه برسد به دهه هفتادي‎ها.

در نقد جريان آيت الله هاشمي هاشمي به چه‎چيز پايبند بوديد؟
يکسري قواعدي براي خودمان تعريف کرديم. من و ديگر عوامل مستند در فرآيند تحقيقات سعي کرديم اصولي براي خودمان تعريف کنيم و بدان پايبند باشيم.
اين اصول به ساخت مصاف تسري پيدا کرد. مثلا شايعات و حرف‎‎هايي که ميان بچه‎ حزب‎اللهي‎ها‎ رواج دارد و سندي برايش پيدا نمي‎کرديم در خط اصلي روايت مستند لحاظ نمي‎شد و براساس استنادات خالهزنکي پيش نرفتيم. براساس اسنادي که در رسانه‎‎هاي مختلف داخلي و خارجي منتشر شده بود، پيش رفتيم. کاملا مستند صحبت کرديم، لحاظ کردن چنين نگرشي سبب شد از فضا‎ها و سخنان درگوشي فاصله بگيريم و سعي کرديم نگاه بلندمدت به بررسي حوادث سياسي داشته باشيم.

جريان غرب‎زده کاري که در رسانه‎هايش انجام مي‎دهد اين است که ميگويد حزب‎اللهي‎‎ها گرايشات تحليلي ندارند و در بررسي تاريخ دائما دنبال اتهام زدن هستند. خود شما موقع ساخت، راجع به نگاه به آرشيو و فکت‎‎هاي رسانه‎اي دقت لازم را داشتيد؟
براي قسمت نخست مصاف پس از دوران تحقيق به سه، چهار ساعت فيلم رسيديم. ما خودمان اذيت شديم که دوراني را ناديده بگيريم، اما ارزيابي ۱۰ ساله وقايع سبب شد که مثلا به قتل‎‎هاي زنجيره‎اي ورود نکنيم تا ذهن مخاطب از ارزيابي ۱۰ ساله دور نشود.

مي‎خواستيد تجميع روايت متمرکز بر وقايع ۷۸ باشد؟
بله. حتما و الا دوران آقاي هاشمي آبستن خيلي از اتفاقات بود. دائما از ما مي‎پرسيدند چرا نقد فرهنگي دولت آقاي هاشمي نبود؟ چرا از نقد دوران اقتصادي ايشان عبور کرديد؟ محور اصلي روايت ۱۰ ساله فيلم رسيدن به فتنه ۷۸ بود و از هر رويداد ديگر در فرع بررسي ابعاد اين اتفاق پرهيز کرديم. موضوعاتي بود که براي خودمان خيلي مسئله بود. اغلب دوستان ديگر مواردي را مي‎گفتند که در مستند باشد و من مخالفت مي‎کردم و چيز‎هايي را من مي‎گفتم که دوستان مخالفت مي‎کردند.

اما قبول داريم خيلي از مسائل را نگفتيم يا جا‎هاي مختلف به ما مي‎گويند بايد خيلي بيشتر آقاي هاشمي را نقد مي‎کرديد. ما هم جواب مي‎دهيم کار ما نقد آقايان هاشمي و خاتمي نيست. دغدغه ما بازگشت سرمايه‎داران نيست، اما اين موارد به اقتضاي خط روايي مطرح مي‎شود. يا مثلا در مورد حلقه کيان، غفلتي صورت گرفته و از بررسي جداگانه نشريات زنجيره‎اي پرهيز کرديم و سعي کرديم جريانات منجر به فتنه ۷۸ را نشان دهيم. خلاصه تغيير فضا و جريانات فرهنگي را به‎صورت خيلي ميني‎مال مطرح کرديم.

تصاوير آرشيو را چگونه تهيه کرديد؟
داغ دلمان تازه شد. چنين نبود که به آرشيوي غني دسترسي داشته باشيم. اين دو سالي که صرف تحقيقات اين فيلم شد تا برسد به تدوين، بيشتر وقتمان را صرف آرشيو کرديم. خيلي وقت مفصلي سر آرشيو گذاشتيم.

در يک مقطعي صدا و سيما با ما همکاري کرد، اما مسئله اين بود که با يک دريا آرشيو نامنظم مواجه بوديم و خيلي از نيرو و وقت ما تلف مي‎شد تا در نهايت توانستيم چند سخنراني مهم را پيدا کنيم، از جمله همين سخنراني آقاي هاشمي که نبود و به روزنامه منتشر شده‎اش استناد کرديم.

بخش‎‎هايي از نمازجمعه‎‎هاي ايشان پاک شده بود و سخنراني مانور تجمل آقاي هاشمي در آرشيو صدا و سيما نيست و نوارش کلا گم شده است. مثلا نمازجمعه‎اي که ايشان به صحبت‎‎هاي حاج سيداحمد آقا واکنش نشان مي‎دهند، کلا نيست. در واقع عکس‎العمل به سخنان حاج سيداحمد آقا صراحت بيشتري داشت و بعد موضوع بازگشت سرمايه‎داران را در اين نماز جمعه مطرح کرده بود. متن اين قسمت از سخنراني‎‎هاي ايشان را داشتم و پاي سيستم بازبيني آرشيو، نوار نماز جمعه را پيدا کردم. همين‎طور نوار جلو مي‎رفت و داشت مي‎رسيد به همانجايي که بنده مي‎خواستم که ناگهان برفکي شد.

ما نهايتا توانستيم مقدار کمي از سخنراني‎‎هاي رسمي حضرت آقا و يکي، دو تا از سخنراني‎‎هاي آقاي هاشمي را از صدا و سيما بيرون بياوريم. بقيه را از سايت‎‎هاي خارجي دانلود کرديم.

بسياري از تصاوير را هم از سايت بي‎بي‎سي و من‎و‎تو دانلود کرديم. ما آرشيو بي‎کيفيت آن‎ها را دانلود مي‎کرديم تا با چه زحمتي راجع به فلان موضوع آرشيو درست کنيم. برخي تصاوير آرشيوي محدود از فلان جنبش دانشجويي به دستمان رسيد مثلا تصوير دانشجويي که روزنامه توس را نقد مي‎کرد. پيدا کردن تصاوير آرشيوي واقعا براي ما عذابي بود.

اگر کسي را داشتيم که آرشيو درست و درماني در اختيار ما مي‎گذاشت کارمان بهتر مي‎شد. بعدا فهميديم پيدا کردن آرشيو در ادبيات صداوسيما يک تخصص است. قدرت رسانه‎اي ما کمتر از اپوزيسيون خارج کشور نيست و ما توانايي‎اش را داريم. توانايي توليد داريم ولي منفذ رسانه‎اي براي پخش نداريم. ما هيچ بلندگويي نداريم که اين حرف‎‎ها را بزنيم. فقط شبکه تلويزيوني نيست، ما در شبکه نمايش خانگي با محدوديت مواجه هستيم، ما در سينما مظلوم هستيم، ما در ساير مجاري‎ فرهنگي راهي براي ورود و تاثيرگذاري نداريم. بسياري از شرکت‎‎هاي نمايش خانگي اجازه نمي‎دهند توليدات بچه‎‎هاي ارزشي و حزب‎اللهي توزيع شود. شرکت‎‎هاي رسانه‎اي شبکه نمايش خانگي کاملا انحصاري و در اختيار عده‎اي خاص است.
منبع: پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این نوع خبر رسانی درباره هاشمی رو ادامه بدید
اصغری
چرا به ماجرای قتلهای زنجیره ای ورود پیدا نکردید؟
داوود
راست میگه این اصغری....
علی اصغر
صبر داشته باش داداش
سازنده فیلم کارگردان و دست اندرکاران وابسته به کدام سازمان و نهادی هستند؟
چراغعلی
مطمئن باش از گروهک اصلاح طلبان...شده نیستند
عجب داستانی شده این فتنه نه تنها تموم نمیشه بلکه به دوران گذشته هم بر میگرده
مواظب باشید گرفتار گروههای فرقان نشوید
Iran, Islamic Republic of
خبر درجه یک صفر کیلومتر بود؟
مجید مجد
دیگه چه چیزایی گم و گور شده؟
دلبندم بعدا بهت میگم
اصغری
قتلهای زنجیرهای مجید جان
می گفتن اسناد خیانت های اصلاحات در جریان کوی دانشگاه هم گم شده
تو کوی دانشگاه فقط یه ریش تراش گم شده که دزدش به مجازات رسید و خلاص
علی اصغر
از حافظه حزب الله هیچ چیز گم نخواهد شد ....
اخه این..چه کاره است ؟!! که اظهار فضل کرده !
فارض
عاليه جهان عالى! به همين شكل و حتى تندتر عليه هاشمى، خاتمى و اصلاح طلبان ادامه دهيد!
Iran, Islamic Republic of
اِه! تازه میخواستم پیشنهاد بدم که توی آرشیوها بگردین از ادبیات فاخر مخصوص حاج آقا اعتدال در نماز جمعه های قدیمی ما رو مستفیض کنین! پس نگردین... نیسسست، گم م م شده!!!
Iran, Islamic Republic of
گم شدن در تاریخ هم صورت می گیره
یاابوالفضل
آنچه که آقای عبدالوهاب میگن مهمه وباید از طرف جوانها مطالبه بشه اما مهمترازاون اینه که میشه فیلم ایشون رو در مجامع عمومی غیراز تلویزیون و سینما (مثل پایگاههای بسیج و حوزه های علمیه و دانشگاهها )نمایش داد و بزرگان را خواست تا درمورد آن توضیح بدن .
ali
Iran, Islamic Republic of
کوی دانشگاه وقتلهای زنجیره ا ی وحکم اعدام سال 66مستندهای واقعی .چه کسانی................................
تاریخ ما دست اوناست . برو پیش اونا شاگردی کن
م
Iran, Islamic Republic of
مهدوی کنی یار صادق انقلاب خدا بیامرزتت مرد بودی مرد هیچگاه حرفت دو نشد برعکس اقایان