جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

افشای‌ خط‌ سازش‌ در یک مناظره‌

چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب: 422478
قدیری‌ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک و احمد شیرزاد نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم در مناظره‌ای به تبیین دیدگاه و نظرات خود نسبت به مسائل منطقه و روند مذاکرات هسته‌ای در ارتباط با آمریکا پرداختند.
افشای‌ خط‌ سازش‌ در یک مناظره‌
به گزارش جهان به نقل از فارس، حسن قدیری‌ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا در مناظره‌ای که به همت دانشجویان جامعه اسلامی دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی در تالار پیامبر اعظم تشکیل شده بود، اظهار کرد: معتقدم که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نخواهد رسید، اما دستاورد این مذاکرات قطعاً آن است که افرادی که متصور هستند حل مشکلات در گروی ارتباط با آمریکا است خطا کرده‌اند.

وی ادامه داد: اگر بیانیه‌ای هم به تأیید دو طرف برسد و کنگره و شورای امنیت سازمان ملل آن را تأیید کند، آمریکا باز هم زیر قول و پیمان خود می‌زند.

شیرزاد نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم نیز در این مناظره عنوان کرد: در بحث مذاکرات و آنچه که به توافق ژنو منتهی شد، صرفاً تغییر رویکرد دولت روحانی نبود و این روند تغییر از قبل از دولت یازدهم آغاز شده بود.

وی اضافه کرد: مشکلات ناشی از تحریم‌ها و تنگناهایی که بر سر راه تولید وجود دارد و قطعنامه‌های سنگینی که علیه ایران در مجامع بین‌المللی صادر شد واقعیتی چون نابسامانی اوضاع اقتصادی را برای ایران به‌وجود آورد.

* قدیری‌ابیانه: آمریکا تن به حق نمی‌دهد

سفیر سابق ایران در مکزیک بیان کرد: در قبال تعهد آمریکایی‌ها نسبت به وعده‌هایش در مقابل ایران هیچ اهرم فشاری در جامعه جهانی نخواهد بود.

لحن نرم و لبخند حتی بیش از حد معمول و عرف، نمی‌تواند دشمن را به دوست ما تبدیل کند.

وی اضافه کرد: دستاورد مذاکرات هسته‌ای دو مطلب است؛ نخست آنکه همگان می‌فهمند آمریکا تن به حق نمی‌دهد و با ایران و انقلاب نیز هرگز دوست نمی‌شود.

این کارشناس مسائل استراتژیک یادآور شد: اسناد لانه جاسوسی نشان داد که آمریکا به دنبال نفوذ در دولت، ضربه به نظام، تخریب انقلاب و کاشتن جاسوسان خود در میان ملت بود.

قدیری‌ابیانه تأکید کرد: آمریکا دیگر کدخدای سابق جهان نیست و ایران دیگر قدرت سابق را ندارد؛ بلکه قدرت بازدارندگی امروز ایران بسیار افزون‌تر شده است.

* شیرزاد: جامعه پالس‌های مثبت به روند مذاکرات دولت یازدهم می‌دهد


شیرزاد در ادامه توضیح داد: دولت یازدهم با رویکرد تغییر در روند مذاکرات هسته‌ای به جلو آمد و سیاست خود را بر هماهنگی با نظام به منظور رسیدن به نقاط مشترک در مذاکرات هسته‌ای قرار داد.

نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم متذکر شد: مواضع رهبر معظم انقلاب از دو بُعد رهبر دینی و رهبر سیاسی قابل تأمل است.

مخاطبین باید متوجه باشند که مواضع رهبری در کدام بُعد مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: تأکید رهبری بر این مطلب که مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ فقط در بخش هسته‌ای است صحیح بوده و قطعاً فرمایشات رهبری بر اساس تأثیرگذاری در صحنه سیاست و جامعه بین‌المللی بیان می‌شود.

شیرزاد عنوان داشت: در تأکید بر صحیح بودن روند مذاکرات در دولت یازدهم همین بس که امروز جامعه پالس‌های مثبت از خود بروز می‌دهد.

قدیری ابیانه در ادامه این مناظره بار دیگر بر دشمن بودن آمریکا تأکید کرد و ادامه داد: دشمنی آمریکا با ایران تمام‌نشدنی است و هرگز حتی با برچیده شدن همه تأسیسات هسته‌ای ایران پایان نمی‌پذیرد.

وی اظهار کرد: ندیدن دشمن و دشمنی‌ها هنر نیست.

متأسفانه تجمعات اعتراضی برخی اقشار مختلف جامعه همچون معلمان موجب سوء‌استفاده دشمنان شده است و می‌تواند به اقتدار نظام ضربه بزند.

سفیر سابق ایران در مکزیک اضافه کرد: فتنه ۸۸ دشمن را به انشقاق بر نظام و انقلاب امیدوار کرد.

تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه ملت دستاورد فتنه ۸۸ بود.

شیرزاد در ادامه گفت: ما باید نسبت به هر تحرک و عملکرد خود پیامدها، داده‌ها و هزینه‌های آن را بررسی کنیم؛ نمی‌توان مرتباً‌ شعار داد و به پیامدهای جهانی و داخلی آن توجه نداشت.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد: ۳۰ سال است که شعار «مرگ بر آمریکا» می‌دهیم به راستی از دادن این شعار چه فایده‌ای برده‌ایم؟ باید عملی با رژیم صهیونیستی مبارزه کنیم.

شیرزاد ادامه داد: کسانی که امروز در قالب دلواپسان شعار «مرگ بر آمریکا» می‌دهند و با روند مذاکرات مخالفت می‌کنند باید نقشه و راهبرد خود را در همه ابعاد به مردم ارائه دهند.


* خودفروشی به آمریکا شرط گماشته شدن آمانو و روسای آژانس اتمی است


قدیری ابیانه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا میان داده‌ها و ستاده‌ها مذاکرات هسته‌ای توازن برقرار است و عدالت برقرار شده است، گفت: آن مواردی که در توافقات و بیانه‌های هسته‌ای مطرح می‌شود، در حقیقت چیزی جز داشته‌های خود ما نیست، مصداق بارز این ادعا پول‌های بلوکه شده خود ما است که قرار است قطره چکان پس داده شود، در حال حاضر ما بندهایی را پذیرفته‌ایم که نباید می‌پذیرفتیم.

وی ادامه داد: تمام تحریم‌ها زمانی تشدید شد که همه موارد و بندهای NPT را داوطلبانه پذیرفته بودیم، آمریکا حتی با طرح خاورمیانه بدون سلاح هسته‌ای مخالفت کرد چرا که می‌دانست اسرائیل اشغالگر دارای بمب هسته‌ای در خاورمیانه است.

کارشناس مسائل استراتژیک عنوان کرد: امروز متاسفانه تیم مذاکره‌کننده ایرانی حاضر به پذیرفتن پروتکل الحاقی فراتر از آن شده است و این به معنای افزایش تشدید بازرسی‌ها بدون هیچ محدودیت زمانی و مکانی در کشور توسط جاسوسان آژانس اتمی است.

وی توضیح داد: دولتمردان با دست خود به دشمن اختیار دادند که از همه جای کشور فراتر از سایت‌های هسته‌ای و چه بسا سایت‌های نظامی بازرسی کنند،بر ما مشخص است که آژانس اتمی هیچ‌گاه مستقلانه عمل نمی‌کند، خودفروشی به آمریکا شرط گماشته شدن آمانو و روسای آژانس اتمی است.

قدیری ابیانه افزود: هیچ کشوری تا به امروز همچون ایران در دنیا با آژانس همکاری نکرده است و من قول می‌دهم که حتی اگر ایران حاضر شود تمام پیچ و مهره‌های تاسیسات هسته‌ای خود را باز و نابود کند، باز هم آمریکا دست از سر ایران برنخواهد داشت.

وی تاکید کرد: همه چیز دست تیم مذاکره‌کننده ایرانی نیست، رابطه تیم مذاکره‌کننده با نظام همچون رابطه سوزن چرخ خیاطی با چرخ خیاطی است، باید بدانیم که اسراف، تنبلی در کار، سستی در انجام وظایف، از بین بردن وقت و بهره‌وری پایین بیش از هر امر دیگری به نظام ضربه می‌زند.

*شیرزاد: مواضع اصولگرایان و مخالفان مذاکرات را مکررا می‌شنویم


نماینده اصلاح‌طلب مجلس ششم در ادامه مناظره هسته‌ای گفت: شرایط اقتصادی کشور در سال‌های اخیر به نحوی بود که همه را متقاعد می‌کرد باید روند مذاکرات با نمایندگان ۱+۵ را تغییر دهیم به سمت تعامل پیش برویم، اگر مشکلی در وضعیت اقتصادی وجود نداشت نظام هیچ‌گاه با مذاکره کردن موافقت نمی‌کرد.

شیرزاد افزود: دلواپسان مرتبا بر عَلم اینکه عده‌ای شرافت و عزت نظام را در لوای توافقات و مذاکرات فروخته‌اند، باد می‌زنند، باید صنعت هسته‌ای را واقع‌بینانه دید، همه دلواپسان مذاکرات هسته‌ای نقشه‌ایی ارائه دهند تا ملت بدانند که آنها چه چیزی را می‌خواهند، با احساسی برخورد کردن راه به جایی نمی‌بریم.

وی اذغان کرد: برای آنکه بتوانیم فقط سوخت هسته‌ای تنها یک نیروگاه بوشهر را تامین کنیم نیازمند ۲۰۰ هزار سانتریفیوژ هستیم این در حالی است که ما فقط ۲۰ هزار سانتریفیوژ داریم این اختلاف بزرگی است.

*بدون صدور مجوز بازرسی نمی‌توان اعتماد دنیا را جلب کنیم

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر اینکه رهبری به درستی بیان کردند که نیازمند ۱۹۰ هزار سو سوخت هسته‌ای هستیم ولی برای ایران رسیدن به این مقدار بسیار مشکل است.

وی با اشاره به تشدید بازرسی‌های کارشناسان آژانس اتمی گفت: نمی‌توانیم بدون دادن اجازه بازرسی، اعتماد دنیا را جلب کنیم، اگر واقعا هدف ساخت بمب هسته‌ای نداریم، نباید نگران بازرسی‌ها باشیم.

*قدیری ابیانه: مواضع امثال شیرزاد را از رادیو اسرائیل و آمریکا می‌شنویم


قدیری ابیانه تاکید کرد: ایران هرگز نگفته است که اجازه بازرسی سایت هسته‌ای را نمی‌دانیم، حرف ما این است که اگر بازرسان آژانس خواستار دیدن سایت‌های موشکی و نظامی می‌شوند، آیا ما باید درها را باز کنیم.

وی عنوان کرد: ما هیچ مشکلی برای بازرسی سایت‌ هسته‌ای نداریم ولی پارچین ربطی به سایت هسته‌ای ندارد، یک مملکت موارد متعددی دارد که اجازه دسترسی احدی را نمی‌دهد، مگر آمریکا، فرانسه، انگلیس و دیگر کشورها اجازه بازرسی می‌دهند که ما بدهیم.

سفیر سابق ایران در استرالیا مطرح کرد: ما سخنان و مواضع افرادی را امثال شیرزاد از رادیو اسرائیل و آمریکا می‌شنویم، چطور افرادی چون شیرزاد صراحتا می‌گویند ما نیازی به انرژی هسته‌ای نداریم در حالی که سلامت یک میلیون نفر وابسته به صفحات سوخت ۲۰ درصد هسته‌ای است.

*شیرزاد: به فتوای رهبری مبنی بر حرام بودن استفاده از بمب هسته‌ای افتخار می‌کنم


نماینده اصلاح‌طلبان تاکید کرد: هیئت مذاکره‌کننده تنها حق داشته پیرامون مسائل هسته‌ای وارد مذاکره شود و از طرفی دیگر فقط باید درصدد لغو تحریم‌های مربوط به هسته‌ای اقدام می‌کرد، لغو تحریم‌های مربوط به بحث حقوق بشر و دیگر مسائل هرگز در دستور کار تیم مذاکره‌کننده ایرانی نیست؛ وقتی نظام تصمیم به مذاکره گرفت،‌ به طور حتم جوانب آن را در نظر گرفته است.

وی یادآوری کرد: برنامه آمریکا این است که با جمهوری اسلامی ایران کنار بیاید و با آن همکاری کند چرا که امروز آمریکا متوجه شده بدون حضور ایران در منطقه کاری از پیش نمی‌برد.

شیرزاد تصریح کرد: آمریکا دشمن مطلق و دوست مطلق ایران نیست همان‌گونه که انگلیس و روسیه نیز بدین‌گونه هستند؛ داشتن نگاه دو قطبی و سیاه و سفید در سیاست خارجه اشتباه محض است،‌ ما با آمریکا در یک نقاطی منافع مشترک داریم و داشتن تخاصم دائم اشتباهی بزرگ است.

وی تاکید کرد: در سیاست خارجه برخورد احساسی جایی ندارد و پارامترهای آن بر اساس شرایط تغییر می‌کند، آمریکا را هرگز دشمن مطلق ایران نمی‌دانم.

قدیری ابیانه افزود: آمریکا می‌تواند هر تحریمی را که در توافقات هسته‌ای لغو کرده دوباره با بهانه‌های دیگر چون حقوق بشر برگرداند،‌ کسی که مخالف داشتن انرژی هسته‌ای برای ایران است ضد مواضع نظام است،‌ مواضع شیرزاد این‌گونه است.

وی یادآوری کرد: ایران هرگز مواضع و سیاست‌های خود را بر اساس سخنان اوباما نمی‌چیند، آمریکا می‌خواهد سر به تن اسلام و ملت ایران نباشد،‌ از منظر مقامات آمریکایی ایرانی خوب، یک ایرانی مرده است.

سفیر سابق ایران در مکزیک اذعان کرد: دشمن را دوست و خنثی معرفی کردن خیانت به ملت است مسئله اصلی آمریکا این است که جهان اسلام در حال تبدیل شدن به یک قطب است که ایران در راس این قطب قرار دارد.

وی عنوان کرد: ما نه تنها به مواضع رهبری در انرژی هسته‌ای بلکه به تمام فرمایشات ایشان افتخار می‌کنیم.

شیرزاد در ادامه با تاکید دوباره بر مواضع خود مبنی بر اینکه مخالف شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل است،‌ گفت: مهمترین دستاورد مذاکرات گشایش وضعیت اقتصادی و بهبود روابط و عادی‌سازی تعاملات خارجه است.

وی بیان کرد: بحث‌هایی که دلواپسان مطرح می‌کنند،‌ نه تنها سبب تقویت مذاکرات هسته‌ای نمی‌شود،‌ بلکه اثر منفی دارد؛‌ مخالفین مذاکرات باید نقشه و راهبرد خود را در تمامی ابعاد ارائه دهند.

قدیری ابیانه با بیان اینکه اگر تصور کنیم با ارتباط با آمریکا مشکلات اقتصادی‌ اعم از بیکاری،‌ تورم، رکود،‌ اشتغال،‌ تولید رفع می‌شود،‌ تصریح کرد: زهی خیال باطل که اگر چنین بود،‌ کشورهایی چون مصر و لیبی باید مشکلات بیکاری و اشتغال جوانانشان مرتفع می‌شد اما چنین نشد.

وی ابراز کرد: ما زمانی دست از شعار مرگ بر آمریکا بر می‌داریم که این کشور آدم بشود در غیر این صورت این شعار را ادامه می‌دهیم.

شیرزاد تصریح کرد: مخالفت با شعار مرگ بر آمریکا به معنای زنده‌باد آمریکا نیست اما معتقدم کسانی که چنین شعارهایی سر می‌دهند باید خود صورتحساب و هزینه‌های آن را پرداخت کنند؛‌ شعار ضدسعودی در این روزها چه معنا و مفهومی دارد، جنگ با آل‌سعود را به صلاح مسلمانان و خود نمی‌دانم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *