دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۰
نماينده عربستان در سازمان ملل:

ايران به قطعنامه شورای امنيت پايبند باشد

پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۰
کد مطلب: 417570
نماینده عربستان در سازمان ملل گفت ایران ناگزیر است قطعنامه شورای امنیت علیه انصار الله را بپذیرد و به آن پایبند بماند تا منافع خود و رویکرد جدیدش در قبال کشورهای جهان و به ویژه کشورهای غربی را حفظ کند.
به گزارش جهان، خبرگزاری دانشجو به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی خبرداد، «عبد الله المعلمی» نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل، قطعنامه شورای امنیت درباره یمن را تاریخی توصیف کرد و گفت این قطعنامه تاکید بر مشروعیت حکومت عبد ربه منصور هادی است.

المعلمی در گفتگو با این شبکه درباره خوشحالی مردم در کشورهای عربی از پیروزی دیپلماتیک کشورهای عربی خلیج فارس در تصویب قطعنامه ضد انصار الله گفت: این موفقیت یک موفقیت بزرگ تاریخی است زیرا مشروعیت اقدام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پاسخ به درخواست رئیس جمهور یمن را تایید می کند. زیرا این قطعنامه به اقدام نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و سایر کشورهای مشارکت کننده در جریان طوفان قاطعیت هم اشاره دارد و بر مشروعیت حکومت «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور یمن تاکید می کند. و بر ضرورت خودداری حوثی ها از اقداماتشان که امنیت و وحدت یمن را به خطر می اندازند، و خودداری آنها از ادامه اقدامات تحریک آمیزشان در مرزهای عربستان سعودی تاکید می کند.

وی افزود: این قطعنامه همچنین تحریم هایی را که در ابتدای خبر به آن اشاره کردید تصویب کرده است. بنابراین، این قطعنامه ای مهم است و دستاورد بزرگی در درجه نخست برای مردم یمن و برای تحقق اهداف آنها در عملی شدن فرایند انتقال مسالمت آمیز سیاسی و قانونی است که در آستانه نهایی شدن بود.

نماینده عربستان در سازمان ملل در پاسخ به سئوالی درباره این که آیا حوثی ها و طرفدارانشان از این قطعنامه و این مشروعیت و اجماع بین المللی در مقابل خود تبعیت خواهند کرد؟ گفت: ما پیش بینی نمی کنیم حوثی ها تسلیم این قطعنامه شورای امنیت بشوند اگر آنها قصد پذیرفتن قطعنامه شورای امنیت را داشتند قطعنامه های قبلی را که علیه آنها صادر شده است می پذیرفتند. ولی انتظار داریم تسلیم اراده و خواست مردم یمن بشوند که هم اکنون عملیات طوفان قاطعیت آن را اعمال می کند.

المعلمی درپاسخ به سئوالی درباره موضع ایران در قبال این قطعنامه به عنوان یک ضربه سیاسی و دیپلماتیک در کنار ضربه نظامی کشورهای عربی خلیج فارس و این که آیا این کشور با آن همراهی خواهد کرد یا خیر و از ارسال سلاح خودداری خواهد کرد و اجازه خواهد داد کشتی هایش بازرسی بشود؟ گفت: ایران ناگزیر است تسلیم ممنوعیت ارسال سلاح برای حوثی ها و بازرسی از کشتی هایش و سایر مسائل بشود زیرا این ها تحریم هایی بین المللی است که از سوی جامعه بین المللی اعمال خواهد شد از این رو، پیش بینی می کنیم که ایران با این مسئله همراهی کند تا منافع خود و رویکرد جدیدش در قبال کشورهای جهان و به ویژه کشورهای غربی را حفظ کند. این قطعنامه همچنین پیامی آشکار به همه کشورها می فرستد و طبیعتا ایران هم مخاطب آن است و نباید اقداماتی را که موجب بی ثباتی یمن و تهدید امنیت و سلامت آن می شود انجام دهد و باید از حمایت شورشیان و کسانی که در مقابل فرایند سیاسی مانع تراشی می کنند خودداری کند. یک پیام روشن خطاب به ایران در متن این قطعنامه وجود دارد و امیدواریم این پیام به اذهان و گوش مقامات ایران برسد.

سفیر عربستان در سازمان ملل در پاسخ به سئوالی درباره شروط این کشور برای مذاکرات در یمن به عنوان راه برون رفت حوثی ها از بحران جاری در شرایط کنونی گفت: ما شرطی برای گفتگو نداریم چون گفتگو مسئله ای میان خود یمنی ها است و «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور این کشور شروط خود را برای گفتگوها تعیین کرده است. وی خواستار از سرگیری گفتگوهای ملی براساس طرح ابتکاری شورای همکاری خلیج فارس، سازو کارهای اجرایی آن و نتایج گفتگوهای ملی مورد توافق خود یمنی ها در ریاض شد. هریک از گروهها آن را بپذیرد ما از مشارکت آنها در گفتگوها در ریاض که زیر نظر شورای همکاری و به رهبری و تحت اشراف عبد ربه منصور هادی برگزار می شود، استقبال می کنیم. ما هیچ شرط دیگری نداریم و هیچ گفتگویی خارج از چارچوب دولت قانونی و مشروع منصور هادی انجام نمی شود.

وی درباره نقش «جمال بن عمر» و میانجیگری سازمان ملل هم گفت: قطعنامه شورای امنیت بار دیگر بر اهمیت ماموریت و نقش سازمان ملل متحد صرفنظر از اشخاص را تایید می کند و فرقی نمی کند که آقای بن عمر یا فرد دیگری نماینده این سازمان باشد. ما نیز به این مسئله پایبندیم و معتقدیم نقش سازمان ملل متحد در تسهیل گفتگوهای ملی و سایر اقدامات ضروری همراه با آن نقشی اساسی و حیاتی است و باید ادامه یابد.

«عبد الله المعلمی» در پاسخ به سئوالی درباره موضع روسیه در قبال قطعنامه، به رغم آن که هیچ امتیازی از سوی کشورهای ائتلاف مانند توقف عملیات طوفان قاطعیت یا ... داده نشده است و روسیه در نهایت ناچار تسلیم شد گفت: نمی توانیم بگوییم روسیه تسلیم شد بلکه از موضع روسیه و رویکرد مثبتی که دیپلمات های روس در مذاکرات درباره این قطعنامه داشتند، تقدیر می کنیم. ما بخش زیادی از خواسته های آنها را پذیرفتیم و در نهایت بحث ها به مسائل اساسی و مهمی رسید که ما نمی توانیم از آنها صرفنظر کنیم روس ها هم این موضع را درک کردند و براساس آن تصمیم گرفتند رای ممتنع بدهند و این حق آنها است.

وی افزود: اما به نظر من چند مسئله در این تصمیم آنها اهمیت دارد: نخست آن که آنها در مسیر تصویب قطعنامه مانع تراشی نکردند و آن را وتو نکردند. و این فی نفسه یک دستاورد مهم است. دوم: آنها خود را در شورای امنیت منزوی یافتند. ۱۴ رای در مقابل یک رای. و خود همین یک پیام مهم است که دیپلمات های روسیه باید در آن تامل کنند. سوم: نماینده روسیه حتی در سخنرانی خود به عملیات نظامی کشورهای شورای همکاری و متحدانشان در یمن اشاره و با آن مخالفت نکرد و این نشان می دهد که روسیه در پذیرفتن و تایید این اقدام نظامی عربی با دیگران شریک است.

نماینده عربستان در سازمان ملل در پاسخ به سئوالی درباره استقبالی که از همکاری و وحدت کشورهای عربی و به ویژه کشورهای عربی خلیج فارس در این رویکرد جدید به عمل آمده است و این که آیا این مسئله به بازتوزیع نقش آفرینی کشورها در منطقه در آینده منجر خواهد شد یا خیر گفت: فکر نمی کنم این مسئله به تقسیم نقش آن گونه که شما می گویید منجر بشود ولی طبیعتا خود همین مسئله الگویی است از نتایجی که می تواند از همکاری و همبستگی میان کشورهای عربی و اسلامی حاصل شود و ما امیدواریم و انتظار داریم کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و برادران عربشان به همکاری در چارچوب یک سازمان منسجم و واحد و یکپارچه و همراه با تفاهم برای تحقق اهداف مشترک جهان عرب ادامه دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *