پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

نقش قدرت موشکی انصارالله یمن درمذاکرات

سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۵۲
کد مطلب: 634205
یک کارشناس مسائل منطقه گفت: سعودی‌ها مذاکره را نمی‌پذیرند چراکه در یمن احساس سرخوردگی و شکست دارند و به دنبال کسب موفقیت در میدان‌های عملیاتی هستند تا با دست پُر وارد عرصه سیاسی شوند.
نقش قدرت موشکی انصارالله یمن درمذاکرات
به گزارش جهان نيوز، سید احمد سادات کارشناس مسائل منطقه، در خصوص شرایط سیاسی و میدانی بحران یمن پس از گذشت قریب به چهارسال از تجاوز نظامی ائتلاف به رهبری سعودی‌ها اظهار داشت: عربستان سعودی به دنبال این بود که پس از سه سال و نیم از حملات همه جانبه و محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن و همچنین استفاده از تجهیزات مدرن غربی، مقاومت انصارالله را درهم بشکند و تصور این را نداشت که نیروهای مقاومت یمن بتوانند در برابر این حجم از حملات، مقاومتی اسطوره‌ای داشته باشند، مقاومتی که تداعی کننده مقاومت نیروهای حزب‌الله لبنان و رزمندگان فلسطینی در جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه بوده است.

وی گفت: در خصوص موشک های انصارالله و ارتش یمن  دو نکته قابل توجه است؛ اول اینکه همه پایگاه‌های نظامی و تاسیسات نفتی و فرودگاهی متجاوزان هدف قرار داده شده و این علیرغم تبلیغاتی است که دشمن مطرح می‌کند، نکته دوم اینکه موشک های مذکور از سامانه ضد موشکی و دفاعی پاتریوت عبور کرده و به اهداف مدنظر اصابت کرده که این امر نیز نشانه پیشرفت صنایع موشکی مقاوت یمن و افزایش توان دفاعی ارتش این کشور و انصارالله است.

سادات تصریح کرد: بنابراین سه پیام را اینجا انصارالله به طرف مقابل ارسال کرده، یک اینکه موشک های آنها از سامانه های دفاعی طرف مقابل عبور و به نقاط مد نظر اصابت می کند، دوم اینکه پایتخت کشورهای متجاوز در تیررس آنها است، سوم اینکه این پیام به متجاوزین خصوصا امارات و عربستان ارسال شده که انصار الله یمن توانایی ایجاد معادله رعب و وحشت را دارد و تاکنون هم خویشتن داری کرده و در صورت ادامه تجاوزات ممکن است مدافعان یمنی آنها را غافلگیر کنند.  
این کارشناس مسائل منطقه افزود: در واقع توان موشکی انصارالله منجر به افزایش توان بازدارندگی آنها شده و این کشورها محبور شدند مارتین گریفیتس نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن را به منطقه بفرستند و از کشور عمان و اروپایی ها بخواهند واسطه شوند تا علاوه بر درخواست آتش بس، به نحوی گفتگوهای سیاسی در یمن آغاز شود.
وی بیان کرد: این امکان برای انصارالله وجود دارد که بخواهد تاسیسات زیربنایی امارات و عربستان را مورد هدف قرار دهد و یا اینکه بخواهد مثلا به به سمت «بندر ایلات» موشک شلیک کند تا رژیم صهیونیستی که شریک متجاوزان است دچار مشکل شود. 

سادات با بیان اینکه در سال های اخیر ارتش یمن ضمن به کارگیری برخی کارشناسان موشکی عراقی به افزایش توان موشکی خود پرداخته است، اظهارداشت: افزایش نقطه زنی و دقت موشک‌های یمن از جمله دستاوردهای دفاعی یمن در سال های اخیر است و این مساله باعث شده که امروز می بینید به راحتی می توانند نقاط مختلفی را در کشورهای متجاوز نشانه بگیرند.

این استاد دانشگاه گفت: بنابراین قدرت موشکی انصارالله یمن و سیطره میدانی قطعا علاوه بر افزایش توان بازدارندگی، منجر به برتری یمنی‌ها در مذاکرات سیاسی و برخورداری از قدرت چانه‌زنی بیشتر در عرصه نبرد سیاسی می‌شود. 
وی تصریح کرد: مردم یمن نشان دادند برخلاف آنچه که متجاوزان تصور می کردند که بتوانند در کمتر از یک ماه یمن را تسخیر کرده و به تعبیر خودشان انصارالله را ریشه کن کنند، نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه امروز انصارالله در نبرد زمینی تا عمق ۱۵۰ کیلومتری وارد شهرهای مرزی و پایگاه‌های سعودی می‌شود و در نبرد هوایی هم از طریق پهپادها و موشک های خود آنها را هدف قرار می‌دهد.

سادات با اشاره به اینکه اگر قرار باشد برای تنگه باب المندب مشکل ایجاد شود، کل اقتصاد جهان دچار اختلال خواهد شد، تصریح کرد: سعودی‌ها تلاش کردند با استفاده از ماشین تبلیغاتی خود اینگونه وانمود کنند که سیستم دفاع ضد موشکی آنها جوابگو است، این در حالی است که به دنبال خرید سامانه دفاعی اس ۴۰۰ هستند و مشابه این موضوع هم در موضوع انفجار کشتی های جنگی سعودی و اماراتی اتفاق افتاد که آنها را کشتی های تجاری و غیرنظامی معرفی کردند، بنابراین یکی از اهداف آنها کم اهمیت جلوه دادن قدرت و توانمندی بالای انصارالله با تبلیغات رسانه‌ای است.

کارشناس مسائل منطقه اظهارداشت: در راستای جنگ رسانه ای متجاوزان علیه مردم یمن، در مقاطع مختلفی اینگونه ادعا کردند که با هدف قرار دادن پایگاه های موشکی ارتش و انصارالله، توان موشکی آنها را از بین برده اند، این در حالی است که ما همچنان شاهد توان موشکی بالا و روز افزون مقاومت یمنی هستیم، از طرفی دیگر در بخش پهپادها هم انصارالله پیشرفت های خوبی بدست آورده که در عملیات الحدیده این توانمندی به اثبات رسید و متجاوزان و حامیان غربی آنها را غافلگیر کرد. 

وی افزود: انصارالله به لحاظ دفاعی در جایگاه مناسبی قرار دارد و به یک سلاحی مجهز شده که موفق شده هم توان طرف مقابل را به تحلیل ببرد و هم به لحاظ روانی آنها را تضعیف کند و اختلافاتی را میان فرماندهان میدانی و مسئولان سیاسی سعودی و اماراتی بوجود آورد، بد نیست این را هم بدانیم که مردم عربستان تجربه جنگ و ناامنی و انفجارهای پی در پی را ندارند و امروز با شلیک موشک های انصارالله و به صدا در آمدن آژیرهای خطر برای مردم سعودی و امارات، رعب و وحشت در میان آنها حکم فرما شده است. 

سادات در خصوص مذاکرات پیرامون یمن با طرف های اروپایی و امکان گفتگوهای سیاسی گفت: هر جا که عربستان دچار مشکل شده دست به دامن اروپایی ها و سازمان ملل می شود، امروز اگر مذاکره با اروپا مطرح می شود و یا نماینده ویژه سازمان ملل با انصارالله مذاکره می کند به این دلیل است که آنها دچار استیصال شده اند. غربی ها به دلیل تجارب نظامی خود خیلی فشار آوردند که بن سلمان امر واقع را بپذیرد و پای میز مذاکره برود اما از آنجا که سعودی ها در یمن احساس سرخوردگی و شکست دارند، به دنبال کسب موفقیت هایی در میادین عملیاتی هستند تا با دست پر در عرصه مذاکرات سیاسی حاضر شوند. 

این استاد دانشگاه بیان کرد: اخیرا سعودی ها با در نظر گرفتن شرایط پیشرفت و افزایش توانمندی موشکی و پهپادی ارتش و انصارالله، دست به دامن اروپایی ها شدند تا آنها واسطه شده و ضمن برقراری آتش بس، مذاکرات را پیش ببرند. بنابراین اروپایی ها نه تنها بیطرف نیستند بلکه از خودشان اختیاری هم ندارند و تلاش می کنند نقطه نظرات طرف سعودی را مطرح کنند، به طور مثال در یک مقطعی گفتند انصارالله موشک پراکنی نداشته باشد، در مقابل سعودی ها هم عملیات الحدیده و یا کلا بمباران ها را متوقف می کنند.

وی اظهار داشت: در مقاطع مختلف مذاکره، طرف یمنی احساس کرد که سعودی ها به دنبال راهکار سیاسی نیستند، اما انصار الله به دنبال آسیب دیدن مردم نیست و به همین دلیل پای میز مذاکره می آید وگرنه با تمام فشارهای ظالمانه، دست برتر میدانی با انصارالله است و نیاز به مذاکره برای آنها به مراتب کمتر از سعودی ها است که روز به روز ائتلاف خود ساخته اش دچار تحلیل شده است.

سادات درباره حمایت های ایران از یمن در بُعد سیاسی ادامه داد: اگر ما بتوانیم نقش سایر طرف‌های منطقه ای و بین المللی از جمله روسیه و چین و نقش دبیرکل سازمان ملل، علی رغم اینکه نماینده آنها در امور یمن فردی انگلیسی است که سعی می‌کند نظرات سعودی ها را به نحوی مطرح کند را در حل سیاسی یمن پُر رنگ کنیم و یا اینکه نقش برخی کشورهای اسلامی و عربی را که بعضا یا محبور شدند وارد این بحران شوند، یا رشوه گرفتند و یا به هر طریق دیگر می توانند در این موضوع نقش آفرینی داشته باشند را افزایش دهیم این امر به ایجاد زمینه های لازم برای حل سیاسی بحران یمن کمک می‌کند.

کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر باید سازمان های بین المللی و نهادهای حقوق بشری را بیشتر درگیر موضوع یمن کنیم تا نقض گسترده و مکرر حقوق بشر در یمن ازسوی سعودی ها و ائتلاف تحت حمایت آنها متوقف شود.

منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *