دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

کاخ سفید به نتانیاهو تبریک نگفت

پنجشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب: 413524
در حالی که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در انتخابات روز سه شنبه برنده شده ولی ظاهرا کاخ سفید قصد ندارد تا پیروزی نتانیاهو در انتخابات را به صورت مستقیم تبریک بگوید.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، در حالی که آخرین نظرسنجی‌ها پیش از برگزاری انتخابات اسرائیل نشان می‌داد که نتانیاهو از ائتلاف صهیونیستی به رهبری اسحاق هرتزوگ عقب تر بود ولی حزب لیکود به رهبری نخست وزیر اسرائیل توانسته است تا در انتخابات به پیروزی برسد و اکنون نتانیاهو قصد دارد ظرف ۲ تا ۳ هفته آینده کابینه جدید را تشکیل دهد.

دیوید سیماس مشاور ارشد کاخ سفید در این باره به سی ان ان گفت که باراک اوباما هنوز درباره انتخابات اسرائیل، اظهار نظر نکرده است چرا که دولت آمریکا منتظر کامل شدن روند تشکیل کابینه دولت ائتلافی اسرائیل است.

وی تصریح کرد: ما می خواهیم به اسرائیلی‌ها به خاطر مشارکت در روند دموکراتیکی که همه احزاب در آن حضور داشتند، تبریک بگوییم. همان طور که می دانید کار برای تشکیل ائتلاف آغاز می شود. تشکیل کابینه جدید چند هفته طول می کشد. و ما می خواهیم به تشکیل دولت ائتلافی فرصت لازم را بدهیم.

روز سه شنبه نیز جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید بر این مساله تاکید کرده بود که نتیجه انتخابات اسرائیل، روابط دیرینه آمریکا و اسرائیل را تغییر خواهد داد.

ولی این مساله دیگر بر کسی پوشیده نیست که روابط بین اوباما و نتانیاهو به شدت تیره و تار شده است. کاخ سفید از سیاست های تل آویو در زمینه گسترش شهرک سازی در کرانه باختری انتقاد کرده و نتانیاهو نیز به صورت علنی در انتخابات ۲۰۰۸ آمریکا از میت رامنی نامزد جمهوریخواهان حمایت کرد.

سخنرانی اخیر نتانیاهو در کنگره آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران که بدون هماهنگی با کاخ سفید انجام شد، به تنش ها بین رهبران دو طرف افزوده است. کاخ سفید این اقدام را نقض پروتکل ارزیابی کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *