چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

بارسنگین اشغالگری بردوش اقتصاد رژیم صهیونیستی

سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب: 598577
یک کارشناس مسائل اقتصادی اسرائیل با اشاره به ادامه اشغالگری در فلسطین و جنگ های متعدد در غزه این وضعیت را موجب بی ثباتی اقتصادی در اسرائیل و خسارت های سنگین آن دانست.
بارسنگین اشغالگری بردوش اقتصاد رژیم صهیونیستی
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم ، "شلومو سبیرسکی" کارشناس مسائل اقتصادی اسرائیلی گفت، ادامه اشغالگری در فلسطین و جنگ های متعدد در غزه و در نتیجه کاهش هزینه های معیشتی و خدمات عمومی و بهداشتی و آموزشی موجب بی ثباتی اقتصادی اسرائیل شده و آن را به میزان زیادی متضرر کرده است.

بی ثباتی سیاست مالی و اقتصادی اسرائیل
به گفته وی، نگاهی به بودجه اسرائیل در سال 2019 بیانگر تاثیر منفی اشغال خاک فلسطین بر سیاست  اقتصادی اسرائیل است زیرا ادامه مخالفت فلسطینی ها با اشغال زمین ها یشان دلیل اصلی بی ثباتی در سیاست مالی اسرائیل است.

همچنین ادامه اشغال سرزمین های فلسطین از سوی اسرائیل به معنی کاهش هزینه آموزشی، بهداشتی و تامین اجتماعی است حال آنکه اسرائیل همچنان آماده ادامه اشغالگری است حتی اگر به ضرر خدمات عمومی و معیشیتی اسرائیلی ها تمام شود.

سبیرسکی که مدیر موسسه مسائل اقتصادی و اجتماعی "ادفا" است، ادامه داد، از دو راه می توان این مشکل را حل و فصل کرد : یا بالا بردن مالیات مردم به منظور افزایش درآمد اسرائیل یا تصمیم در مورد رسیدن به راه حل سیاسی با فلسطینی ها که در نهایت ثبات سیاسی و اقتصادی را برای اسرائیل محقق سازد.

هزینه ناچیز اسرائیل به بخش‌های غیر نظامی و خدمات اجتماعی
وی تاکید کرد بنابر اعلام سازمان همکاری های اقتصادی، اسرائیل کمترین هزینه را به بخش های غیرنظامی و اجتماعی اختصاص داده است.
بنابر اعلام بانک اسرائیل این داده ها بیانگر مشکلاتی است که کابینه اسرائیل در سیاست های اقتصادی خود در طولانی مدت با آن دست به گریبان است زیرا کاهش بودجه خدمات معیشتی و عمومی در اسرائیل موجب کاهش سطح توسعه بخش های تاثیرگذار جامعه در طولانی مدت خواهد شد.

ارتباط سیاست اقتصادی کابینه نتانیاهو با مسائل سیاسی و امنیتی
سبیرسکی که نویسنده کتاب"بهای زورگویی واشغالگری است" افزود: سیاست اقتصادی منفی کابینه نولیبرالها به رهبری بنیامین نتانیاهو کاملا با مسائل سیاسی و امنیتی گره خورده است آن هم در حالی که دوران جنگ های بزرگ اسرائیل از مدت ها قبل و به عبارت بهتر پس از امضای توافق صلح با مصر در سال 1978 سرآمده است، اما اسرائیل به جای جنگ های بزرگ به رویارویی های نظامی با فلسطینی ها در فواصل زمانی مختلف رو آورده است و انتفاضه سال 1987 و 2000 و چهار جنگ در غزه در سال های 2006،2008،2012 و 2014 خسارت های سنگینی را به اقتصاد اسرائیل وارد آورد.
به گفته او به عنوان مثال انتفاضه دوم  موجب رکود اقتصادی در اسرائیل و کا هش سرمایه گذاری در آن شد حال آنکه در پرتو تنش های امنیتی و سیاسی، فلسطین هر لحظه مستعد انفجار است.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *