شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

تخم‌مرغ های عربستان در سبد آمریکا و اسرائیل

چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۵۰
کد مطلب: 413238
روزنامه لندنی رای الیوم تصریح کرد، بزرگنمایی و جنجال آفرینی درباره ایران و قرار گرفتن عربستان در زمره کشورهای همپیمان با آمریکا و اسرائیل، باعث کاهش نقش منطقه ای ریاض شده است.
به گزارش جهان، واحدمرکزی خبر به نقل از روزنامه رای الیوم چاپ لندن درسر مقاله شماره امروز خود درباره سیاست های عربستان سعودی در قبال ایران نوشت: عربستان سعودی دیگر با صدای بلند نگرانی خود را از توافق هسته ای ایران و آمریکا بیان می کند اما در همین حال سیاست های خود را بر اساس این که حصول این توافق حتمی است، ترسیم می کند و معتقد است باید با توافق هسته ای و پیامدهایش کنار بیاید.

شاهزاده ترکی فیصل، رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی و سفیر سابق این کشور در لندن و واشنگتن در مصاحبه با «بی بی سی» درباره دستیابی به توافق هسته ای با ایران به شدت هشدار داد و گفت این توافق کشورهای دیگر را در منطقه به سمت و سوی برنامه اتمی سوق می دهد. ترکی الفیصل همچنین ایران را به گسترش اشغالگری در عراق و کارشکنی در یمن، سوریه، عراق، فلسطین و بحرین متهم کرد.

هشدارهای الفیصل نشان می دهد منطقه با رقابت تسلیحات هسته ای مواجه است، زیرا ایران تجربه لازم و قابلیتهای هسته ای و مقادیری اورانیوم غنی سازی شده در دست دارد و می تواند در آینده در هر زمانی کلاهک هسته ای تولید کند. نمی دانیم چرا عربستان سعودی در ورود به رقابت تسلیحات هسته ای که از بیش از پنجاه سال پیش با اقدام اسرائیل به احداث نیروگاه دیمونا برای اهداف نظامی آغاز شد، تاخیر کرده است. اگر فعالیت های هسته ای ایران، که تا کنون مسالمت آمیز است، برای عربستان سعودی خطر به شمار می رود، خطر کلاهکهای اتمی اسرائیل، دهها برابر از فعالیت های ایران خطرناکتر است، زیرا این رژیم سرزمین های عربی و اسلامی را اشغال و امنیت مردم کشورهای عربی و اسلامی را تهدید کرده است.

نویسنده مقاله از همکاری هسته ای عربستان سعودی با کره شمالی، فرانسه، چین و آرژانتین استقبال کرد و نوشت در پیش گرفتن این رویکرد درست است و بهتر از ایراد اتهامها به دیگران است.

از سوی دیگر، اگر اتهام های عربستان سعودی به ایران مبنی بر این که عراق را اشغال کرده است و در یمن، سوریه، فلسطین و بحرین مانع تراشی می کند درست باشد، (باید گفت) ایران خودش به این توانمندی و قدرت رسیده است چون نقش عربستان سعودی به عنوان یک کشور بزرگ کاهش یافته و در سال های گذشته مسئولیت و وظیفه خود را در مبارزه با طرح های توسعه طلبانه اسرائیل در منطقه رها کرده وبا آمریکا همپیمان شده است.

عربستان سعودی همه تخم مرغهای خود را در سبد طرحهای توسعه طلبانه آمریکا و جنگهای ویرانگر این کشور برضد قدرتهای نظامی و سیاسی کشورهای عربی گذاشته است. رقابت هسته ای سریعترین اقدام برای ایجاد قدرت بازدارندگی هسته ای عربی است و ارزش به کارگیری همه اموال و تلاشها را در این راه دارد.

طرف هایی که ریاض را به همپیمانی با آمریکا در حمله به عراق و تجزیه سوریه، ‌لیبی و یمن سوق دادند اکنون برای ائتلاف عربستان سعودی با اسرائیل تلاش می کنند.

اگر عربستان سعودی می خواهد عرصه داخلی و خارجی خود را مصون نگه دارد، باید سیاست های راهبردی خود را تغییر دهد به ویژه این که خطر این کشور را از همه لحاظ تهدید می کند و تاریخ نیز بی رحم است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *