سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

همکاری ریاض ورژیم صهیونیستی علیه ایران

جمعه ۲۶ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 433778
رئیس مرکز پژوهش های خاورمیانه در دانشگاه حیفا معتقد است، توافق هسته ای ایران برای اسرائیل فرصتی است تا خود را به ریاض نزدیک کند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، «آماتسیا برعام» کارشنان صهیونیستی امور خاورمیانه و رئیس مرکز پژوهش های خاورمیانه در دانشگاه حیفا معتقد است در حالی که بشار اسد و حزب الله توافق هسته ای ایران را جشن می گیرند، برخی کشورهای مخالف در حال نزدیک شدن به تهران هستند.

وی با اشاره به اینکه جهان عرب در موضوع ایران به سه دسته خوشحال، نگران و منتظر تقسیم می شوند، می نویسد: به اعتقاد من طرف هایی که از این توافق خیلی خوشحالند سوریه و حزب الله هستند، برای این دو آزاد شدن ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شدن ایران از بانک های غربی خوشحال کننده است. به ادعای این تحلیلگر صهیونیست ایران پول های زیادی را در چارچوب سیاست خارجی خود که در راستای تأیید بشار اسد و حزب الله است، هزینه خواهد کرد.

وی ادامه می دهد: گروه دوم کشورهای مخالف ایران مثل عربستان، امارات و مصر هستند. این کشورها از توافق هسته ای به خاطر اینکه باعث تقویت قدرت ایران می شود ناخشنودند؛ ولی این کشورها به زبان نتانیاهو که به هیچ چیز توجه ندارد، سخن نمی گویند و به صورت علنی با قدرت های بزرگ و در رأس آنها آمریکا برخورد نمی کنند.

برعام کشورهای مراکش، الجزایر، تونس و سودان را در گروه سوم یعنی به عنوان کشورهای منتظر ارزیابی می کند. به گفته وی این کشورها مخالف و دشمن ایران نیستند ولی متحد این کشور نیز به حساب نمی آیند. برخی از این کشورها از توافق ایران ناراضی هستند ولی برغم نارضایتی به این توافق اعتراض نخواهند کرد بلکه آن را به خاطر حفظ روابط خود با ایران و آمریکا با احتیاط تأیید خواهند کرد.

به باور این کارشناس صهیونیست، در داخل اردوگاه مخالف ایران به ویژه در خصوص کشور امارات، می توان خط جدیدی را دید. این کشورها برای نزدیک شدن به ایران چراغ سبز نشان می دهند چرا که معتقدند ایران در خاورمیانه تبدیل به یک کشور قدرتمند خواهد شد و بهتر است که با این قدرت در یک جبهه باشند.

وی می افزاید: در آینده نزدیک متوجه خواهیم شد که در سایه سفر وزرای امور خارجه و روسای جمهوری کشورها به تهران و سفر مقامات ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس اوضاع به کدام سمت پیش می رود.

برعام در مورد فلسطینیان نیز می نویسد: به طور کلی آنها مخالف توافق با ایران نیستند، بلکه آن را در سطوح مختلف تأیید می کنند ولی مسئله حائز اهمیت این است که فلسطینیان همیشه کسی که با اسرائیل مخالفت کند را تأیید می کنند و این یک واکنش ناخواسته است بنابراین ما نباید از این مسئله غافلگیر شویم.

این تحلیلگر صهیونیست می افزاید: یکی از نکات اساسی در شرایط پس از توافق، این است که اگر حساب شده رفتار کنیم می توانیم روابط خود را به صورت محرمانه با عربستان تقویت کنیم، چرا که سعودی ها نیز مثل ما و حتی بیشتر ازما از توافق به وجود آمده نگران هستند.

وی بر این باور است که از سرگیری مذاکرات سازش میان فلسطینیان در هر سطحی باعث نزدیک شدن عربستان به اسرائیل و همکاری با آن خواهد شد. وی تصریح می کند: سوال درست در خاورمیانه این نیست که چه کسی را دوست داری بلکه باید این سوال را پرسید که از چه کسی بیشتر می ترسی. عربستانی ها ما را دوست ندارند و ما نیز آنها را دوست نداریم ولی ما و آنها از ایران می ترسیم و این مسئله زمینه را برای همکاری فراهم می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *