شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

تغییر مواضع آمریکا در سوریه یا گاف سیاسی؟!

دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۵
کد مطلب: 413001
آیا واشنگتن به دنبال دور زدن مواضع خود در قبال بحران سوریه است؟ به ویژه اینکه اظهارات دیروز وزیر خارجه این کشور را در کنار اظهارات مدیر سرویس‌های جاسوسی آمریکا قرار دهیم به چه نتیجه‌ای می رسیم.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، روزنامه الاخبار لبنان در مقاله‌ای به بررسی این سؤال پرداخت که آیا واشنگتن به دنبال دور زدن مواضع خود در قبال بحران سوریه است؟ به ویژه اینکه اظهارات دیروز وزیر خارجه این کشور اگر در کنار اظهارات مدیر سرویس‌های جاسوسی آمریکا گذاشته شود نشان از این موضوع دارد.

این مقاله می‌افزاید: جان کری وزیر خارجه آمریکا به این موضوع مشهور نیست که گاف‌ های زیادی داده باشد. در سپتامبر ۲۰۱۳ در حالی که آمریکا ناوگان خود را در شرق دریای مدیترانه آماده می‌کرد تا برای جنگ بر ضد سوریه به بهانه استفاده از سلاح‌ های شیمیایی در غوطه دمشق مهیا باشد، کری در آن زمان از امکان رسیدن به توافق برای دور نگه داشتن سوریه از جنگ خبر داد. در آن هنگام گفته شد که سخنان وی یک اشتباه بوده است، اما در واقع این سخنان مقدمه‌ای برای توافق آمریکا و روسیه بود که منجر به معدوم کردن ناوگان شیمیایی سوریه شد. دیروز از سوی جان کری موضع‌ گیری جدیدی مطرح شد و وی آمادگی کشورش را برای گفت‌وگو با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد.

گفت ‌و گو با بشار اسد به نظر می‌ رسد که گزینه حتمی برای دشمنان وی باشد. جان کری موضوع را در گفت ‌ و گو با شبکه تلویزیونی سی بی اس مطرح کرد، حال باید دید آیا سخنان وی مقدمه‌ ای برای روند جدیدی سیاست‌ های آمریکایی در قبال سوریه است؟ آیا آمریکا به این دیدگاه رسیده است که وقایع میدانی به متحدان این کشور اجازه پیروزی را نخواهد داد و درگیری‌های موجود در دو سال گذشته منجر به پیشروی ارتش سوریه شده است؟

"ماری هارف" معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اندکی پس از مصاحبه کری در سایت توئیتر نوشت: سیاست‌های عمومی آمریکا همچنان مشخص است و مبتنی بر این است که بشار اسد آینده‌ ای در سوریه ندارد و ما این موضوع را از مدت ‌ها پیش اعلام ‌کرده ایم. وی سخنان خود را به لینکی از پیام دانیل روبنشتاین فرستاده ویژه آمریکا به سوریه در ۱۲ مارس جاری و لینک دیگری از سخنرانی جان کری در فوریه گذشته در کنفرانس امنیتی مونیخ مرتبط کرد که وی در آن زمان مواضع مسئولان این کشور در رد ابقای بشار اسد در قدرت را برجسته کرده بود.

اما جان کری هیچ سخنی را بدون مقدمه نمی‌گوید، جان برینان مدیر سرویس جاسوسی مرکزی آمریکا یک روز پیش از وی اعلام کرد که واشنگتن و مسکو بر ضرورت حفظ مؤسسات دولتی سوریه و عدم فروپاشی آن‌ها توافق دارند و این روند را در چارچوب مرتبط با مبارزه با تروریسم قرار می‌دهند. علاوه بر این ‌ها برخی مسئولان سابق آمریکا از جمله رابرت فورد سفیر سابق این کشور در دمشق و فرستاده ویژه واشنگتن در نزد مخالفان سوریه تأکید کردند که بدون بشار اسد هیچ راه حلی برای بحران سوریه قابل تصور نیست. علاوه بر این ‌ها می‌ توان به وقایع میدانی ثابتی اشاره کرد که تجربه ‌های گذشته آمریکا در عرصه سوریه را به دست جبهه النصره و داعش از بین برده است و آن‌ها بر بیشتر بخش‌ های تحت کنترل مخالفان دولت سوریه تسلط دارند.

با وجود اینکه آمریکایی‌ها اعلام کردند که اجرای برنامه چند ساله برای آموزش معارضین "معتدل" را آغاز کرده اند، اما آن ‌ها نمی ‌توانند تصاویر موشک‌های تاو را فراموش کنند که به گروه های مخالف دولت "حزم" داده اند و الان در دست عناصر مسلح جبهه النصره قرار گرفته است. در همین راستا اشتون کارتر و مارتین دمپسی وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش آمریکا نیز نتوانستند حمایت‌های ملموسی از پروژه‌های آموزش و آماده‌ سازی مخالفان در ترکیه و اردن داشته باشند. آن ها هفته گذشته اعلام کردند که ارتش آمریکا در صورت حمله ارتش سوریه به مواضع گروه‌های مسلح " معتدل " در داخل این کشور اختیار دفاع از آن‌ ها را ندارد. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیز در ژولای ۲۰۱۴ تأکید کرده بود که معارضان مسلح قادر به شکست بشار اسد نخواهند بود. وی در آن زمان گفت که کشورش از معارضه ای که کشاورزان و دندان‌پزشکان آن را هدایت می ‌کنند، حمایت نخواهد کرد.

عناصر نزدیک به فرماندهی سوریه معتقدند که اظهارات جان کری اظهاراتی مقدماتی است و یکی از نتایج پایمردی در جبهه مبارزات نظامی است که نشان از تغییر در اولویت های کشورهای غربی دارد، اولویت‌ هایی که از براندازی دولت در سوریه تا رفع خطر داعش و گروه‌های تروریستی دیگر از غرب و متحدانش در منطقه تغییر کرده است. اما به نظر می‌رسد دمشق اشتیاق و شیفتگی زیادی نسبت به اظهارات رئیس دستگاه دیپلماتیک آمریکا از خود نشان نمی‌دهد، چرا که از دیدگاه دمشق سیاست‌ها همچنان در گرو نتایج اقدامات نظامی ارتش در میدان مبارزه رقم می ‌خورد.

جان کری در گفتگوی خود با شبکه سی بی اس تصریح کرد: خب، پس ما باید در نهایت مذاکره کنیم، ما همیشه آمادگی مذاکره در چارچوب کنفرانس ژنو ۱ را داشته ایم. وی افزود که واشنگتن با تمام قدرت برای احیای تلاش‌های مرتبط با رسیدن به راه ‌حلی سیاسی جهت پایان جنگ کار می‌ کند.

وی تصریح کرد: این بشار اسد بود که گفتگوها را نمی‌خواست. وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالی در زمینه آمادگی ‌اش جهت مذاکره با بشار اسد گفت: اگر او آماده ورود به مذاکرات جدی در زمینه اجرای نتایج کنفرانس ژنو ۱ بود، قطعاً ملت آماده چنین کاری است. کری در پایان گفت: ما با قدرت زیاد با همکاری طرف‌های مرتبط دیگر کار می‌ کنیم تا شاید بتوانیم روند راه حل دیپلماتیک [در بحران سوریه] را احیا کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *