شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

نگرانی یک مرجع‌ تقلید از وضع محیط‌ زیست

سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب: 407842
حضرت آیت الله نوری همدانی با ابراز نگرانی از آسیب‌هایی که بر محیط زیست وارد شده و تأثیر مستقیمی بر کاهش نزولات آسمانی داشته است، گفت: دولت باید نسبت به مسائل زیست محیطی توجه ویژه داشته باشد.
به گزارش جهان به نقل از رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید امروز در دیدار مسؤولان اداره کل هواشناسی استان قم، اظهار داشت: در اموری از زندگی که تحت اختیار بشر است، ما باید سعی کنیم با توفیق پروردگار آنها را توسعه دهیم و زمینه استفاده بهتر از مواهب الهی را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به این‌که در گذشته همه شهرها و استان‌ها مملو از باغ‌ها و زمین‌های پرحاصل بودند، گفت: متأسفانه با توسعه شهر‌ها و ساخت و سازهای بی‌رویه این زمین‌ها از بین رفته‌اند؛ مسؤولان امر باید با از بین رفتن چنین ظرفیت‌هایی در مناطق دیگر باغ‌ها و زمین‌های مشابهی را احیا می‌کردند تا جایگزین آنها شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که از بین رفتن باغ‌ها و درختان تأثیر مستقیمی بر گرمای هوا و بارندگی دارد، ابراز داشت: شما باید با تذکرات و ارائه نظرات کارشناسی خود به دولت و مسؤولان مربوطه آنها را برای حل این معضل یاری کنید.

اگر کاری برای محیط زیست نشود وضعیت از این هم بدتر می‌شود

این مرجع تقلید افزود: خاک هر نقطه از زمین برای کشت محصول خواستی مناسب است که می توان با کارهای کارشناسی برای بهره‌وری بیشتر از آنها استفاده کرد؛ در حال حاضر بسیاری از مناطق کشور زمین‌هایی بدون استفاده مانده‌اند، باید کارشناسان مربوطه روی آنها مطالعه کنند و حداکثر استفاده را از این ظرفیت‌ها داشته باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی از بین رفتن جنگل‌ها، باغ‌ها و محیط زیست را یک فاجعه بزرگ دانست و گفت: اگر کاری در این زمینه انجام نشود، شرایط از این هم بدتر خواهد شد؛ وقتی اتحاد، رحم و عاطفه در میان نباشد وضعیت کشور این چنین می‌شود.

وی افزود: امروزه ابراز و امکانات بسیار پیشرفته‌ای وجود دارد که با کمک آنها می‌توان این مشکلات را رفع کرد و بسیاری از مناطقی که از دست رفته را احیا کرد؛ ما از جانب پروردگار موظف هستیم که در زمینه عمران، آبادانی و تولید کوشا باشیم و مطمئن باشید اگر این یک مطالبه عمومی باشد، دولت نیز به شما امکانات خواهد داد.

اسراف در مصرف آب و برق خیانت و گناهی بزرگ است

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیات و روایاتی فراوانی که در مذمت اسراف و تبذبر داریم، گفت: باید در این زمینه فرهنگ سازی شود؛ بسیاری از مردم در زمینه مصرف آب و برق اسراف می‌کنند؛ این گناهی بزرگ و خیانت به اموال عمومی است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد هنگام وضو گرفتن شیر آب را باز می‌گذارند و شاید ۱۰ برابر آبی که برای وضو یا غسل نیاز دارند را هدر می دهند همچنین شب‌ها چراغ‌های همه اتاق‌ها را روشن می‌کنند حال آن‌که باید هرکس به اندازه نیاز خود مصرف کند.

عدم هماهنگی نهادهای مختلف مسؤول سد بزرگی بر سر راه حل مشکلات محیط زیستی است

حضرت آیت الله نوری همدانی با تأکید بر این‌که دولت باید نسبت به مسائل زیست محیطی توجه ویژه داشته باشد، گفت: البته در این زمینه مردم نیز باید دست به دست مسؤولان دهند؛ اگر میان بخش‌های مختلف مسؤول و مردم هماهنگی وجود نداشته باشد پیشرفتی در این زمینه حاصل نمی‌شود.

وی با ابراز نگرانی نسبت به کم شدن نزولات آسمانی، بیان داشت: اسلام می‌گوید اگر جامعه ای دچار خشکسالی شد همه باید سه روز روزه بگیرند و پس از آن با رعایت آداب خاصی همگی نماز باران بخوانند؛ اسلام دینی اجتماعی است و اگر بخشی از مردم در این زمینه اهتمام داشته باشند مشکلی حل نمی‌شود، اگر همه از روی خیرخواهی و وحدت طلب باران کنند خداوند نیز لطف می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *