جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

رماندن آهوان "میش‌داغ" به سوی عراق!

چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب: 490653
ورود دامداران به منطقه حفاظت شده میشداغ، آهوان متفاوت منطقه را به آن سوی مرز فراری داده است؛ جایی که شکارچیان عراقی چشم انتظار آن‌ها به کمین نشسته‌اند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، منطقه حفاظت شده میشداغ با وسعتی بالغ بر ۵۹۳۰۱ هکتار واقع در غرب استان خوزستان میزبان گونه های جانوری متنوع و در برخی موارد منحصر به فرد است که یکی از با ارزش ترین آنها امروز در آستانه انقراض قرار دارد. آهویی که در میان مردم منطقه به «ریم» معروف است. این گونه دارای تفاوت های ظاهری با آهوی ایرانی است اما متاسفانه تا کنون هیچ گونه مطالعه ژنتیکی بر روی این گونه ارزشمند جانوری انجام نگرفته است.

یکی از اهالی منطقه، با ابراز تاسف از ورود آزادانه شکارچیان به منطقه حفاظت شده میشداغ به خبرنگار مهر می‌گوید: حتی محیط بانی که تا چندی پیش به طور شبانه روزی از آهوان حفاظت و تا حد امکان از ورود شکارچیان به منطقه جلوگیری می‌کرد هم دیگر در منطقه حضور ندارد و آهوان همچون گله بدون چوپان مورد دست‌درازی شکارچیان و سودجویان قرار گرفته اند که در حال حاضر تنها شمار معدودی از آنها باقی مانده است.

امیر سرخه، فعال محیط زیست استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر مهمترین عامل نابودی ریم در منطقه را حضور شکارچیان که درصد قابل توجهی از آنان اتباع خارجی و به خصوص  شکارچی های کشورهای شیخ نشین هستند، دانست و گفت: بنابر شواهد موجود تا حدود ۱۰ ماه پیش جمعیت تقریبأ مناسبی از آهو در حدود ۳۰۰ عدد در ماسه زارها و تپه ماهورهای اطراف بستان واقع در منطقه حفاظت شده میشداغ مشاهده می شد، اما در همین چند ماه جمعیت آنها به سرعت کاهش یافت به گونه ای که در حال حاضر تعداد ریم های منطقه به کمتر از ۳۰ آهو رسیده است.

وی ادامه داد و گفت: متاسفانه حضور و تردد بیش از پیش چوپانان و گله هایشان در زیستگاه آهو باعث از بین رفتن امنیت منطقه و فرار آهوها از منطقه می شود که نتیجه آن، شکار این گونه نایاب توسط شکارچیان کشورهای همسایه است.

سرخه در ادامه به افزایش شکار آهوی ریم توسط شکارچیان عراقی اشاره کرد و گفت: یکی از مناطقی که ریم ها از ناامنی ایجاد شده توسط دامداران در منطقه حفاظت شده میشداغ به آن پناه می برند، «فکه» است. منطقه ای که آهوهای فراری خوزستان پس از عبور از مرز عراق و ورود به آن، توسط اسلحه های شکارچیان عراق پذیرایی می‌شوند.

این فعال محیط زیست، یکی دیگر از عوامل کاهش جمعیت آهوی خوزستان را عبور کانال بتونی آب از منطقه حفاظت شده میشداغ عنوان کرد و گفت: این کانال متاسفانه طی سال گذشته، بسیاری از ریم های منطقه را به کام مرگ فرو برد اما متاسفانه تاکنون هیچ گونه اقدام موثری از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان برای این موضوع صورت نگرفته است.

وی همچنین یادآور شد: تخریب زیستگاه نه تنها نسل آهوی خوزستانی را شدیدا با خطر انقراض مواجه ساخته بلکه متاسفانه تعداد گوزن های زرد موجود در منطقه دز و کرخه که از دیگر قربانیان تخریب این منطقه به شمار می روند نیز با کاهشی چشمگیر روبروست.

سرخه در پایان از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست خواست پیش از آنکه ریم و گوزن زرد، استان خوزستان را برای همیشه ترک کنند، اقدام عاجل و اضطراری برای حفاظت از این دو گونه ارزشمند و کمیاب را در دستور کار خود قرار دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *