شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
یک سناتور ارشد جمهور‌ی‌خواه:

راهبرد صبر اوباما، ایران را قوی‌تر می‌کند

شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۵۹
کد مطلب: 406092
یک سناتور ارشد جمهور‌ی‌خواه در اظهاراتی انتقادی از رئیس‌جمهور آمریکا، تصریح کرد که سند راهبردی امنیت ملی آمریکا که «باراک اوباما» در آن خواستار «راهبرد صبر» شده بود، به قوی‌تر شدن ایران منتهی می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در یک سند راهبردی که روز جمعه (دیروز) منتشر شد، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که واشنگتن می‌بایست در سیاست‌ خارجه خود از «تندروی» بپرهیزد و در رویارویی با معضلات سخت بین‌المللی «صبر راهبردی» داشته باشد.

در این سند راهبردی، اوباما خواستار یک سیاست خارجی مشورتی، محتاطانه و با خویشتنداری بیشتر شد و گفت: چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم، نیازمند یک صبر و مقاومت استراتژیک است.

در این سند آمده بود: آمریکا همیشه از منافع خود دفاع می‌کند و به تعهدات خود در قبال همپیمانان و شرکای خود پایبند است. بعلاوه ما باید این مسئله را درک کنیم که راهبرد هوشمندانه امنیت ملی تنها به قدرت نظامی وابسته نیست.

در این سند تأکید شده بود: ما از مدل مبارزه پرهزینه، جنگ‌های زمینی در مقیاس گسترده در عراق و افغانستان که آمریکا و به ویژه ارتش ما از آن متحمل خستگی زیاد شده ایم، تغییر جهت داده است.

این بیانیه می‌افزاید: در عوض، ما یک رویکرد قابل تحمل‌تر را دنبال می‌کنیم که عملیات‌های هدفمند مبارزه با تروریسم را در اولویت قرار می‌دهد و از اقدامات گروهی با شرکای مسوول خود و افزایش تلاش‌ها برای جلوگیری از رشد افراط‌گرایی خشونت‌آمیز که تهدید را افزایش می‌دهد، حمایت می‌کنیم.

جمهوری‌خواهان به شدت از این سند راهبردی و رویکرد راهبرد صبر اوباما انتقاد کردند و سناتور «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در واکنش به این سند گفت که بعید می‌داند تکفیری‌های «داعش»، ایران و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه از این استراتژی صبر اوباما دچار رعب و وحشت شوند.

وی تصریح کرد که «هرچه اوباما از خود صبر و بردباری بیشتری نشان دهد، آنها (ایران، روسیه و داعش) قوی‌تر می‌شوند».

سند مذکور یک سری اولویت‌ها را برای سیاست خارجی آمریکا تعیین کرد که شامل جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای و تغییرات اقلیمی می‌شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *