يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱
باربارا اسلاوین:

نیاز آمریکا به استراتژی جدید برای سوریه

يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۳:۳۶
کد مطلب: 348953
تحلیلگران آمریکایی می‌گویند، استراتژی واشنگتن باید به دنبال شناسایی و تقویت مخالفان در نقاط مختلف سوریه باشد و سپس آنها را به صورت تدریجی به یک نیروی ملی منسجم تبدیل کند.
به گزارش جهان به نقل از تسینم؛ باربارا اسلاوین در گزارشی که در وب سایت "صدای آمریکا" منتشر کرده، معتقد است که واشنگتن باید یک سیاست جدید درباره سوریه اتخاذ کند. وی در این نوشته آورده است:

گزارشهای منتشر شده مبنی بر اینکه اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل برای سوریه در حال بررسی استعفای خود است نباید باعث تعجب کسی شود. دو دور گفت‌وگوهای صلح بین مخالفان خارج نشین و دولت سوریه در ژنو هیچ پیشرفتی برای یافتن یک راه‌حل صلح آمیز برای جنگ داخلی این کشور که در این ماه وارد سال چهارم می‌شود، نداشت.

اخضر ابراهیمی ۸۰ ساله، یک دیپلمات کهنه‌کار بین‌المللی که پس از استعافی کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه انتخاب شد، پس از مذاکرات اخیر از مردم سوریه به دلیل اینکه پیشرفتی برای پایان دادن به رنج و دردهای آنها به وجود نیامد، عذر خواهی کرد. با توجه کشته شدن بیش از ۱۴۰ هزار نفر و آواره شدن نصف جمعیت سوریه ابراهیمی دلایل گسترده‌ای برای عذخواهی خود داشت.

دو تحلیلگر در آمریکا معتقدند که واشنگتن و جامعه بین المللی به جای اینکه نمایندگان دولت سوریه و مخالفان خارج نشین را بر سر میز مذاکره بیاورند، به یک رهیافت جدید درباره سوریه نیاز دارند. فیضل لتانی و ناتنیال روسنبلات می‌گویند آمریکا باید تمرکز کند و به دنبال شناسایی بازیگران محلی در سوریه باشد. کسانی که دارای احترام هستند و نسبت به آمریکا سیاست خصمانه ندارند.

لتانی کارشناس ارشد در شورای آتلانتیک روز چهارشنبه به حاضرین گفت ما داریم به این مسله از یک زوایه اشتباه فکر می‌کنیم. ما مشارکت مناسبی در این فرایند نداریم. ژنو یک تئاتر دیپلماتیک بدون انسجام بود. که نه تنها سودی نداشت بلکه زیان آور نیز بود.

وی اظهار داشت که استراتژی جدید این کشور باید به دنبال شناسایی مخالفان در نقاط مختلف سوریه باشد و آنها را تقویت کند و سپس آنها را به صورت تدریجی به یک نیروی ملی منسجم تبدیل کند.

روسنبلات نیز گفت که شناسایی مردم بیشتر و بازیگران موثر حتی با وجود اینکه گروه های اسلامگرا در حال مسلط‌شدن در میان مخالفان هستند، امکان پذیر است.

فردیک هاف یک مقام سابق آمریکا که هم اکنون از اعضای شورای آتلانتیک است نیز گفت که رویکرد دولت آمریکا درباره سوریه اساسا شکست خورده است.

امیدها برای کمک گرفتن از روسیه، یکی از دو حامی کلیدی بشار اسد برای همکاری در جهت یافتن یک راه حل سیاسی، با توجه به جنگ جدید سرد روسیه و غرب بر سر اوکراین از بین رفته است.

از طرف دیگر و بر اساس یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا، روسیه و طرف‌های ذینفع از جمله ایران باید تلاش های بیشتری برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به سوری‌های آواره به کار گیرند.

دولت اوباما بیش از نصف کمک های بشردوستانه‌ای را که به سوریه شده، فراهم کرده است_ نزدیک به یک میلیون و هفصد هزار دلار- و همچنین به دنبال افزایش ظرفیت‌های کشورهای همسایه سوریه برای برخورد با آوارگان است. اما همچنان برای دسترسی به سه میلیون و سیصد هزار نفر پناهجو در داخل سوریه موانعی وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *