شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱
۱

شکست استراتژی 'حملات سریالی' برای نابودی سلاح مقاومت

دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 381594
با وجود چندین هفته از پایان جنگ ۵۱ روزه اسراییل علیه غزه و شکست صهیونیست ها در این نبرد، همچنان محافل نظامی این رژیم تحلیل های را ارائه می دهند که ابعاد جدیدتری از این شکست تاریخی را نمایان می کند.
شکست استراتژی
گروه بین الملل جهان نيوز: مسئولان اسرائیلی نسبت به استفاده بیش از حد از نیروهای ذخیره و مهمات در خلال جنگ‌ها و بالارفتن میزان هزینه‌های ارتش از این طریق هشدار دادند.

همچنین به گزارش روزنامه «هآارتص» اسرائیل، ارتش خسارت‌های جنگ اخیر غزه را ۸.۶ میلیارد شکل، تخمین زده که بودجه امنیتی رژیم صهیونیستی را به ۱۱ میلیارد شکل رسانده است.

«هارئیل» کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌و‌گو با هآارتص گفت: در جنگ ۳۳ روزه لبنان ۱۷۰ موشک به سمت مناطقی که گمان می‌رفت موشک‌های حزب‌الله از آن‌جا شلیک شده اند، پرتاب شد در حالی که حتی یک نفر از افراد حزب‌الله یا تأسیسات آن‌ها آسیبی ندید.

وی ادامه داد: در جنگ اخیر غزه ارتش اسرائیل بر بالارفتن میزان هزینه ها واقف بود ولی فرماندهان عالی رتبه بر استفاده بیش از حد از نیروی ذخیره و سلاح‌ها و مهمات بیشتر اصرار داشتند. این تحلیل‌گر مسائل استراتژیک به نقل از «عوفر شلیح» رئیس کمیسیون بازسازی نیروی نظامی در کنست اسرائیل گفت: با این شیوه‌ای که در طول جنگ‌ها پیش می‌گیریم، مقدار کمی افزایش در بودجه نظامی باعث به وجود آمدن کسری بودجه شدید در دیگر بخش‌های دولتی خواهد شد.

وی در ادامه افزود: با این شیوه که هر دو سال یکبار یک جنگ تمام عیار ایجاد می‌کنیم در واقع خواسته کسانی را برآورده می سازیم که خواستار تضعیف اسرائیل و ارتش آن هستند و با این میزان هزینه‌ای که در هر جنگ ایجاد می‌شود، توان ارتش اسرائیل در هر جنگ کاهش محسوسی را حس خواهد کرد.

در این میان یک تحلیل راهبردی به شرح ذیل قابل تامل است: یکی از محاسبات راهبردی صهیونیست ها که در تمام جنگ های سالهای اخیر لحاظ شده بر این مبناست که برای تضعیف نظامی – و از بردن موشک ها، تجهیزات نظامی و...- گروه های مقاومت هر چند سال یک بار باید به آن ها حمله نظامی کرد. به تعبیر دیگر صهیونیست ها پس از هر بازسازی و ذخیره موشک های بیشتر و پیشرفته تر گروه هایی همچون حماس، جهاد اسلامی و حزب الله لبنان باید به آنها حمله کنند تا توان نظامی آنها را کاهش دهد.

این راهبرد در تمامی سال های اخیر توسط استراتژیست های نظامی صهیونیست ها دنبال شده و یکی از اهداف اصلی جنگ های ۳۳ روز، ۲۱ روزه و همچنین جنگ ۵۰ روزه اخیر بوده است. اما اینک با مشکلات اقتصادی و محاسبه هزینه هایی که سه جنگ اخیر به رژیم صهیونیستی تحمیل می کند می توان ارزیابی های راهبردی ذیل را ادامه داد:

الف: محاسبات اقتصادی کارشناسان رژیم صهیونیستی نشان می دهد که این رژیم نمی تواند در فاصله کوتاه زمانی آغاز گر یک جنگ جدید باشد. به همین دلیل راهبرد تضعیف نظامی گروه های مقاومت با طراحی جنگ هایی با فاصله زمانی هر چند سال یکبار با عدم تامین اقتصادی روبه رو است.

ب: فاصله یافتن اجباری میان جنگ ها به چندین سال نیز عملا این فرصت را برای گروه های مقاومت برای بازسازی و تجهیز و تقویت توان نظامی دوباره آن ها فراهم می کند.

ج: در همین حال تجربه سه جنگ اخیر صهیونیست ها با گروه های مقاومت نیز نشان داد که صهیونیست ها توانایی ادامه یک جنگ طولانی مدت را ندارند و در تمامی این جنگ ها میزان خسارت به موشک ها و جایگاه های پرتاب موشک و تجهیزات نظامی گروه های مقاومت چندان قابل توجه نبوده است. به تعبییر دیگر صهیونیست ها هم به لحاظ توان نظامی و هم توان اقتصادی در شرایطی قرار ندارند که بتوانند به توان نظامی گروه های مقاومت آسیب اساسی وارد کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
United States
فأن حزب الله هم الغالبون