جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

نظارت در شورای چهارم قوی‌تر است

جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 358154
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورای چهارم در بعد نظارت جدی تر از گذشته وارد عمل شده و علاوه بر معاونت نظارتی كميسيون نظارت نيز در شوراي چهارم شكل گرفته است.
به گزارش جهان، احمد مسجدجامعی در گفتگو با مهر با اشاره به عملکرد شوراها در دوره های مختلف در پاسخ به این سئوال که چرا علی رغم اینکه شوراهای شهر تهران در چند سال اخیر رشد خوبی داشته اما هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است، گفت: در ساختار کلان نظام اجرایی کشور باید این موضوع را جستجو کرد گرچه در قانون اساسی ذکر شده که شوراهای محلی یکی از ارکان است. ولیکن کشور ما در مجموع دارای سه قوه (قوای مجریه، مقننه و قضائیه) است و بیش از یکصد سال است که کشور با این سه قوه اداره می شود. از طرفی قانون اساسی کشور، یک رکن جدید را وارد برنامه کرده اما به دلیل اینکه همه مقررات کشور حول محور سه رکن اصلی اداره می شود، رکن جدید تا بخواهد جایگاه خود را پیدا کند، قدری زمان می برد.

وی با اشاره به اینکه حس ناخودآگاه رقابتی میان شورا و مجلس شورای اسلامی با یکدیگر وجود دارد افزود: از اولین قانون شوراها که در دوره ناطق نوری به تصویب رسید تا کنون هر بار قانون شوراها به مجلس رفته قدری از اختیاراتش کاسته شده، در صورتی که در قانون اول اختیارات شورا فراتر بود. از طرفی دستگاههای اجرایی در مقطعی برخی اختیارات را به شوراها واگذار کردند و و ۲۳ وظیفه از دستگاههای اجرایی به شوراها یا همان مدیریت شهری واگذار شد.

مسجد جامعی ادامه داد: اما بعدها دولت، اختیارات خود را گسترش داد و حتی برای مصوباتی مانند ساخت مدرسه و یا مجموعه ورزشی در نقطه ای از شهر تصمیم می گرفت در حالی که این موضوع در اختیار شوراها و نهادهای محلی است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بنابراین قدرت و دولت متمرکز مانع دولت متکثر است و از موضع بالا با این مسئله برخورد می کرد و به این دلیل ساختار شوراها شکل نگرفت. الان مقداری جایگاه شوراها تلطیف شده است.

مسجد جامعي با بيان اينكه شوراي چهارم در بعد نظارتی بسیار جدی وارد عمل شده است گفت: در اين شورا علاوه بر معاونت نظارت كميسيوني براي نظارت ايجاد شده است. همچنين سه کارگروه جدید راه اندازی کردیم که بسیار فعال هستند. به عنوان نمونه در بحث سلامت توانستیم کارخانه ایرفو که بنا بود سالها پیش تعطیل شود. همچنین راجع به کارخانه سوخت مازوت نیز به طور جدی وارد عمل شدیم. بنابراین باید گفت کار شهری حوزه عمل اجتماعی است.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: همچنین برای اولین بار کمیته سلامت توانست این اقدامات را انجام دهد و مساله سلامت در اولویت مسایل قرار گیرد. همانطور که دیدید وزیر نفت و رئیس سازمان محیط زیست در جلسات شورا حضور پیدا کردند و متعهد به انجام کار شدند تا بتوانیم مساله بنزین را حل کنیم و در نهایت منجر به بهتر شدن وضعیت هوای تهران شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از طرفی اولین بار در شورای چهارم با کمک کمیسیون جدید شهرسازی توانستیم هزار مصوبه جزئی نگر را که در کار مردم اختلال ایجاد می کرد، لغو کنیم. ما عملکرد شهرداری را رصد می کنیم و هر جا که بر خلاف قواعد باشد پیگیری می کنیم و تا کنون در این راستا نیز موثر بوده ایم. فکر میکنم تأثیر ما در شورا نسبت به مصالح شهری بیش از تأثیر مجلس بر روی دولت است.

مسجد جامعی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر احتمال ریاست خود در انتخابات هیئت رئیسه شورا در چهار ماه آینده نیز گفت: بنده هم اکنون نیز کار خود را انجام می دهم و ریاست آینده شورا چیزی نیست که کار مرا تحت شعاع قرار دهد. اقداماتی که انجام می دهم جزو تکالیف نمایندگی و حقوق شهروندان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *