جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۱

موضوع‌مسجدجامعی وجنتی؛ جدی است؟

دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۰۹
کد مطلب: 302723
در روزهای پایانی دولت دهم،‌ گزینه مدنظر برای وزارت ارشاد مهمترین دغدغه‌ اهالی فرهنگ است. پیش از این حضور مسجد جامعی، گزینه اصلی آقای خاتمی جدی به نظر می‌رسید اما چند روزی است که زمزمه‌های ورود علی جنتی شنیده می‌شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم،‌ در حالیکه روز به روز به مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب نزدیک می‌شویم،‌ هر روز گمانه‌زنی‌ها برای کابینه دولت یازدهم شدت می‌گیرد،‌ در این میان گمانه‌زنی‌هایی هم در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به چشم می‌خورد.

از همان روزهای نخست پیروزی آقای حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یکی از پررنگ‌ترین گزینه‌های مطرح برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احمد مسجد جامعی بود. مسجد جامعی که سابقه حضور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دولت خاتمی در کارنامه کاری خود داشت،‌ در نخستین مصاحبه‌های مطبوعاتی خود از ابراز تمایل برای حضور در این پست خبر داده بود،‌ در ادامه در روزهای بعد در گفت‌وگو با رسانه‌ها از موافقت خود با پیشنهاد تصدی ساختمان بهارستان خبر داد و اعلام کرد برنامه‌های فرهنگی خود را نیز ارائه کرده است.

اما با اعلام نتایج انتخابات شورای شهر و ورود احمد مسجد‌جامعی به شورای شهر،‌ علی مطهری گزینه دیگری بود که به عنوان جانشین سید محمد حسینی در وزارتخانه مطرح شد. مطهری نیز به مانند مسجد جامعی حضور احتمالی خود در وزارت ارشاد را تایید کرد و گفت: «اگر نظر خود آقای روحانی باشد و ایشان اصرار داشته باشد، بنده می‌پذیرم»

اما هر چه از روزهای نخست پیروزی روحانی در انتخابات می‌گذشت حضور علی مطهری در وزارتخانه کمرنگ‌تر می‌شد در این میان مخالفت‌هایی نیز با حضور وی از سوی اهالی فرهنگ به چشم می‌خورد، هر چند مهاجرانی وزیر برکنار شده دولت اصلاحات وی را بهترین گزینه برای وزارت ارشاد خطاب کرده بود.

حسام‌الدین آشنا،‌ احمد پورنجاتی‌، سیدرضا صالحی امیری، فریدزاده و محسن قمی دیگر گزینه‌های مطرح برای وزرات ارشاد بودند، اما حضور آن‌ها هیچ گاه جدی نشد.

در حالیکه پررنگ‌ترین گزینه جدی هم‌چنان احمد مسجد جامعی به نظر می‌رسید، نام دیگری به یکباره مطرح شد و آن کسی نبود جز حجت‌الاسلام محمدعلی زم. برخی چهره‌های رسانه‌ای و فرهنگی در پی مطرح شدن نام زم شروع به حمایت از وی کرده و حتی با ایجاد کمپینی در جهت حمایت از وزارت وی امضا جمع آوری کردند. زم نیز تلاش کرد با چند گفت‌وگو در رسانه‌های مختلف فعالیت‌های خود در حوزه هنری که برخی آن را شبهه‌ناک می‌خواندند را تطهیر کند. اما در نهایت زم نیز که از مدیران نزدیک به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است، کنار گذاشته شد.

گمانه‌زنی‌ها برای چینش کابینه دولت یازدهم با وجود اینکه حسن روحانی رئیس جمهور منتخب عنوان کرد که هنوز هیچ کس را برای کابینه انتخاب نکرده است، ادامه داشت. تا اینکه حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات که در روزهای اخیر حضور پررنگی در فعالیت‌های فرهنگی داشته، با حضور در مراسمی در جمع هنرمندان سینما به تماشای فیلم سینمایی «گذشته» آخرین ساخته اصغر فرهادی نشست و بعد از آن اعلام کرد: «احمد مسجد جامعی وزیر ارشاد دولت یازدهم خواهد بود.»

مسجد جامعی همچنان در بسیاری از این برنامه‌های فرهنگی در کنار محمد خاتمی حاضر می‌شد. هنوز چندی از این سخن خاتمی نگذشته بود برخی از رسانه‌ها از آن با عنوان سهم‌خواهی خاتمی از دولت روحانی یاد کردند، خاتمی زود سخن خود را پس گرفت و گفت: بنده تصور می‌کنم مسجد جامعی در شورای شهر بماند، بهتر باشد. مسجد جامعی هم‌چنان در دیدارهای خاتمی با اهالی فرهنگ و حضورش در مراسم فرهنگی حضور پیدا می‌کند.همین دو روز پیش بود که تصویر او به همراه محمد خاتمی در یک مراسم تقدیر در کنار هم درج شده بود. برخی گمانه‌ زنی‌های رسانه‌ای که این روزها درباره هر وزارتخانه‌ای علی‌رغم درخواست حسن روحانی باب شده است، این نکته را به ذهن متبادر می‌کند که گویا اختلاف نظری جدی در انتخاب اعضای کابینه میان جریان نزدیک به آقای خاتمی و نزدیکان جریان کارگزاران سازندگی وجود داشته باشد. این تعبیر وقتی جدی‌تر می‌شود که از فرزند آیت‌الله جنتی به عنوان گزینه جدی و جدید روحانی برای وزارت اراشد صحبت شده است.

علی جنتی فرزند آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان است. به گفته خود او دیدگاه‌هایی متفاوت با پدرش دارد و از حامیان سرسخت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است. در زمان دولت احمدی‌نژاد قرار بر این بود که معاونت سیاسی وزارت کشور را عهده‌دار شود اما با در اختیار گرفتن این پست مخالفت کرد. این روزها او با مجلات ورزنامه‌های نزدیک به جریان آقای هاشمی گفتگوهای متعددی داشته است و خبر از قطعی بودن حضور خود در کابینه دولت یازدهم می‌دهد. او درباره برنامه‌های خود هم صحبت‌هایی کرده است. برخی از هنرمندان و اهالی فرهنگ که نزدیک به جریان آقای خاتمی هم هستند در مصاحبه‌هایی پراکنده عنوان کرده‌اند که «جنتی سابقه فرهنگی چندان مشخصی ندارد».

جنتی از سال ۷۱ تا ۷۷ با سه وزیر فرهنگ لاریجانی، میرسلیم و مهاجرانی به عنوان معاون امور بین‌الملل همکاری داشته و سه سال نیز به عنوان قائم‌مقام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضور داشته است.

مجله «آسمان» در آخرین شماره خود به نقل از یک منبع آگاه از وی به عنوان گزینه اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نام برده و خود جنتی امروز در گفت‌وگویی که با روزنامه «بهار»‌ داشته عنوان کرده که تصدی‌اش بر وزارت ارشاد قطعی است. او گفته است " بر اساس پیشنهادی که به من داده‌اند، این انتخاب قطعی است. از من برای این وزارتخانه برنامه خواسته‌اند و هم‌اکنون هم مشغول نوشتن برنامه هستم. فکر می‌کنم این موضوع از طرف رئیس‌جمهوری منتخب قطعی باشد."

جنتی در پاسخ به این پرسش که یعنی شما این وزارت را پذیرفتید؟ گفته است،‌ اگر نپذیرفته بودم که برنامه نمی‌نوشتم.

وی هم‌چنین درباره گمانه‌زنی‌ها برای جدی بودن حضور مسجدجامعی به عنوان وزیر ارشاد گفته است:‌ من از این تغییرات خبر ندارم و تصمیم اصلی برای انتخاب وزرا بر عهده رییس‌جمهوری منتخب است. از همان آغاز انتخاب جناب آقای دکتر روحانی کمیته‌هایی تشکیل شده است تا درباره وضع موجود، مشکلات، چالش‌ها را بررسی و راهبردهای جدید و برنامه‌های پیش‌رو را برای هر وزارتخانه پیشنهاد کند. همچنین آن‌ها افراد مناسب برای هر وزارت را پیشنهاد کرده‌اند. در وزارت ارشاد نیز مانند دیگر وزارتخانه‌ها درنهایت نیز ایشان فردی را که از نظرشان مناسب بود، انتخاب کردند.

حرف‌های جنتی که نوعی اعتماد و اطمینان خاطر خاص در آن دیده می‌شود، نشان می‌دهد که احتمالاً او را به مسجد جامعی ترجیح داده‌اند و علی رغم حرکت‌های فرهنگی محمد خاتمی و رفت و آمد او میان اهالی فرهنگ گزینه او قدرت چندانی برای ماندن در کورس رقابت با جنتی ندارد و نظر آقای روحانی را فرد دیگری جلب کرده است. تا به اینجای کار که بحث‌ها درباره این افراد کاملاً جدی بوده اما برخی تحلیل‌گران در گوشه و کنار عنوان می‌کنند که نگاه متفاوت فرهنگی روحانی و خاتمی هرگز اجازه نخواهد داد که رئیس دولت یازدهم کلید بهارستان را به وزیری نزدیک به جریان آقای خاتمی بدهد و این بحث و اختلاف نظر بسیار جدی‌تر از آنی است که در رسانه آمده است.

به هر حال باید صبر کرد و دید که رئیس جمهور منتخب در نهایت چه کسی را به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد در کابینه دولت یازدهم معرفی خواهد کرد. وزیری که درخواست‌ها و مطالبات در حوزه سینما و نشر و اقتصاد فرهنگ یکی از وظایف سنگین او خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محي‌الدين
Iran, Islamic Republic of
پس ژنرال علي مطهري چي شد؟ ايشان خودشان را بسيار گزينه خوبي براي اين سمت مي‌دانند!!!