دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۰
محسن پبرهادی عضو شورای شهر تهران:

پاسخگويي به مردم وظيفه اعضای‌شورا است

دوشنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۰
کد مطلب: 357549
عضو شوراي شهر تهران در يادداشتي به مناسبت روز شورا گفت: اعضای شورا وظیفه ای جز این ندارند که پاسخگوی مطالبات مردم شهر باشند.
به گزارش جهان در متن یادداشت محسن پیرهادی آمده است:
 
"شوراهای شهر و روستا را بدون تردید باید یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در نهادینه کردن مردم سالاری دینی دانست. این شوراها در حقیقت اتصال بهتر بدنه مدیریت شهر و روستا به مردم است که در حالت مطلوب خود می تواند گام اساسی برای سپردن مدیریت بخش دولتی وخصوصی به مردم باشد.
 
بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران هم در دوره حیات خود نسبت به سپردن امور به دست مردم تاکید بسیار داشتند. ایشان در دفاع از تشکیل شوراها و سپردن امور هر منطقه به دست مردم همان منطقه می فرمایند: "دولت نمی‌تواند همه جا را خودش تحت نظر بگیرد، وقتی محول کرد کار را به خود مردم، مردم در منطقه‌ای که هستند برای خودشان دلسوزتر هستند، بهتر اطلاع دارند به احتیاجات خودشان."
 
امروز که سالها از تشکیل شوراها می گذرد کشور ما نیز تحولات زیادی را پشت سر گذاشته و به مراتب تجربیات بیشتری در کارنامه مردم ایران ثبت شده است. این تجربیات نظام مردم سالاری دینی را به عنوان الگویی عملی برای اداره جامعه تبدیل کرده و خود به نظریه قابل بحث و اثرگذار در حوزه های سیاسی و علوم اجتماعی بدل شده است.
 
واقعیت آن است که جمهوری اسلامی توانسته است با بهره گیری از آموزه های دینی و هنجارهای پذیرفته شده ملی راه تازه ای را در علوم انسانی برای محققان فراهم کند. این مساله و توجه به مفاهیم اندیشه حکومت اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب نیز بارها مورد اشاره قرار گرفته و ایشان تاکید کرده اند که دموکراسی مطلوب ما، آن نوعی از دموکراسی است که از دل اندیشه های اسلامی بیرون آمده باشد.
 
ایشان در جایی می فرمایند: مردم سالاری دینی به معنای ترکیب دین و مردم سالاری نیست؛ بلکه یک حقیقت واحد و جاری در جوهره نظام اسلام است؛ چرا که اگر نظامی بخواهد بر مبنای دین عمل کند، بدون مردم نمی شود ضمن آن که تحقق حکومت مردم سالاری واقعی هم بدون دین امکان پذیر نیست.
 
در کشور ما تلاش زیادی صورت گرفته است که این موضوع رعایت شود به همین دلیل هم حتی در نام گذاری مجلس و شوراها از کلمه اسلامی استفاده شده است. این تعبیر در واقع می کوشد تا ارتباط بین حکومت و مردم را به گونه ای جدا از دموکراسی غربی و نظرات افرادی چون آدام اسمیت یا جان لاک تعریف کند. در واقع با توجه به رهنمودهای اسلامی و ولایت فقیه، یک روی مردم سالاری این است که مردم، مسئولان را انتخاب می کنند. آن روی دیگر این است که وقتی مسئولان بر سر کار آمدند، همه همتشان رفع نیازهای مردم و کار برای آنها باشد.
 
اگر حاکمان و صاحب منصبان اسلامی بخواهند این وظایف را انجام بدهند به یک نقطه دیگر احتیاج دارند و آن اخلاص و برای خدا کار کردن و با خدا رابطه خود را نگهداشتن است. مسئول امور و صاحب منصب در نظام اسلامی مسئله اش فقط مواجهه با مردم نیست. اگر با خدا متصل نباشد، کار برای مردم و خدمت برای آنها لنگ خواهد ماند.
 
به همین دلیل است که در دیدار رهبر معظم انقلاب با اعضای دور دوم شورای اسلامی ایشان شاخصه هایی را معرفی می کنند که دقیقا برگرفته از همین تفکر است. ایشان می فرمایند: "مهمترین توصیه‌ی اینجانب اولاً مربوط به سیاست‌ها و برنامه‌های کاری شما و سپس درباره‌ی گزینش مدیریت شهر و روستا است. تسهیل زندگی مردم در کارهایی که به شهرداریها مربوط است، برطرف کردن معضلات شهر و روستا، سالم‌سازی محیط زیست، حفظ اصالت اسلامی و ملی در ساخت و سازها، استقرار بخشیدن به جو اسلامی و فرهنگیِ سالم، پرداختن به نیازهای فوری‌تر در عین اهتمام به کارهای زیربنایی، اولویت دادن به مناطق مستضعف‌نشین، تأثیرناپذیری از نفوذ ثروتمندان و جاذبه‌ی ثروت، رعایت دقیق قوانین و عدم تخطی از آن با حیله‌های شبه قانونی، رعایت ویژه‌ی محرومان، آلوده نشدن به اسراف و هدر ندادن بیت‌المال با تجملات زائد و سفرها و مراسم غیرلازم، و در یک کلمه رعایت تقوا و تدبیر و پشتکار، و بهره‌گیری از دانش و تجربه، مواد عمده‌ی توصیه‌ی نخست اینجانب است."
 
اکنون ما به عنوان اعضای شوراهای اسلامی شهر و منتخب مردم برای فعالیت در این شوراها باید ببینیم چقدر در مسیر عمل به این توصیه ها عمل می کنیم. باید از خودمان سوال کنیم شوراها امروز چقدر عملکرد سیاسی دارند و چقدر معطوف به امور مردم و کشور شده اند؟ آیا واقعا ، استقرار بخشیدن به جو اسلامی و فرهنگیِ سالم انجام شده است؟ آیا اصالت اسلامی و ملی در ساخت و سازها رعایت شده است؟
 
این ها سوالاتی است که هر کدام از ما باید به آن پاسخ دهیم و بین اعضا شورا و مردم هم تفاوتی وجود ندارد. در حقیقت این مردم هستند که با مطالبه گری خود می توانند منتخبین خود را مجبور به انجام اموری کنند شوراها را به نقطه مطلوب خود برساند.
 
پرهیز از سیاست بازی، دوری از افراط گرایی، توجه به مشکلات مردم، نگاه عمیق به موضوع ساختن شهر اسلامی و حرکت بر مدار اقتصاد مقاومتی و پرهیز از ریخت و پاش‌ها نکاتی است که باید مورد توجه جدی مردم قرار گرفته و آنها از بسترهای قانونی باید این موارد را مطالبه کنند. اعضای شورا نیز وظیفه ای جز این ندارند که پاسخگوی مطالبات مردم شهر باشند و فرقی هم نمی کند که از چه گروهی رای گرفته اند یا به کدام جناح سیاسی وابسته هستند".
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *