جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۶
۱۵

وال استریت ژورنال: امریکا تا نداند دارایی ایران در چه راهی خرج می‌شود، پولی به تهران نخواهد داد

يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 354626
روزنامه وال استریت ژورنال تایید کرد: امریکا به تعهدات خود طبق توافق ژنو عمل نکرده است.
وال استریت ژورنال: امریکا تا نداند دارایی ایران در چه راهی خرج می‌شود، پولی به تهران نخواهد داد
به گزارش جهان، روزنامه دست راستی وال استریت ژورنال تایید کرده که امریکا به تعهدات خود برای ایجاد برخی گشایش های اقتصادی برای ایران طبق توافق ژنو عمل نکرده است.

این روزنامه در مقاله ای به قلم «لورنس نورمن» و «نور مالاس» و «بنوآ فوكون» که روز ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ (۷ آوریل ۲۰۱۴) منتشر شده نوشته است که هنوز بخش اعظمي از درآمدهاي مسدود شده نفتي ايران كه به حكم توافق ژنو قابل بازگشت به ايران است، به اين كشور تحويل داده نشده است.

نویسندگان این مقاله در بیان علت این مسئه گفته اند: «بانك هايي كه اين پولها در آن نگهداري مي شود از آن بيم دارند كه در صورت انتقال اين وجوه به ايران ناقض قانون تحريمهاي دولت آمريكا در نظر گرفته شوند و مورد مجازات آن قرار گيرند. وانگهي هنوز نتيجه گفت وگوهاي هسته اي ايران نامطمئن است و اين موضوع هراس بانكهاي ذينفع را مضاعف مي سازد. هر موسسه مالي كه قانون تحريمهاي ايران را نقض كند و از سيستم بانكي آمريكا بيرون رانده خواهد شد و در نتيجه از ميلياردها دلار درآمد معاملات تجاري اش با آمريكا محروم خواهد ماند و اگر هم از اين سيستم خارج نشود با جرائم سنگيني مواجه خواهد شد».

این روزنامه سپس با بیان اینکه «هم اكنون قريب به ۱۲ تن از مسئولان غربي و ايراني و بانكداران ديپلمات و وكلاي حقوقي مشغول بررسي اين معضل هستند» اضافه می کند: «به دليل تحريمهاي بانكي ايران حدود ۱۰۰ ميليارد دلار از درآمدهاي نفتي ايران دربانكهاي كشورهاي خريدار نفت ايران مسدود مانده است اين تحريمها موثرترين اهرم فشار بر گرده اقتصاد ايران بوده است در توافق موقت هسته اي ايران كه ماه نوامبر گذشته در ژنو تصويب شدو مقرر شده است از اين ۱۰۰ ميليارد دلار توقيف شده فقط ۴/۲ ميليارد دلار طي چند مرحله به ايران بازپس داده شود پاره اي از كشورهاي غربي تعلل خود در بازگرداندن اين دارايي ها را تقصير ايران مي دانند و مي گويند كه ايران هنوز دستور العمل لازم براي اينكه اين پولها تحت چه فرآيندي به ايران منتقل شود و به كدام حساب واريز شود و در چه راهي مصرف خواهد شد را صادر نكرده است بانكها قبل از اجراي كار نياز به اين اطلاعات دارند».

در واقع در اینجا مقصود وال استریت ژورنال این است که امریکا تا زمانی که نداند این پول ها در کجا هزینه خواهد شد، آن را در اختیار ایران قرار نخواهد داد.

این روزنامه در توضیح بیشتر می نویسد: «يكي از دلائل اين كندي نگراني از اين بابت است كه ايران در نهايت امر اين پولها را در راهي مصرف كند كه مطابق ميل آمريكا نيست. همين مشكلي كه براي ايران ظاهر شده است به خوبي ثابت مي كند كه اهرم تحريم نيرويي است قدرتمند و به خوبي مي تواند نگرانيهاي كنگره و امثالهم را مرتفع سازد».

این روزنامه سپس «عدم احساس بیش از حد بهبود اقتصادی» را یکی دیگر از انگیزه های امریکا در اجرا نکردن تعهداتش طبق توافق ژنو اعلام کرده و نوشته است: «مهمترين مزيت توافق هسته اي ثبات نسبي در اقتصاد ايران بوده است اين توافق و درآمدهاي نفتي ايران را هم افزايش داده است اما كنگره و بسياري ديگر از محافل معتقدند كه اگر همه تحريمها برداشته شود: ايران ديگر هيچ فشاري را براي ورود به توافق نهايي هسته اي بر روي خود احساس نخواهد كرد».

این روزنامه سپس برای اولین بار مشخصات بانک پرداخت کننده قسط اول به ایران را فاش کرده و نوشته است: «اولين قسمت از دارايي هاي آزاد شده ايران به مبلغ ۵۵۰ ميليون دلار در تاريخ سوم فوريه (۱۴ بهمن) از بانك ژاپني «بنك دو كومرس و دو پلس مان» (بانك تجارت و نقل و انتقال پول ) با نام اختصاري BCP در سوييس به ايران منتقل شد اما تا روز چهارشنبه گذشته هنوز اين پول بدست ايران نرسيده است».

بخشی از کارشناسان در تهران می گویند با توجه به کارنامه امریکا در عدم اجرای تعهداتش طبق توافق ژنو این کشور صلاحیت لازم برای یک توافق جامع را ندارد.

منبع:ایران هسته ای
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اینا اگه غیرت داشتند میگفتند تا پول ها به ایران داده نشود دیگر مذاکره را ادامه نمیدهند هر وقت طرف مقابل هم به تعهداتش عمل کرد دور بعدی را شروع میکنیم
بابا فقط مثل آدمهای دستپاچه همان اول سریع همه 20% را اکسید کردند که مبادا چیزی بریا معامله در دستمان باشد.خیانت.
ایرانی همچو ارش
Iran, Islamic Republic of
جالبه،مثل اینکه کدخدا داره زرنگبازی میکنه،اینم نتیجه اعتماد به شیطان،ول کنید این شیاطینو، بیاید رو تولید داخلی کار کنید چینو ببین کل دنیارو گرفته،اخه وابستگی تا کی؟
مونا
مرگ بر شیطان بزرگ امریکای خونخوار
United States
بلند بگو مرگ بر آمریکا
تا عمر دارم این شعارو می دم
مهران دبیرسپهری
Iran, Islamic Republic of
به نظر من برای جلوگیری از بهانه گیری آمریکا ایران باید کل پول خود را یا حداقل بیشتر آن را تبدیل به طلا کرده و وارد کشور کند
اصلا به تو چه با پولمون چكار ميكنيم انشاالله همشو بمب بسازيم بريزم توسر تو و او سناتور هاى از خود راضى
اکبر دا
Germany
زیاد سخت نگیرید داریم اوباما رو درک مکنیم گناه داره حیوونکی تحت فشار
به خدا دارن خون مردمو به جوش میارن مسولین
Iran, Islamic Republic of
پول خودمون رو دارید میدید مرتیکه بتوچه درچه راه یخرج میکنیم!
Iran, Islamic Republic of
شما بی سوادی و نیفهمی.. لطفا فقط با سوادها(بی غیرتها) حرف بزنند
... طرفی چند وقت پیش گزارش خزانهداری آمریکا بطور غیر مستقیم و ناخواسته پرده از دروغ .... برداشت و ذخایر ارزی ایران را بالغ بر 100 میلیارد دلار اعلام کرد...
این همه تحقیر ارزشش وداره جناب ظریف؟؟؟؟
روحانی جدا مچکریم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آدمیزاد
Colombia
فقط اگر این پول صرف "سیگار" و "لوازم آرایش" و "آدامس بادکنکی" شود آنها پول ایران را پس خواهند داد.
دنیای مسخره که میگن یعنی همین وقتی در مقابل زورگویی و قلدری ولات بازی یه مشت گاو باز آمریکایی که شعورشون از ویسکی و عرق سگی و سیگاربرگ نشأت گرفته هی نرمش بخرج بدی و لبخند ژوکوند! تحویل بدی نباید منتظر برخورد بهتراز اینا باشیم.
United States
گریه اوباما را هم به زودی می بینیم