دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

با رئیس سازمان سینمایی در پنجره

شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب: 341167
شماره ۱۸۵ هفته نامه خبری ـ تحلیلی «پنجره» با موضوع‌هایی همچون حال و آینده سینمای ایران و بررسی جشنوار سی و دوم و ارتداد در محکمه اجتهاد و ... منتشر شد.
به گزارش جهان، صد و هشتاد و چهارمین شماره هفته نامه پنجره به مدیرمسئولی دکتر علیرضا زاکانی در ۱۰۰ صفحه و بهای ۴۵۰۰ تومان هم اکنون روی پیشخوان کیوسک‌های روزنامه‌‌فروشی قرار گرفت. نسخه الکترونیکی نیز با ۵۰ درصد تخفیف در سایت هفته‌نامه به آدرس panjerehweekly.ir فروخته می‌شود.

پرونده ویژه

پرونده ویژه این شماره هفته‌نامه به سي ‎و دومین جشنواره فيلم فجر اختصاص دارد که در گفتگویی با حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، عکس جلد این شماره مجله را به خود اختصاص داده است. ترکيب فيلمسازان حاضر در جشنواره و مهم‎تر از آن، تنوع و تراز فراتر از معمول توليدات حاضر در جشنواره سبب شده است که سي و دومين دوره پرواز سيمرغ‎‎ها بر فراز سينماي ايران حال و هوايي متفاوت داشته باشد. فارغ از اينکه حاصل اين پرواز چيست و شاهين بخت و اقبال «برگزيده شدن» بر دوش کدام فيلمها و فيلمسازان خواهد نشست.

جشنواره امسال را مي‎توان ويتريني از بسياري از داشته‎‎هاي سينماي ايران دانست؛ از پيشکسوتاني که امروز از قله تجربه سينما را رصد مي‎کنند تا جواناني که با انرژي وارد عرصه شده و براي رسيدن به اين قله دورخيز کرده‎اند. جشنواره سي ‎و دوم فيلم فجر، در کنار تمام اين داشته‎ها، ويژگي بارز ديگري هم دارد و آن اينکه نخستين جشن رسمي سينماي ايران در دولت تدبير و اميد است.

پرونده حاضر پيش درآمدي است بر اين جشنواره؛ جشنواره‎‎اي که بيراه نيست اگر حکم دهيم کيفيت برگزاري و خروجي آن، نقش موثري در تعريف نسبت سينماگران و دولت ـ لااقل تا چهار سال آينده ـ خواهد داشت.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000341/nf00341167-1.jpg

از دیگر بخشهای مهم مجله می توان به پرونده های ذیل اشاره کرد:

ارتداد در محکمه اجتهاد

بيست و پنجم بهمن ۱۳۶۷، بار ديگر همه نگاه‎‎ها سوي تهران است. پيرمردي که نه بمب اتمي دارد، نه رسانه ماهواره‎اي و اينترنتي، نه ثروتي افسانه‎اي مي‎گويد بايد کس يا کساني را که بـه پيامبـر خـدا (ص) توهين کرده‎اند اعدام کرد. سالروز اين اتفاق بهانه‎اي شده است براي اينکه به زواياي گوناگون ماجراي سلمان رشدي پرداخته شود. مهم‎ترين وجه اين ماجرا حکم اعدام براي نويسنده کتاب آيات شيطاني است. مسئله ارتداد و حکم فقهي حقوقي آن و رويارويي بدوي اين حکم با آزادي انديشه و بيان، سوالات گوناگوني برانگيخته است.

از طرف ديگر نوع واکنش امام (ره) به ماجرا قابل مقايسه با رفتاري است که در طول تاريخ معاصر در موارد مشابه از نخبگان ديني جامعه سر زده. امام آگاهانه و برخلاف موارد مشابه گذشته تلاش کرده است فتنه‎اي را در نطفه خاموش کند. پرونده حاضر تلاشي است کوچک و قدمي است ناچيز براي درک برخي زواياي حرکتي که اکنون نيز براي ما سخن‎ها دارد.

طعنه سير به پياز

مرگ دلخراش دو شهروند و کارگر تهراني در آتش‎سوزي ساختمان محل کارشان در خيابان جمهوري، بهانه‎اي شد تا دوباره اصلاح‎طلبان در نحله‎‎هاي مختلفشان با يکديگر متحد شده و آن روي ماهيت خود را نشان دهند. درحالي‎که در دوران اصلاحات سوانح و فجايع به مراتب بدتري رخ داده بود و واکنش خاصي از سوي دولت وقت و حاميانشان مشاهده نشده بود و حتي گاهي گناه بزرگ کردن اين‎گونه مسائل را به گردن صداو سيما و مطبوعات مي‎انداختند و کسي نيز استعفا نداد اما اصلاح‎طلبان شوراي شهر که در روز انتخاب شهردار از اکثريت اعضاي شورا شکست خوردند، دست به يک پروپاگانداي مطبوعاتي و رسانه‎اي زدند که به بهانه حادثه خيابان جمهوري، خواستار استعفاي شهردار پايتخت شدند.

نگاهي به مذاکرات ژنو ۲

نشستي بدون عکس يادگاري(نگاهي به مذاکرات ژنو ۲ و آنچه در پيشروي جمهوري اسلامي است) پرونده بخش سیاست خارجی است. يکي از نکات مهم نشست ژنو ۲، عمق اختلافات ميان بازيگران بين‎المللي، به‎ويژه روسيه، آمريکا و هم‎چنين ميان نمايندگان دولت و مخالفان بود. شدت اختلافات به‎گونه‎اي بود که روز‎به‎روز اميد ناظران براي به سرانجام رسيدن مذاکرات کمرنگ‎تر مي‎شد. کار تا جايي پيش رفت که حتي اخبار منتشر شده از مذاکرات نشان مي‎داد نمايندگان دولت و مخالفان هيچ گفت‎وگوي مستقيم و دوجانبه‎اي نداشتند و تنها به واسطه نماينده ويژه سازمان ملل، اخضر ابراهيمي به گفت‎وگو پرداخته‎اند.

عدم حضور ايران، به‎عنوان يکي از مهم‎ترين بازيگران دخيل در بحران سوريه، چشم‎انداز مبهمي را براي مذاکرات ايجاد کرد که بعد از چند روز نشست و برخاست ديپلماتيک، محقق نيز شد. عدم تفاهم و توافق طرف‎‎‎هاي شرکت‎کننده در مذاکرات ژنو ۲، به‎گونه‎اي بود که عکاسان هم نتوانستند عکس يادگاري از حاضران بگيرند. در این پرونده نگاهي به اين دور از مذاکرات و ابعاد مختلف آن شده است.

ضمیمه

آنچه در ضميمه اين هفته پنجره مي‎خوانيد، از قرار زير است: يک گفت‎وگوي کاملا واقعي با محمدرضا تقي‎دخت، شاعر، فيلسوف و پژوهشگر که انزوايي عالمانه را بر حضور در بازار پرهياهوي ژورناليسم برگزيده است. بعد از آن چند عکس خبري خواهيد ديد، با شرح‎‎هايي که کاملا تخيلي‎اند و هيچ ربطي به اصل ماجرا ندارند. بعد از آن پنجره ماضيه در انتظار شماست، با ذکري از ماني، پيامبر نقاش و يادي از ايرانياني که در عهد دقيانوس به مسيحيت گرويده و کشته شدند و درنگي تاريخي در شکستي که به‎خاطر اختلاف شيعه و سني در جنگ‎‎هاي صليبي نصيب مسلمانان شد.

همچنين نگاهي به پراگ و پنسيلوانيا مي‎اندازيد و با چهار نارنجک اسلامي هم آشنا مي‎شويد. در صفحه خودنويس، يادداشت‎‎هاي زهير توکلي، حسام‎الدين مطهري، آرش شفاعي و اسماعيل اميني را مي‎خوانيد. مرتضي کاردر در کتاب‎سرا قاسم هاشمي‎نژاد و کتاب‎هايش را به شما معرفي مي‎کند و در صفحه فرهنگستان نيز حجت عزيزي شما را با فيلمي مستند درباره يک عکاس جنگي آشنا خواهد کرد. در گلگشت اين هفته شعري از محمد رمضاني فرخاني در انتظار شماست و کوتاه‎نوشته‎‎هايي از صابر ساده، سعيد باباوند، سيداکبر ميرجعفري و نويسنده ديگري که نخواسته است نام کاملش فاش شود! زندگي خوب هم مثل هميشه دير مي‎رسد و تا اين لحظه نمي‎دانيم درباره چيست. اما حالا خودتان خواهيد ديد!

در بخش باشگاه اهل قلم مطالبی از علی دارابی، رضا غلامی، محمدحسین شیخ الاسلامی، محمدحسین جعفریان، احمد رهدار، محسن مهدیان و مالک شریعتی آمده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *