يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

ایوبی اولویت اول سازمان سینمایی را گفت

شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب: 323088
رئیس سازمان سینمایی بار دیگر به جمع خبرنگاران آمد. ایوبی یکی از مهمترین چالش‌های سینما را عدم ارتباط مخاطبین با سینما دانست.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بنیاد فارابی در جمع خبرنگاران گفت: فارابی تبدیل به یک سازمان پیر شده بود. برای اینکه فارابی بتواند خودش را با نیازهای جدید صنعت سینما بروز کند و طبق اهداف سازمان سینمایی پیش برود، نیاز به یک تحول اساسی داشت. جعفری جلوه یک چهره شناخته شده است که تجربه طولانی مدیریت در فارابی و معاونت سازمان سینمایی دارد. آمدن او به فارابی می‌تواند نوید بخش امید باشد. او می‌تواند فضای اعتدال، امید و آرامش را در سینما تقویت کند. من امیدوار هستم او بتواند با استفاده از خرد جمعی و مشورت با دیگران چالش‌های سینما را کاهش دهد.

وی با تاکید بر اینکه کارنامه سینمای ایران در عرصه سینما دینی قابل قبول است، خاطرنشان کرد: من این حرف را از بسیاری از بزرگان نظام و منتقدان شنیدم. اما این کارنامه برای سینمای ایران کافی نبوده است. ظرفیتی که دین و سرمایه‌ای که اسلام برای ما درست کرده بسیار زیاد است. به ویژه عاشورا یک سرمایه عظیم برای نویسندگان، شعرا و فیلمسازان است. از همه این ظرفیتهای عالی استفاده نشده است.

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه دو نگاه در تعریف سینمای دینی وجود دارد گفت: در نگاه اول سینما مستقیما به تاریخ اسلام و مفاهیم دینی می‌پردازد. اما در نگاه دوم سینما به صورت غیر مستقیم به ارزشهایی که دین منادی آن است می‌پردازد. هر فیلمی که بتواند این مفاهیم را تقویت کند فیلم دینی به حساب می‌آید.

ایوبی در خصوص دلیل انتخاب فیلم «گذشته» اصغر فرهادی که فیلمی فرانسوی است، به عنوان نماینده ایران در «اسکار» گفت: قوانین جشنواره‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. بر اساس قوانین «اسکار» ایرانی است هرچند ممکن است در جشنواره دیگر کاملا ایرانی نباشد. داورانی که انتخاب شدند در یک مکانیزم این فیلم را انتخاب کردند و ما نیز از این انتخاب حمایت می‌کنیم. اگر لازم به انجام کارهای حقوقی باشد، مشاوران حقوقی سازمان سینمایی در مورد آن صحبت می‌کنند.

وی در خصوص چالش‌های پیشروی سازمان سینمایی تصریح کرد: «خانه سینما» چالشی برای سینما بود که حوزه آن از سینما گذشته بود و به بخش‌های دیگر هم رسیده بود. بازگشایی معقول خانه سینما و اتفاقاتی همچون برگزاری انتخابات اصناف، نوید بخش آرامشی است که بر سینما حاکم شده است. این اتفاق پیش در آمد رویدادهای آینده سینما می‌باشد.

رئیس سازمان سینمایی افزود:‌ یکی از چالش‌های بزرگ سینما عدم ارتباط مخاطبین با سینما است. وضع بد سالن‌های سینما و عدم تجهیز آنها به سیستم پخش دیجیتال از مشکلات سینمای ایران است. در بررسی های اولیه حرکت به سوی دیجیتال کردن همه سالن‌های سینمای کشور را به عنوان اولویت سخت افزاری اول خود می‌دانیم. امیدوار هستیم با کمک دولت و ملت موانع مالی آن را برطرف کنیم و این حرکت لازمه حرکت صنعت سینما است.

ایوبی ادامه دارد: ارتباط معقول بین حمایت‌های دولتی و ساخت فیلم در کشور در دستور کار است. بزودی آیین نامه و شیوه حمایت از فیلم را اعلام می‌کنیم.

وی در خصوص تغییر مدیریت در انجمن سینمای جوان گفت: به تدریج تغییرات انجام می‌شود. جایی که نیاز به تغییر نداشته باشد تغییر نمی‌کند.

رئیس سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه «گذشته» فیلم خوبی است گفت: اصغر فرهادی از کارگردانان برجسته کشور است که همه ما باید او را شارژ روحی و حمایت کنیم تا بتواند در «اسکار» بتواند را خود را پیش ببرد.

ایوبی در خصوص جشنواره فیلم فجر گفت: مدیر این جشنواره فرد شناخته شده ای است. ما، هیات انتخاب و داوران تلاش می‌کنند که اتفاق خوبی در جشنواره بیافتد. جشنواره فجر امسال امید بخش است.

وی با اشاره به بازی «ناصر ملک مطیعی» در فیلم «نقش نگار» علی عطشانی خاطرنشان کرد:‌ در سازمان سینمایی هیچ بده بستانی در کار نبود. مجوزی که سازمان سینمایی به فیلم «نقش نگار» داده است مربوط به فیلمنامه است نه درباره همه جزئیات. من در مورد او بررسی نکردم اما در مجموع آمدن سرمایه‌گذاران به سینما خوب است.

رئیس سازمان سینمایی در مورد برنامه‌ای برای ساخت فیلم فاخر گفت: سازمان سینمایی به طور طبیعی از فیلمهایی که امکان حمایت در بخش خصوصی ندارند، حمایت می‌کند. الان به واژه فاخر ظلم می‌شود. ما باید برای مردم ایران فیلم بسازیم. فیلمی را که مردم ایران به دیدنش نروند فیلم فاخر نیست. فاخر مساوی با پر خرج نیست. فیلمی فاخر است که متن قوی داشته باشد. مشکل این است که به عنوان پروژه فاخر فیلمهایی ساخته می‌شود ک با اقبال مردم روبرو نمی‌شود.

ایوبی در ادامه تصریح کرد:‌ بخش عمده حمایتهای سینما باید به پخش و اکران اختصاص یابد.

وی در مورد شکایت جواد شمقدری از سازمان سینمایی به دلیل لغو مجوز سازمان سینمایی «مقاومت» گفت: هنوز شکایتی به دست ما نرسیده است. در وزارت ارشاد من و وزیر به دنبال ورود به مساله موسسات خصوصی نیستیم. این موسسات آنقدر مهم نیستند که یک وزیر در موردش صحبت کند. دلیل ورود وزیر به این مسئله این است که اساسنامه این موسسه سه نفره طبق قانون تنظیم نشده است. در اساسنامه این موسسه حکم شده است که وزیر ارشاد، نماینده دفتر مقام معظم رهبری و نماینده ستاد فرماندهی کل قوا و دیگر بزرگان نظام در هیئت امنا حضور داشته باشند. این حکم قانونی نیست و باید اساسنامه تغییر کند. با تغییر اساسنامه یک سازمان جدید می‌شود. بعد از تغییر اسانامه به یک موسسه مانند دیگر موسسه‌ها تبدیل می‌شوند وو ما باید ببینیم می‌توان از آن حمایت کرد یا نه.

رئیس سازمان سینمایی در مورد ساخت فیلمهای فرامرزی و تعامل فرهنگی با کشورهای دیگر گفت: چندین کشور اعلام آمادگی برای ساخت فیلم با ایران کردند. تولید مشترک کشورهای مختلف با ایران هیچ منافاتی با سینمای ملی و امید ندارد و استفاده از امکانات دیگران است. ما می‌توانیم با دیگران با حفظ چهارچوبهای سینمای ایران کار کنیم.

ایوبی در پایان در خصوص پروژه سینمایی «لاله» گفت: تلاش می‌کنیم حق کسی ضایع نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *