يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

احتمال پیوستن مجدد هند به خط لوله صلح

جمعه ۱۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 340902
وزیر خارجه هند از احتمال پیوستن مجدد این کشور به خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان خبر داده است.
به گزارش جهان به نقل از پرس تی وی؛ سلمان خورشید وزیر امور خارجه هند روز گذشته در دهلی نو تاکید کرد، اگر جدیت لازم بین همه طرف ها وجود داشته باشد، ما حاضر هستیم تا گاز طبیعی مورد نیاز خود را از ایران و آسیای مرکزی از طریق مسیر پاکستان وارد کنیم.

بر اساس این گزارش ابراز تمایل وزیر خارجه هند برای پیوستن مجدد به خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان در شرایطی است که دهلی نو پیش از این زیر فشارهای آمریکا مجبور به انصراف و کناره گیری از این پروژه بزرگ انرژی شده است.وی افزود، این گونه پروژه های منطقه ای موجب گسترش همکاری های بلندمدت بین کشورهای منطقه به خصوص هند و پاکستان خواهد شد. ۴ می ۲۰۱۳ میلادی نیز وزیر خارجه هند از آمادگی دهلی نو برای پیوستن مجدد به مذاکرات پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان خبر داده بود.

قرار است نخستین محموله گازی ایران ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ میلادی از طریق این خط لوله به پاکستان منتقل شود. ایران پیش از این خط لوله انتقال گاز به پاکستان در داخل مرزهای خود را تکمیل کرده و اکنون منتظر دولت اسلام آباد است تا این خط لوله را تکمیل کند. در صورت عدم اجرای این پروژه تا پایان سال ۲۰۱۴ دولت پاکستان باید به ازای هر روز تاخیر یک میلیون دلار جریمه به ایران بپردازد.ایران خط لوله ۹۰۰ کیلومتری انتقال گاز به پاکستان را اجرا کرده و پاکستان نیز باید ۷۰۰ کیلومتر از این خط لوله را تکمیل کند. در حالی که پاکستان بارها بر اهمیت اجرای این پروژه و نقش مهم آن در تامین انرژی این کشور تاکید کرده ولی واشنگتن ضمن مخالفت با آن نسبت به مشارکت اسلام آباد در این پروژه هشدار داده است.

ایران و پاکستان قرارداد مربوط به احداث این خط لوله را در سال ۱۹۹۵ میلادی به امضا رسانده اند. ایران پیشنهاد گسترش این خط لوله به هند را مطرح کرد و در فوریه ۱۹۹۹ میلادی قراردادی بین ایران و هند به امضا رسید.هند در سال ۲۰۰۹ میلادی رسما کناره گیری خود را از پروژه خط لوله صلح اعلام کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *