جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۲

رقابت‌در شبه‌قاره‌هند‌فرصتی‌برای‌برتری ژئواستراتژیک ایران در منطقه

يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۰۷
کد مطلب: 347464
کارشناسان شبه قاره هند معتقدند به علت رقابت شدید میان هند و پاکستان احداث این خط لوله دریایی سبب عقب افتادن پاکستان به لحاظ اقتصادی از هند خواهد شد.
رقابت‌در شبه‌قاره‌هند‌فرصتی‌برای‌برتری ژئواستراتژیک ایران در منطقه
گروه بین‌الملل جهان نيوز: چند روز قبل، «خاقان عباسی» وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان به مجلس ملی این کشور اعلام کرد که پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان فعلا بر روی میز دولت این کشور قرار ندارد.

به گزارش جهان، این وزیر پاکستانی تحریم‌های موجود علیه نفت و گاز ایران از طرف امریکا را دلیل این اقدام اعلام کرده است.

چند روز بعد نیز «تسنیم اسلاما» سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت: ما امیدواریم که مذاکرات هسته‌ای ایران به حل و فصل موفقیت آمیز موضوع هسته‌ای این کشور منجر شود و در نتیجه این مذاکرات، تحریم‌ها برداشته شوند، آن هنگام ما می‌توانیم کار این خط لوله را به پیش ببریم.

نکته جالب آن‌که مقامات پاکستانی قبل از این مشکلات مالی داخلی خود را دلیل کوتاهی در انتقال گاز به این کشور عنوان می‌کردند و فشار آمریکا را در این‌باره بی تاثیر می‌دانستند.

این در حالی‌است که خرداد ماه سال ۱۳۸۸ اولین قرارداد گازی با ایران به منظور واردات روزانه ۲۱.۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی را در تهران امضا شد ولی با گذشت چهار سال تاکنون پاکستان عملا اقدام خاصی انجام نداده است.

با این وجود کشور هند نیز که بی تاثیر از فشارهای آمریکا نسبت به انتقال گاز به ایران نبوده ولی بیشتر عدم تفاهم با پاکستان را برای تامین امنیت و هزینه‌های ترانزیت و حمل گاز ایران از طریق خاک این کشور را بهانه عدم خرید گاز از ایران عنوان می‌کرده است.

در همین حال در منابع هندی خبری منتشر شده مبنی بر اینکه، هند بار دیگر در حال بررسی احداث یک خط لوله انتقال انرژی از منطقه خلیج فارس است، اما این بار قرار است این خط لوله به‌جای گذر از خاک پاکستان، از بستر دریا عبور کند.

این طرح جدید که هدف آن انتقال نفت و گاز از طریق خطوط لوله زیر دریا از طریق عمان است، فرآیندی است که می‌توان در آن از منابع انرژی ایران، و حتی ترکمنستان و آذربایجان نیز استفاده کرد و بازار انرژی رو به گسترش هند را تأمین نمود.

پیش‌بینی می‌شود که ساخت این پروژه سه تا چهار سال طول بکشد و ایران بتواند از این طریق ده میلیون متر معکب بیشتر از آن مقدار گازی که به پاکستان قرار بود صادر کند به هند گاز بفروشد.

نیاز هند به گاز و نفت در سال‌های آینده بسیار افزایش پیدا خواهد کرد و این کشور برای تثبیت و جهش اقتصادی خود به شدت به منابع مطمئن تامین انرژی نیاز دارد.

در همین حال برخی کارشناسان شبه قاره هند معتقدند به علت رقابت شدید میان هند و پاکستان احداث این خط لوله دریایی سبب عقب افتادن پاکستان به لحاظ اقتصادی از هند خواهد شد.

به همین دلیل پیش بینی می‌شود مقامات پاکستانی برای شروع مجدد انتقال گاز از ایران به خاطر رقابت با هند حاضر به تحرکاتی برای انتقال گاز از ایران بشوند. زیرا پاکستان علاوه بر اینکه می تواند با واردات گاز از ایران مشکلات عمده خود را درباره کمبود سوخت جبران کند با دریافت ترانزیت مناسب از هند درآمدزایی مناسبی نیز از رقیب خود داشته و تا حدودی اهرم فشار اقتصادی نیز در مقابل هند کسب کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
United States
قدرت برتر جهان ایران سرافراز
Iran, Islamic Republic of
ایران حسابی غنیه ولی دورو اطراف ایران همسایه هاش داغونن