شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

آغاز مذاکره با هند و عمان برای صادرات گاز

جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب: 346934
مذاکرات وزرای خارجه ایران، هند و عمان در مورد انتقال گاز ایران به هند از بستر دریا، امروز به صورت رسمی در دهلی نو آغاز خواهد شد.
به گزارش جهان، فارس به نقل از هیندوستان تایمز نوشت: دهلی نو امروز جمعه به صورت رسمی مذاکرات با ایران و عمان برای احداث خط لوله در بستر دریا را آغاز می‌کند.

این مذاکرات در دیدار سلمان خورشید وزیر امور خارجه هند با همتایان ایرانی و عمانی وی پس از گذشت چند دهه از طرح این دیدگاه آغاز خواهد شد.

قرار است سلمان خورشید با یوسف بن علوی بن عبدالله وزیر امور خارجه عمان بعد از ظهر امروز و با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران عصر امروز دیدار کند.

به گفته یک مقام آگاه، این نخستین باری است که این پروژه با هزینه برآوری ۵ میلیارد دلاری در سطح وزرای امور خارجه مورد بحث قرار می‌گیرد.

این اقدام در حالی انجام می گیرد که خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و هند به دلایل مختلف با مشکل مواجه شده است.

دهلی نو علاوه بر تامین نیازهای فزاینده خود در زمینه انرژی از طریق این خط لوله، می تواند فرصتی برای تقویت روابط اقتصادی خود با ایران نیز بیابد.

بسیاری از شرکت های خصوصی هندی هم اکنون مذاکرات برای افزایش مبادلات تجاری با تهران را آغاز کرده‌اند.

با توجه به مشکلات به وجود آمده بر سر راه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و کاهش تحریم ها، دهلی نو می تواند به افزایش روابط اقتصادی دو کشور امیدوار باشد.

علاوه بر قطر، ایران تنها کشوری است در خلیج فارس دارای ذخایر گازی مازاد بر مصرف داخلی است؛ همچنین هند در حال توسعه بندر چابهار در جنوب شرق ایران است.

این بندر برای هند از اهمیت استراتژیکی فوق العاده ای برخوردار است و می تواند با دور زدن پاکستان سبب دسترسی دهلی نو به افغانستان شود؛ همچنین چابهار می تواند دروازه ورود هند به کشورهای آسیای میانه باشد.

به گفته یک منبع آگاه، پیش ازاین، طرح هایی برای صادرات گاز به هند از بستر دریا از طریق بندر چابهار وجود داشت اما دریافت این گاز از طریق عمان می تواند پایدارتر و استراتژیک تر باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *