جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

پاسخ معاونت‌مطبوعاتی درباره یارانه‌نشریات

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب: 337809
معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برای رفع ابهام درباره یارانه نشریات استانی با صدور اطلاعیه‌ای توضیحاتی را ارائه کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم،معاونت مطبوعاتی در پاسخ به متنی واحد که چند روز گذشته در برخی رسانه‌های مجازی درباره برخی ابهامات درخصوص یارانه نشریات استانی مطرح شده بود، توضیحاتی ارائه کرد.

این معاونت در اطلاعیه خود با اشاره به این‌که «شفافیت» یکی از سیاست‌های محوری دولت یازدهم به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر است. بر همین مبنا و برای نخستین بار جداول یارانه تخصیصی به مطبوعات به صورت دقیق اطلاع‌رسانی شد، آورده است: سهمیه‌های تخصیصی برای مطبوعات بر اساس فرمولی است که توسط «کارگروه اقتصاد مطبوعات» تهیه و پیش‌تر اعلام شده است. بر این مبنا فرمول عمومی محاسبه سهمیه ۶ ماهه تمام نشریات واجد شرایط، به صورت "طول× عرض ÷ ۱۰۰۰۰× ۰.۰۴۸۸ × تعداد صفحات ÷ ۲ × تعداد شماره × تیراژ × ۲۴۰۰۰ ‌" در نظر گرفته شده است.

بر اساس این اطلاعیه‌ دستورالعمل یاد شده بلافاصله پس از تصویب و در تاریخ هشتم آبان سال جاری، به طور گسترده اطلاع رسانی شده و واکنش مثبت اهالی مطبوعات را در پی داشته است؛ صحّت این ادعا با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی قابل اثبات یا ردّ است.

در توضیح معاونت مطبوعاتی آمده است: یارانه نشریات استانی و نشریات سراسری نیز در تاریخ‌های دوم آذر و یازدهم دی بر اساس اصول این دستورالعمل محاسبه و به حساب آنان واریز شد و در دو نوبت در تاریخ‌های ۲۳ آذر و ۱۱ دی روشنگری لازم در رفع ابهامات صورت پذیرفت و نقاط قوت این روش که از اظهارات مدیران مطبوعاتی استخراج شده بود بیان شد.

در ادامه اطلاعیه معاونت مطبوعاتی ارشاد جدول ذیل برای تنویر افکار عمومی و رفع به تفکیک موضوعات ادعایی پرداخته است.

ردیف ابهام ایجاد شده واقعیت موضوع
1 به مطبوعات استانی ٢.٥ میلیارد تومان یارانه طی سال جاری پرداخت شده ست. یارانه تخصیصی به مطبوعات استانی طی سال جاری ٣.٨ میلیارد تومان بوده که فهرست مربوطه در سایت معاونت قابل مشاهده است.
2 در دولت یازدهم مجموعاً 5 میلیارد تومان یارانه توزیع شده است که سهم رقم دو روزنامه خبر ورزشی و خبر جنوب 20 درصد این مقدار است. یارانه تخصیصی طی سال جاری ٢١.٨ میلیارد تومان بوده و بنابراین سهم دو روزنامه قید شده کمتر از 5 درصد کل رقم پرداختی است.
3 در شناسنامه روزنامه خبر جنوب، مشخصات صاحب امتیاز بصورت کامل نیامده و صاحب امتیاز این روزنامه شخص حقیقی نیست. صاحب امتیاز روزنامه خبر جنوب طی 33 سال فعالیت، شخص حقیقی بوده که مشخصات وی در روزنامه به طور مرتب درج شده است. مطابق بند د ماده ٧ قانون مطبوعات، هیچ نشریه‌ای نمی‌تواند از این الزام قانونی تخطی کند.
4 شرکت توسعه مکتب خبر صاحب امتیاز روزنامه خبر جنوب بوده و شخص معاون مطبوعاتی سهام‌ دار آن است. صاحب امتیاز این روزنامه هیچگاه شرکت توسعه مکتب خبر نبوده و مطابق مستندات موجود در پرونده نشریه از ابتدای فعالیت روزنامه ، امتیاز آن متعلق به شخص حقیقی می باشد.
5 یارانه دریافتی 2 روزنامه سراسری به ترتیب 300 و 340 میلیون تومان بوده است که در مقایسه با رقم تخصیصی به روزنامه‌های خبر جنوب و خبر ورزشی ناچیز و  اندک است. یارانه پرداختی به 2 روزنامه یاد شده مربوط به 6 ماه اول سال جاری با وجود اعمال ضریب کاهشی 50 درصد برای روزنامه‌های متعلق و وابسته به دولت و نهادهای عمومی به ترتیب 650 و 690 میلیون تومان بوده است.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: روزنامه خبر جنوب پس از روزنامه خراسان پرتیراژترین روزنامه منطقه‌ای است که طی ۶ ماه اول سال جاری مطابق اعلام وصول‌های انجام شده ۱۵۳ شماره در ۴۲ صفحه منتشر کرده است (حتی در روزهای تعطیلی سال نو). این تعداد شماره و صفحه بیش‌ترین مقدار در روزنامه‌های کشور است. ضمناً مطابق فرمول یادشده در بالا بدیهی است یارانه یک روزنامه ٤٢ صفحه‌ای، حتی با وجود تیراژ مساوی، ٧ برابر روزنامه ٨ صفحه‌ای باشد، چه رسد به این که تیراژها نیز تفاوت داشته باشد. همچنین یارانه‌های تخصیصی در سالیان گذشته نیز حاکی از آن است که یارانه روزنامه خبر جنوب همواره نخستین یا دومین رقم در مطبوعات استانی بوده است.

در اطلاعیه معاونت مطبوعاتی همچنین آمده است: روزنامه خبر ورزشی در زمره ۵ روزنامه اول کشور و در عین حال پرتیراژترین روزنامه بخش خصوصی کشور است. لذا با توجه به آن که ۴ روزنامه دیگر متعلق به بخش دولتی و عمومی هستند این روزنامه تنها روزنامه‌ای در آن جمع است که با ضریب ٥٠ درصدی کاهشی مواجه نشده است. همچنین قطع این روزنامه تقریباً ١.٥ برابر روزنامه های معمول است که این موضوع در فرمول محاسباتی تأثیر می گذارد.

‌اطلاعیه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در پایان یادآوری کرده است در فهرست اعلام شده، مبالغ واریز شده در تیر سال جاری به عنوان علی‌الحساب برای نشریات منظور شده بود که برخی نشریات این مبلغ ‌علی‌الحساب را دریافت نکرده بودند. لذا به سهمیه ۶ ماهه آن‌ها (مطابق فرمول اعلامی) افزوده شده است.

روابط عمومی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی نیز اعلام کرد، آماده پذیرش نقد و مشارکت دست اندرکاران، اساتید، پژوهشگران و صاحب نظران بخش مطبوعات و رسانه در این زمینه است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *