جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۱
۲

پاسخی به ادعای «ممنوع القلم» بودن خیلی ها!

سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب: 329266
بخشی از اظهارت رئیس جمهور در گزارش 100 روزه درباره موضوع فرهنگ، رنگ باخت.
پاسخی به ادعای «ممنوع القلم» بودن خیلی ها!
به گزارش جهان، حجت الاسلام حسن روحانی در جریان ارائه گزارش ۱۰۰ روزه خود در تلویزیون درباره جهت‌گیری و سیاست فرهنگی دولتش از "ممنوع القلم" بودن "خیلی" از نویسنده‌ها خبرداد و مدعی شد: ما در همین ۱۰۰ روزه وقتی دیدیم خیلی از کتاب‌هایی که ممنوع شده بود، می‌شد آزاد کنیم، آن را آزاد کردیم. خیلی از نویسنده‌ها ممنوع‌القلم شده بودند، آنها را تبدیل به سریع‌القلم کردیم، بجای ممنوع‌القلم تا بروند قلم بزنند و هر چه می‌خواهند، در چارچوب قانون بنویسند. البته خود آنها اهل این کشورند، وطن دوستند، به هر حال علاقمند به این کشور هستند.

هرچند انتقادات مختلف به دیگر بخش‌های سخنان رئیس جمهور اجازه پرداختن به بخش فرهنگی را نداد اما امروز سرپرست اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از میزان صحت این بخش از اظهارات روحانی پرده برداشت.

احمد کمالی‌نژاد در گفت‌وگو با فارس ضمن اشاره به اینکه حدود بیست و شش سال در وزارت ارشاد سابقه فعالیت دارم و تاکنون با موضوع نویسنده ممنوع‌ القلم برخورد نکرده‌ام چون چنین نویسندگانی نداشتیم، اظهار داشت: از ابتدای خدمت تا به امروز فقط در حوزه معاونت فرهنگی فعالیت داشته‌ام، از این رو می‌گویم نویسنده «ممنوع‌ القلم» نداریم.

* طی ۲۶ سال خدمت در ارشاد نویسنده ممنوع‌ القلم ندیده‌ام و نداشتیم

وی با تاکید بر اینکه در هیچ دوره‌ای در ارشاد نویسنده ممنوع‌ا لقلم نداشتیم در پاسخ به اینکه آیا طی بیست و شش سال حضور در معاونت با افرادی مواجه شده‌اید که کتابی از آنها در ارشاد پذیرفته نشود و عنوان شود این فرد ممنوع‌ القلم است، خاطرنشان کرد: طی دوران خدمت چنین چیزی ندیده‌ام.

* ۲۰ کتاب توقیفی نبود و در اداره کتاب مانده بود

سرپرست اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه آقای رئیس جمهور در گزارش ۱۰۰ روزه به رفع توقیف و ارائه مجوز به ۲۰ کتاب اشاره کردند، با توجه به گزارش ارائه شده آیا در زمان سرپرستی شما حجم کار به حدی بالا بوده که ۲۰ اثر رفع توقیف شده و مجوز دریافت کرده‌اند، گفت: همانگونه که آقای امیرزاده هفته گذشته توضیح دادند این کتاب‌ها در اداره کتاب مانده بود، واقعا هم اینگونه بود و پیرامون آنها تصمیم‌گیری نشده بود، برخی از کتاب‌ها جواب‌هاشان آمده بود و در انتظار استعلام بودند و یا نیازمند طراحی راهکار جدید بوده‌اند، که با افراد مختلف نشست‌هایی برگزار و تصمیم‌گیری صورت گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بقيه‌ش هم كم كم رنگ مي‌بازه فقط به زمان نياز است.
مجید مجد
United States
خجالت داره