سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۱
۱

رسایی: مواضع روحانی نرمش قهرمانانه بود

انتقاد از مکالمه تلفنی با اوباما
يکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب: 316409
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مواضع روحانی در سازمان ملل از جنس "نرمش قهرمانانه" بود، از مکالمه تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا در دقایق آخر انتقاد کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور طی سخنانی در صحن علنی با اشاره به سفر حجت‌الاسلام روحانی به نیویورک اظهار داشت: هفته گذشته رئیس جمهور کشور حجت‌الاسلام روحانی در شصت و هشتمین اجلاس سازمان ملل حضور یافت و در کنار چند سخنرانی مهم خود در این اجلاس با رسانه‌ها گفت‌وگو با برخی سران کشورها نشست داشت که با فرصت‌ها و تهدیدهایی مواجه بود.

وی ادامه داد: طرح شعارهایی همچون جهان علیه خشونت و افراط‌گرایی و طرح موضوع ائتلاف برای صلح در برابر ائتلاف برای جنگ توانست تا حدودی نظام سلطه را به چالش بکشاند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: آقای روحانی در اظهاراتش به خوبی نسبت به تحریم کشورمان اعتراض و از حقوق هسته‌ای کشورمان دفاع کرد و با اشاره به صلح مبتنی بر آرای مردم در همه دنیا به دخالت‌های وحشیانه بیگانگان در فلسطین، سوریه و بحرین اعتراض کرد و راه‌حل نظامی برای حل این موضوعات را به چالش کشاند.

رسایی گفت: البته در لابه‌لای سخنان رئیس‌جمهور و مصاحبه‌ها با برخی رسانه‌ها نقاط قابل تاملی که در جای خود باید نقد شود وجود داشت. لازم است مشاوران و شخص رئیس جمهور در برنامه‌های دیگر با برطرف کردن این ضعف‌ها دستاوردهای این سفرها را بیشتر کنند. واقعیت این است که مواضع آقای روحانی در این سفر هر چند مانند قریب به اتفاق مواضع رئیس جمهور نهم و دهم با ادبیات پرسشگرانه و واداشتن جریان سلطه به پاسخگویی در برابر ظلم‌های بسیاری که به ملت‌های مظلوم جهان از جمله ملت ایران کرده‌اند نبود، اما مانند حضور برخی روسای جمهور اسبق که امروز به نقطه امید استکبار تبدیل شده‌اند، با وادادگی زیاد همراه نبود.

وی یادآور شد: بنابراین ضمن نادیده گرفتن برخی مواضع حاشیه‌ای یا لکنت زبان در پاسخ‌های ارائه شده بی‌شک می‌توان مواضع اعلام شده در سازمان ملل را، مواضع حق‌طلبانه جمهوری اسلامی و از جنس نرمش قهرمانانه دانست. البته همه می‌دانیم و دکتر روحانی نباید از یاد ببرد که این عزت حاصل گام‌نهادن در مسیر و نقشه راهی است که امام خامنه‌ای برای هیئت ایران تدوین کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: همه امید رسانه‌های غربی و رسانه‌های واداده داخلی این بود که در سخنان آقای روحانی رگه‌هایی از تز جدایی دولت از حاکمیت مشاهده شود. چیزی که در دوره یکی از روسای کودتای سال ۸۸ در برخی رسانه‌های داخلی و رسانه‌های استکباری بر طبل آن کوبیده شد. علیرغم شیرینی سفری که رئیس جمهور به سازمان ملل داشت، در دقایق پایانی سفر اتفاقی رخ داد که قابل تامل و بررسی است.

رسایی ادامه داد: شکستن مقاومت ۳۴ ساله مسئولان عالی‌رتبه نظام جمهوری اسلامی و نپذیرفتن مذاکره مستقیم با آمریکا به دلیل جنایات زیادی که علیه ملت ما مرتکب شد، خطای کوچکی نیست. معلوم نیست آقای روحانی بر اساس چه استدلالی در پایان سفر در برابر درخواست طرف آمریکایی به مذاکره تلفنی تن داده است. البته طرف آمریکایی حتی در این مورد نیز شیطنت و عدم صداقت خود را به خوش‌باوران نشان داده است وآمریکا ادعا می‌کند که این مکالمه خواسته رئیس‌جمهور ایران بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آقای روحانی در این سفر چندین بار گفته‌اند که با اختیار تام از طرف رهبری حاضر شدند، ولی آنچه از بیانات صریح رهبری در سالیان گذشته مشخص است نشان می‌دهد که ایشان هر نوع مذاکره‌ای را به شرط رعایت اصول عزت، حکمت و مصلحت و در صورتی‌که خدشه‌ای به آرمان‌های انقلاب وارد نکند، اجازه داده‌اند لذا پذیرش مکالمه با طرف آمریکایی که در شرایط آشفته امروز دنیا و منطقه به آن نیاز دارد، نه عزتی برای ما به ارمغان می‌آورد و نه مبتنی بر حکمت الهی و حتی حکمت دنیایی است و نه در شرایط فعلی به مصلحت بود.

وی تاکید کرد: آقای روحانی باید به صراحت پاسخ دهد که با شکستن برند مقاومت ۳۴ ساله خود در نه به آمریکا چه چیزی به دست آورد؟ در برابر آبنبات مکالمه تلفنی با اوباما و خداحافظ گفتن دست و پاشکسته عروسک صهیونیست‌ها هر چند به درخواست آنها چه قهرمانی حاصل شد؟

رسایی خطاب به روحانی گفت: آقای روحانی شما بازی برد - باخت این سفر را در لحظه آخر به نوعی به بازی برد - برد برای آمریکایی‌ها و ایرانی‌ها تبدیل کردید. مذاکره تلفنی با اوباما حتی به درخواست آنها به عقیده بنده کاری پرهزینه بود. آقای روحانی از یاد نبرید که با اصرار شما برای تحرکات دیپلماتیک فرصتی که رهبری با نرمش قهرمانانه در اختیار دولت شما قرار داده است، این است که این دولت و بدنه جامعه با تمام وجود درک کند که دشمنی آمریکا با ما و ملت‌های مظلوم جهان از جنس لکنت دیپلماسی نیست که به تعبیر امام (ره) از جنس آمریکای گرگ و درنده است.

نماینده مردم تهران یادآور شد: جنس رژیم صهیونیستی کشتار بیگناهان است. آمریکا وامدار رژیم صهیونیستی است. آقای روحانی رهبر انقلاب در دیدار هفته دولت و شما به شاخصه مهم دیگری اشاره کردند و فرمودند ما خوشبختانه برای اعتقاد درست و آنچه باید آن را حق دانست دچار ابهام و سردرگمی نیستیم و علاوه بر منابع اسلامی که ممکن است افراد گوناگونی از منابع اسلامی تلقی گوناگونی داشته باشند‌، ما مجموعه رهنمودهای امام بزرگوار را داریم. امام مورد اعتماد و اذعان همه ما است و همه مجموعه موضع‌گیری‌های امام و بیانات ایشان شاخص است و باید به آن اعتقاد داشته و بر اساس آن عمل کنیم.

وی افزود: آقای روحانی این بیانات رهبر انقلاب در دیدار با دولت بود و امام فرمودند که انشاءالله ما نخواهیم گذشت از کعبه و حج، این منبر بزرگی که بر بلندای بام انسانیت باید صدای مظلومان را منعکس سازد و آوای توحید را طنین‌انداز کند، صدای سازش با آمریکا، شوروی و کفر و شرک نواخته شود. از خدا می‌خواهیم که این قدرت را به ما ارزانی کند که ما نه تنها از کعبه مسلمین، بلکه از کلیساهای جهان ناقوس مرگ بر آمریکا و شوروی را به صدا در آوریم.

رسایی در پایان گفت: از دستگاه قضایی درخواست داریم که زودتر به پرونده مهدی هاشمی رسیدگی کرده و این مطالبه افکار عمومی در خصوص اجرای اصل ۱۹ و ۲۰ قانون اساسی را اجرایی کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


لولوی دیگ به سر
هیبت آمریکا پوشالی است. تا حالا دیدید جرأت جنگیدن با ملتی قوی و متحد را داشته باشد. حتی در ویتنام شکست خوردند. در مقابل شان کرنش کنی شیری درنده و حریص می شوند. توی دهان شان بزنی و از موضع بالا برخورد کنی قدری فشار وارد می کنند. اگر فریب نخوری و نشکنی عقب نشینی استراتژیکی می کنند.