يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

انتقاد برزیل از جاسوسی رایانه‌ای آمریکا

چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۳
کد مطلب: 315562
رئیس‌جمهوری برزیل از واشنگتن به خاطر حملات رایانه‌ای و سرقت اطلاعات مهم سیاسی و اقتصادی این کشور به شدت انتقاد کرد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، دیلما روسف، رئیس‌جمهوری برزیل طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک از حملات تروریستی اخیر در نایروبی ابراز تأسف و مراتب همدردی خود را با خانواده قربانیان، ملت و دولت کنیا اعلام کرد.

وی افزود: اقدامات تروریستی بدون توجه به منطقه‌ای که در آن به وقوع می‌پیوندد، همواره محکوم بوده و با قاطعیت باید با آن مقابله کرد. هرگز اقدامات خشونت‌آمیز را نمی‌پذیریم.

رئیس‌جمهوری برزیل همچنین به موضوع فعالیت شبکه‌های جاسوسی رایانه‌ای اشاره کرد و گفت: این گونه اقدامات همواره موجب خشم افکار عمومی در جهان بوده و مطرود است.

وی برزیل را از قربانیان این‌گونه حملات دانست و افزود: اطلاعات خصوصی افراد هدف حمله جاسوسان الکترونیکی قرار گرفته است. علاوه بر اطلاعات فردی ، اطلاعات اقتصادی که اکثرا از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده‌اند نیز آماج حملات جاسوسان رایانه‌ای قرار گرفته است. علاوه بر آن ، ارتباطات سفارتخانه‌های برزیل از جمله نمایندگی دائم برزیل در سازمان ملل و حتی ریاست‌جمهوری برزیل نیز از این حملات مصون نمانده است. مداخله در زندگی و مسائل خصوصی افراد بر خلاف قوانین بین‌المللی بوده و توهین به اصولی است که بر روابط کشورها و به ویژه کشورهای دوست حاکم است.

روسف گفت: نباید کشوری برای حفظ حاکمیت خود، حاکمیت کشور دیگری را به نابودی کشانده و آن را نادیده بگیرد. هرگز نباید با نقض حقوق مدنی و انسانی کشوری، امنیت شهروندان کشور دیگری را تأمین کرد. حتی بدتر از آن زمانی است که شرکت‌های خصوصی، به این نوع اقدامات جاسوسی مبادرت کنند. این بهانه که شنود غیرقانونی اطلاعات با هدف مراقبت از شهروندان در برابر حملات تروریستی صورت می‌گیرد، پذیرفتنی نیست. برزیل می‌داند چگونه از خود محافظت کند. این کشور با تروریست‌ها مقابله کرده و مأمنی برای گروه‌های تروریستی نیست. برزیل کشور دموکراتیکی است که در میان کشورهای دموکراتیک دیگری واقع شده است؛ کشورهایی که به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارند. ما بیش از ۱۴۰ سال است در کنار کشورهای همسایه با صلح و امنیت زندگی کرده‌ایم.

رئیس‌جمهوری برزیل اعلام کرد: مانند بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین، من شخصا با اقدامات خودسرانه و سانسور مخالفم و به همین دلیل، در دفاع از حقوق خصوصی افراد و حاکمیت کشورم عملکرد موفقی داشتم. بدون رعایت حقوق خصوصی مردم، آزادی بیان و آزادی افکار و دموکراسی واقعی وجود نخواهد داشت. بدون احترام به حاکمیت کشورها، روابط صحیحی برقرار نخواهد بود. ما با نقض آزادی‌های مدنی و نقض حقوق بشر مواجهیم. برزیل شاهد حمله و سرقت اطلاعات محرمانه اقتصادی بوده و مهم‌تر آن که حاکمیت ملی این کشور مورد اهانت قرار گرفته است و به همین علت، از دولت آمریکا خواستیم در این خصوص توضیحاتی ارائه کرده و عذرخواهی کند.

وی اضافه کرد: همچنین از مقامات آمریکا خواستیم تضمین دهند چنین اقداماتی هرگز تکرار نخواهد شد. کشورهای دوست که تلاش می‌کنند با دیگران همکاری‌های استراتژیک و راهبردی داشته باشند، هرگز اجازه نمی‌دهند چنین اقدامات غیر قانونی همچنان به صورت عادی ادامه یابد. از نظر ما، چنین اقداماتی کاملا مطرود است. برزیل تلاش می‌کند خود را به فناوری‌های لازم تجهیز کرده و با تدوین قوانین مربوطه، با سرقت غیرقانونی اطلاعات به مقابله برخیزد.

روسف تصریح کرد: دولت برزیل تمام تلاش خود را برای دفاع از حقوق مردم برزیل و دیگر کشورها به کار خواهد بست. مشکلات مربوط به جاسوسی اطلاعاتی صرفا محدود به روابط میان دو کشور آمریکا و برزیل نیست بلکه فراتر از آن بوده و با جامعه بین‌المللی ارتباط دارد و به همین علت، باید برای آن به راهکاری دست یافت. نباید فناوری اطلاعات و ارتباطات به عرصه جدیدی برای جنگ میان کشورها تبدیل شود.

وی ادامه داد: زمان آن فرا رسیده است که اجازه ندهیم از فضاهای الکترونیکی به عنوان سلاحی برای جنگ و مبارزه استفاده شود و کشورها از طریق جاسوسی رایانه‌ای و خرابکاری، ساختارهای زیربنایی یکدیگر را هدف قرار دهند. سازمان ملل متحد باید برای نظارت بر رفتار کشورها در خصوص استفاده از اینترنت نقش رهبری را ایفا کند. من بر استفاده از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت در راستای ایجاد دموکراسی در جهان تأکید می کنم. به همین علت، ما پیشنهاد تشکیل یک چارچوب مدنی چندجانبه برای نظارت و استفاده از اینترنت را مطرح می‌کنیم تا بدین وسیله بتوان از اطلاعات و داده‌هایی که از طریق اینترنت مبادله می‌شود، محافظت به عمل آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *