جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

جاسوسی آمریکا از سران برزیل و مکزیک

چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 310825
اسناد جدید افشا شده توسط ادوارد اسنودن نشان می دهد که روسای جمهور برزیل و مکزیک هدف جاسوسی دولت آمریکا بوده اند.
به گزارش جهان، فارس به نقل از لس آنجلس تایمز نوشت: افشای این اسناد چند هفته قبل از سفر رییس جمهور برزیل به واشنگتن می تواند روابط پیچیده و نه چندان گرم دو طرف را بیش از گذشته دچار مشکل کند.

لوییز آلبرتو فیگوردو وزیر خارجه برزیل در این مورد واکنش تندی نشان داده و گفته است این امر به معنای نقض حاکمیت برزیل و امری غیرقابل پذیرش و ناپسند است. دولت برزیل خواستار توضیح رسمی و سریع در رابطه با واقعیات افشا شده در این گزارش است.

دولت مکزیک هم در واکنش به این افشاگری، سفیر آمریکا را احضار و خواستار توضیح وی شده است. در بیانیه وزارت خارجه مکزیک هم این مساله بر خلاف قوانین حقوق بین الملل دانسته شده است.

افشای این اسناد روز یکشنبه در یک برنامه تلویزیونی کشور برزیل رخ داد. گلن گرین والد یکی از سردبیران روزنامه گاردین که در برزیل زندگی می کند به برنامه فانتازیو گفت: طبق سندی متعلق به ژوئن سال ۲۰۱۲ ایمیل های رئیس جمهور مکزیک انریکو پنا نیتو از یک ماه قبل از انتخاب او به سمت ریاست جمهوری از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا خوانده می شده است.

ایمیل هایی که از سوی جاسوسان آمریکایی هک شده حاوی گمانه زنی هایی در مورد اسامی اعضای کابینه وی بوده است. جاسوسی از رئیس جمهور برزیل نیز با همکاری غیرمستقیم با برخی شرکت های مخابراتی در این کشور صورت می گرفته است، البته در اسناد افشا شده به تعداد و مشخصات دقیق ایمیل های هک شده رئیس جمهور برزیل اشاره نشده و صرفا به این نکته اشاره شده که مکاتبات وی با دستیاران و همین طور ایمیل های رد و بدل شده میان دستیاران وی با اشخاص ثالث مورد بررسی و جاسوسی بوده است.

برنامه مورد استفاده آژانس امنیت ملی آمریکا برای جاسوسی از ایمیل های رئیس جمهور برزیل DNI Presenter نام دارد که از آن برای مطالعه مخفیانه محتوای ایمیل ها و چت های کاربران استفاده می شود.

اسناد قبلی افشا شده از سوی اسنودن نشان می داد که آمریکا از سفارت مکزیک در وانشگتن نیز جاسوسی می کرده است. کارشناسان می گویند این نوع اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا با وظیفه آن که حفظ امنیت شهروندان این کشور در برابر خطرات و تهدیدات است کاملا تناقض دارد و نشان می دهد این سازمان به ابزار دست کاخ سفید برای جاسوسی از دیگر کشورها مبدل شده تا دولت اوباما در مذاکره و نشست های بین المللی دست بالاتر را داشته و از برنامه ها و طرح های طرف مقابل مطلع باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *