جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

مرکل دروغگویی‌ها را توضیح دهد

سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب: 422216
سبزهای آلمان با توجه به افشاگری‌ها مبنی بر اینکه آمریکا به‌خلاف ادعای مقامات آلمانی هرگز تمایلی برای امضای قرارداد منع جاسوسی با برلین نداشته است، خواستار توضیحات شخص مرکل دراین‌باره شدند.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از روزنامه "دی‌ولت" نوشت: سبزهای آلمان در ارتباط با مسئله قرارداد منع جاسوسی با آمریکا که بر اساس گزارش اخیر روزنامه "زوددویچه سایتونگ" به‌خلاف ادعای مقامات آلمانی، آمریکا هرگز تمایلی برای آن نداشته است فشارها روی مرکل را افزایش می‌دهند.

"کاترین گورینک اکاردت"، رئیس فراکسیون سبزها در پارلمان آلمان در این ارتباط به روزنامه "دی‌ولت" گفت: مسئله اتهام دروغگویی مطرح است. صدراعظم آلمان نمی‌تواند بیش از این سکوت کند. وی باید شخصاً در این باره توضیح دهد.

روزنامه "زوددویچه سایتونگ" اخیراً با استناد به ای‌میل‌هایی که بین مقامات آلمانی و آمریکایی رد و بدل شده است فاش کرد که آمریکا به‌خلاف ادعای دفتر صدراعظم هرگز تمایلی برای امضای قرارداد منع جاسوسی با آلمان را نداشته و وعده‌ای در این باره به برلین نداده است.

با این حال "رونالد پوفالا" رئیس دفتر سابق صدراعظم آلمان در ۱۲ آگوست ۲۰۱۳ در برابر رسانه‌ها اعلام کرده بود: طرف آمریکایی امضای یک قرارداد منع جاسوسی را به ما وعده داده است.

اکاردت در پرونده مربوط به جاسوسی‌های سازمان اطلاعات امنیت آلمان یک فرآیند دولتی واقعی را می‌بیند. وی دراین‌باره اظهار داشت: حالا باید صدراعظم آلمان این مسائل را آشکارا شفاف سازی کند که خانم صدراعظم چه‌موقع اطلاع داشته است که هیچ قرارداد منع جاسوسی با آمریکا وجود نخواهد داشت؟ وی چه‌موقع و چگونه توسط رئیس دفتر سابق خود و مشاور سیاست خارجی‌اش در این باره اطلاع رسانی شده است؟ آیا مرکل شخصاً از اظهار نظرهای غلط و تلاش برای پنهان کاری‌ها اطلاع داشته است؟

این سیاستمدار بلندپایه آلمانی با طرح این سؤالات در عین حال اظهار داشت که مرکل خود در تابستان ۲۰۱۳ چندین بار تأکید کرده بود که در خاک آلمان قوانین آلمانی اعتبار دارد. این مسئله به شفاف سازی صریح نیاز دارد.

وی همچنین اعلام کرد: در صورتی که دولت آلمان لیست اطلاعات آژانس امنیت ملی آمریکا را که این آژانس با استفاده از آن و با همکاری سازمان اطلاعات امنیت آلمان از اروپا جاسوسی می‌کرده است به کمیسیون تحقیق پارلمانی درباره جاسوسی‌های آمریکا ارائه ندهند این مسئله را به دادگاه قانون اساسی فدرال آلمان ارجاع خواهند داد. سازمان اطلاعات امنیت آلمان و دفتر صدراعظم باید یافته‌های جاسوسی‌ها را در اختیار شرکت‌های مربوطه بگذارند تا اقتصاد ما بتواند از خود در برابر آن حمایت کند.

افشاگری‌های اخیر درباره قرارداد منع جاسوسی بین آلمان و آمریکا همچنین تنشهایی را بین احزاب دولت ائتلافی آلمان ایجاد کرده است.

معاون رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان در این باره به روزنامه تاگس اشپیگل گفته است که رئیس دفتر سابق صدراعظم آلمان از دلایل تاکتیکی انتخاباتی در این باره دروغ گفته است. همچنین صدراعظم آلمان در هر سخنرانی مبارزات انتخاباتی خود ادعا می کرد که قوانین آلمان از طرف آمریکایی‌ها نقض نمی‌شود.

"یاسمین فهیمی" دبیرکل حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز افشای جاسوسی‌های سازمان اطلاعات امنیت آلمان را یک رویداد وحشتناک ارزیابی کرد که باید به‌صورت کامل شفاف سازی شود.

"آندره هان" رئیس کمیته کنترل پارلمانی آلمان از حزب چپ نیز اظهار داشت که این کمیته مسئله قرارداد منع جاسوسی با آمریکا را مورد بررسی قرار خواهد داد. در تابستان ۲۰۱۳ مشخص بود که قرارداد منع جاسوسی با آمریکا تنها قرص آرام‌بخش در آستانه انتخابات پارلمانی است.

وی افزود: مطمئناً رئیس دفتر سابق صدراعظم به‌اختیار خود در این باره اظهار نظر نکرده و این امر با توافق مرکل صورت گرفته است.

"گرگور گیزی" رئیس فراکسیون چپها نیز تأکید کرده است که برای این ادعای پوفالا (درباره قرارداد منع جاسوسی با آمریکا) در هیچ نقطه زمانی یک اساس قانونی وجود نداشته است و تنها یک دروغ صرف بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *