جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

مطهری: هرکس بعد از خطبه رهبری بر اعتراض خیابانی اصرار کرد قطعا فتنه‌گر است

پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب: 306305
نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم، گفت: میلی منفرد هیچ نقشی در حوادث سال ۸۸ نداشته است و در مساله بازداشت وی طرف مقابل مقصر بوده است و خود میلی منفرد اتهامی نداشت.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز (پنج‌شنبه) طی سخنانی در موافقت با میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: بنده به عنوان موافق وزارت دکتر میلی منفرد می‌خواهم از نگاه مخالفان وزارت ایشان با نمایندگان صحبت کنم؛ مخالفان ابتدا ایشان را یک اصلاح‌طلب تندرو فرض کردند و بعد آثاری را بر این مطلب مترتب کردند، البته ما این حساسیت مخالفان را ارج می‌نهیم چرا که برای انتخاب وزیر علوم باید حساسیت‌های لازم اعمال شود.

وی ادامه داد: اصول‌گرایان در ارتباط با دانشگاه‌ها معمولا دو نگرانی از ناحیه مدیریت اصلاح‌طلبان دارند؛ اول تبلیغ سکولاریسم و در نتیجه ایجاد تنش در دانشگاه‌ها و دوم تسامح و تساهل فرهنگی در دانشگاه‌ها و هر دو نگرانی هم به جا و درست است. چرا که سابقه دوران اصلاحات این مطلب را نشان می‌دهد. چرا که برخی از اصلاح‌طلبان تندرو در آن دوره این کارها را انجام می‌دادند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: همانطور هم صلاح‌طلبان دو نگرانی از اصولگرایان در این زمینه دارند، یکی محدود شدن آزادی بیان و بی اعتنایی به حقوق شهروندی به نام دین و اسلام و دوم سختگیری‌های فرهنگی و محدود شدن آزادی‌های اجتماعی است. بنابراین این نگرانی‌ها طرفینی است، اما مسئله تبلیغ سکولاریسم در دانشگاه‌ها که مخالفان نگران این موضوع هستند، به این معنی که مثلا حکومت دینی با دموکراسی سازکار نیست و این تناقص است و یا مناقشه در حذف ولایت فقیه و ناسازگاری اصل ولایت فقیه با دموکراسی و از این قبیل موضوعات که این مسائل در آن دوره گاهی از سوی تندروها وجود داشت.

مطهری افزود: همچنین در مورد مسئله تسامح و تساهل فرهنگی هم به معنای بی‌توجهی به فضای اخلاقی دانشگاه‌ها و مثلا برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی که گاهی توجه لازم به این مسائل نمی‌شد البته با شناختی که بنده از آقای منفرد دارم هیچ یک از این دو نگرانی موجه نیست.

وی یادآور شد: بنده با حجت الاسلام محسن قمی نماینده وقت ولی فقیه در دانشگاه‌ها در دوره‌ای که آقای منفرد معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم بودند، صحبت داشتم و نظر ایشان را در مورد آقای منفرد پرسیدم که ایشان گفتند که آقای منفرد شخصیتی مودب، منضبط ، پرکار و متدین است با خانواده متدین و در آن مدت هیچ مشکلی با ایشان نداشتیم.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: همچنین یکی از روسای فعلی دانشگاه‌ها که از هواداران دولت دهم است و از نظر گرایش سیاسی به جبهه پایداری نزدیک است، یک پیامک برای من فرستاد که در آن پیامک آمده " بنده در سه نوبت دوره‌های آمادگی و تقویتی کارشناسی ارشد در تیم اجرایی دکتر منفرد بودم، نام‌برده متدین ، بسیار علاقمند به انقلاب اسلامی و مددکار ارتقای ایثارگران و دانشجویان رزمنده بود و تلاش فراوانی برای حضور قانونمند رزمندگان به عمل آورد ، خانواده‌ای متدین دارد، آقای منفرد در بورس نمودن تعداد زیادی از ایثارگران در دوره مسئولیت خود نقش بسیاری داشت، فارغ از اشرافی‌گری ، بسیار آرام و خونسرد است و در عین قاطعیت مدیریت می‌کند، اهل تحرک و سفر برای پیگیری امور است، تمام بچه‌های همراه تیم اجرایی وی در آن زمان از رزمندگان متدین بودند که بسیاری از آنها در دولت نهم و دهم مسئولیت داشتند و در آن دوران تلاش بسیاری برای رزمنده و ایثارگر انجام دادند."

مطهری در ادامه سخنان خود تصریح کرد: بنابراین تصویری که عده‌ای از آقای منفرد ترسیم کرده‌اند، تصویری درستی نیست چرا که آنها می‌گویند اگر آقای منفرد وزیر شود تنش‌های سیاسی و ابتذال فرهنگی در دانشگاه‌ها حاکم می‌شود، اما از نظر من آقای منفرد یک حزب اللهی معتدل و روشن بین است.

وی در پاسخ به ایرادات گرفته شده از سوی مخالفین وزیرپیشنهادی علوم گفت: مخالفین آقای منفرد با عنوان مخالفت می‌گویند که ایشان در دوره مدیریت خود افراد مسئله‌دار و اصلاح ‌طلبان تندرو را بورسیه کرده اند در حالی که ما تحقیق کردیم و مشخص شد که در آن دوران بسیاری از افراد متدین و حزب الهی و اصولگرا بورسیه شده اند که یکی از انها آقای توکلی است و یکی دیگر از آنها رئیس بسیج اساتید فعلی است و در نتیجه این حرف درست نیست.

مطهری ادامه داد: مسئله دیگر تندرو بودن و نقش وی در حوادث ۱۸ تیر ۷۸ است. برخی می‌گویند دکتر منفرد در آن زمان میان دانشجویان معترض رفت و آمد داشته است که بدیهی است که این کار به اقتضای سمت ایشان بوده است و اگر امروز هم چنین اتفاقی در یکی از خوابگاه‌های دانشجویی رخ دهدو اعتراض و شورش برپا شود، آیا معاونت دانشجویی وزارت علوم نباید با دانشجویان صحبت کند و تلاش کند تا این موضوع را کنترل و مدیریت کند؟ بنابراین آقای منفرد در آن دوران به وظیفه خود عمل کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: گزارش شورای عالی امنیت ملی و دستگاه‌های امنیتی حاکی از نقش موثر ایشان در حل و فصل آن وقایع دارد و شبیه کاری است که آقای نجفی انجام داده و باید از آنها تشکر کنیم، اما متاسفانه این موارد را یک نقطه منفی می‌دانیم. البته طبیعاً اتفاقاتی در هر دوره می افتد و ممکن است که برخی مسئولان رده پایین نظام هم خطاهایی انجام دهند و ما باید کاری کنیم تا آسیب‌دیدگان جذب مخالفین انقلاب و منافقین نشوند. این طور نیست که بگوییم در نظام اسلامی هیچ خطایی انجام نمی‌شود همانطور که در دوره پیغمبر اسلام هم ازاین خطاها رخ داد.

مطهری در ادامه تاکید کرد: مهم نوع برخوردی است که با این مسائل داریم. میلی منفرد هیچ نقشی در حوادث سال ۸۸ نداشته و واقعا محل نزاع این است که اگر کسی پس از اعلام نظر شورای نگهبان و پس از خطبه‌های نماز جمع رهبر معظم انقلاب، همچنان بر اعتراضات خیابانی پافشاری کرده باشد، قطعا ما او را فتنه‌گر می‌دانیم، اما بیش از این را ما قبول نداریم و می‌گوییم اینکه اگر کسی اعتراضی به نتیجه انتخابات داشته و یا از جلوی در ستاد آقای موسوی رد شده است، بگوییم فتنه گر است، این را قبول نداریم و براین اساس نه تنها آقای منفرد بلکه هیچ کدام از وزرای پیشنهادی هیچ نقش منفی نداشته است.

وی با اشاره به بحث بازداشت وزیر پیشنهادی علوم در سال ۸۸ خاطرنشان کرد: این مسئله ای است که خود آقای منفرد در جلساتی که با نمایندگان داشته توضیح داده و من هم در جریان این موضوع هستم و آقای نجف قلی حبیبی هم که رئیس انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه هستند، همان زمان این موضوع را برای ما توضیح دادند و گفتند که ما طبق معمول جلسات ماهانه و یا هفتگی داشتیم و پس از برگزاری جلسه یک دفعه آمدند و همه ما ۶۰-۷۰ نفری که در آن جلسه دوره‌ای خود بودیم بردند و بعداً هم از ما عذرخواهی کردند و به ما شام دادند و ما برگشتیم، لذا این موضوع به گونه‌ای نبوده که شخص آقای منفردبازداشت شده باشد و یا اتهامی داشته باشد، بلکه طرف مقابل مقصر بود.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه میلی منفرد هیچ نقشی در حوادث سال ۸۸ نداشته است، گفت: ایجاد اولین معاونت جنگ در دانشگاه‌ها، برگزاری ۴ دوره تقویتی و امتحان سراسری،‌ پرکاری ،‌فراجناحی بودن از جمله فعالیت‌های مثبت آقای میلی منفرد در معاونت وزارت علوم بوده است.

وی با اشاره به انتخاب میلی منفرد از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی علوم گفت: از ۸ نفر از کسانی که خودشان در معرض وزارتخانه بودند، نظرخواهی شد که چه کسی برای وزارت علوم بهتر است که همه این افراد آقای میلی منفرد را برای وزارت علوم پیشنهاد کرده‌اند. همچنین براساس بررسی مرکز پژوهش‌های مجلس از ۸۸ بند تکالیف وزارت علوم در برنامه پنجم ، بیش از ۹۰ درصد در برنامه‌های ارایه شده دکتر منفرد پیش بینی شده است و یکی از برنامه هایی است که انطباق کامل با اسناد بالا دستی دارد.

مطهری در پایان سخنان خود تاکید کرد: ما در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها هستیم و باید هر چه سریع‌تر تکلیف وزارت علوم مشخص شود. همچنین دانشگاه‌های ما امروزه نیازمند مدیریتی فردی مانند آقای منفرد است و با توجه به آسیب‌های که در چند سال اخیر در دانشگاه ما پدید آمد، نیاز به یک مدیریت خلاق و جدی داریم تا این مشکلات را پیگیر و رفع کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *