جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

پیام احمدی نژاد و روحانی برای موگابه

جمعه ۱۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 297112
رئیس جمهور زیمبابوه با اشاره به برخی مناسبات غیر عادلانه، استانداردهای دوگانه و تحریم های غیر قانونی قدرتهای استعماری، بر حقوق جمهوری اسلامی ایران از جمله برخورداری از فناوری هسته ای صلح آمیز تاکید کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، علی اکبر صالحی به منظور دور جدید مذاکرات خود با قاره آفریقا روز گذشته تهران را برای سفری پنج روزه به مقصد کشورهای زیمبابوه، کومور و نامیبیا که کشورهای دوست ایران به شمار می آیند، ترک کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان پس از رسیدن به حراره پایتخت زیمبابوه، مورد استقبال مونینگگوی – همتای خود در این کشور قرار گرفت.

صالحی در فرودگاه حراره در جمع خبرنگاران با اشاره به روابط مناسب میان جمهوری اسلامی ایران و زیمبابوه، گفت: روابط کل ایران با تمام کشورهای آفریقا روابط توسعه یافته و دیرپایی است و ما در کل این قاره ۳۴ نمایندگی داریم.

این مقام مسئول کشورمان در ادامه سخنان خود قرن ۲۱ را متعلق به قاره آفریقا دانست و با یادآوری رشد ۶ درصدی اقتصادی کشورهای آفریقایی، اظهار داشت: ایران بعد از استقلال زیمبابوه در سال ۱۹۸۰روابط خود را با این کشور آغاز کرد و از آن زمان تاکنون روابط سیاسی دو کشور در بهترین سطح خود قرار دارد.

صالحی در عین حال به عدم پیشرفت نه چندان مناسب روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور ایران و زیمباوه بنا به دلائل متفاوتی اشاره کرد.

به گفته وزیر امور خارجه دولت دهم، شرکتهای ایران در کشور زیمبابوه فعالیتهای گسترده ای دارند.

وی هدف از سفر به این کشور را پاسخگویی به سفرهای مونینگگوی به ایران و حضور برخی مقامات عالی رتبه کشور زیمبابوه در اجلاس سران غیرمتعهدها عنوان کرد.

صالحی در سخنان خود اعلام کرد: من برای رابرت موگابه – رئیس جمهور کشور زیمبابوه حامل پیام آقایان احمدی نژاد و روحانی هستم، همچنین در این دیدارها از حمایتهای هستم؛ در این دیدارها از کشورهای حامی فعالیتهای صلح آمیز هسته ای در شورای حققو بشر تشکر می کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر اینکه دیپلماسی ایران و زیمبابوه بهم نزدیک است، بر آغاز فصل جدید روابط سیاسی و اقتصادی این دو کشور تاکید کرد.

صالحی با اشاره به کارخانه بافندگی و ریسندگی ایران در کشور زیمبابوه، گفت: متاسفانه این سرمایه گذاری نتوانست آن گونه که شایسته است بازدهی لازم را داشته باشد، در عین حال یک مرور جدی بر این موضوع خواهیم داشت.

این مقام مسئول در خصوص احداث یک درمانگاه و بیمارستان در زیمبابوه، خاطرنشان کرد: ایران از مدتها قبل اقدام به احداث یک درمانگاه در این کشور کرد و امید است در این سفر راه برای احداث یک بیمارستان نیز گشوده شود.

وی همچنین با یادآوری اینکه انتخابات ریاست جمهوری و مجلس کشور زیمبابوه اواخر مردادماه سال جاری برگزار می شود، ابراز امیدواری کرد که انتخابات کشور مذکور همانند انتخابات کشور ایران رگزار شود.

صالحی برای آینده ارتباطات میان دو کشور ابراز امیدواری کرد و یکی دیگر از اهداف این سفر را شناسایی موانع بر سر گسترش روابط و برطرف کردن آن عنوان کرد.

به گزارش مهر، مونینگگوی نیز در این مصاحبه در جمع خبرنگاران، علی اکبر صالحی را دوست و برادر خود دانست و بر روابط بسیار نزدیک ایران – زیمبابوه تاکید کرد و از ادامه بحث و تبادل نظر در خصوص مسائل دو جانبه و بین الملل به صورت مستمر خبر داد.

صالحی سپس در یک دیدار مقدماتی دیگر که در محل اقامتش با همتای خود برگزار کرد طی مذاکراتی،راههای توسعه روابط دو جانبه و افزایش همکاریهای اقتصادی را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

وزرای امور خارجه ایران و زیمباوه در این مذاکرات که در حراره – پایتخت زیمبابوه برگزار شد، بر ضرورت استمرار رایزنیهای دو کشور در خصوص تحولات منطقه ای و مسائل مهم بین المللی به ویژه در چارچوب جنبش غیرمتعهدها تاکید کردند.

صالحی با اشاره به اراده روسای جمهور دو کشور بر گسترش مناسبات فی ما بین، گفت: لازم است با رفع هرگونه موانع احتمالی بر سر راه توسعه مناسبات دو کشور زمینه را برای ارتقا همکاریهای اقتصادی، تجاری، فرهنگی و علمی به سطح مناسبات خوب سیاسی دو کشور فراهم کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که نتایج این سفر سرآغاز مرحله نوین روابط دو کشور شده و آینده بهتری برای دو طرف رقم می زند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، افزود: ایران به عنوان رئیس دوره ای جنبش عدم تعهد در زیمباوه به عنوان عضو مهم این جبنش می تواند با همکاری و رایزنی به رفع مسائل و مشکلات ملتها از جمله اوضاع افریقا و سوریه کمک کنردد.ل ممخلت مناسب را گسترش دهند.

صالحی در خاتمه بر ضرورت ایجاد تسهیلات لازم در جهت ارتباط بیشتر مردم با یکدیگر و فعالتر شدن بخشهای خصوصی و همکاریها و پروژه های مشترک تاکید کرد.

به گزارش مهر، سپس، صالحی با حضور در دفتر حزب موزامپی اف با رابرت موگابه رئیس جمهور زیمباوه دیدار و گفتگو کرد.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با رابرت موگابه رئیس جمهور این کشور سلام های گرم احمدی نژاد و روحانی را به وی ابلاغ کرد.

صالحی با اشاره به مبارزات رابرت موگابه در راه استقلال زیمبابوه بویژه ایستادگی در مقابل فشارها و تحریم های ناعادلانه قدرتها، از رهبران مبارز برای استقلال کشورهای افریقایی تقدیر کرد.

وزیر خارجه کشورمان، گفت: ایران و زیمبابوه دارای دیدگاهها و مواضع سیاسی مشترک و نزدیک هستند که با مشورت و همکاری می توانند نقش تاثیرگذاری در مناسبات بین المللی داشته باشند.

صالحی دو کشور را در حوزه های صنعتی، علمی، اقتصادی، تجاری و فناوری مکمل یکدیگر خواند و تاکید کرد: لازم است برای بهره برداری حداکثری از این ظرفیتهای متقابل تمامی توان خود را بکار گیریم.

وی ضرورت طراحی و اجرای پروژه های همکاری مشترک را مورد تاکید قرار داد و ابراز امیدواری کرد که پروژه ساخت درمانگاه در حراره آغاز شود.

این مقام مسئول کشورمان در بخش دیگر دیدار خود با موگابه بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران به منظور انتقال تجربیات غنی کشورمان به زیمبابوه مختلف تاکید کرد.

موگابه نیز در این دیدار از طریق صالحی خواست تا سلام وی به رئیس جمهور فعلی و رئیس جمهور آینده ایران رسانده شود.

رئیس جمهور زیمبابوه همچنین با تبریک برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران خواست خود را مبنی بر تقویت روابط کشور با ایران تاکید کرد.

موگابه با اشاره به برخی مناسبات غیر عادلانه، استانداردهای دوگانه و تحریم های غیر قانونی قدرتهای استعماری، بر حق جمهوری اسلامی ایران از جمله برخورداری از فناوری هسته ای صلح آمیز تاکید کرد.

در این دیدار همچنین پیرامون تحولات منطقه ای بویژه اوضاع منطقه آفریقا، خاورمیانه و سوریه تبادل نظر شد.

ضیافت شام همتای زیمبابوه ای

به گزارش مهر، علی اکبر صالحی شب گذشته در هتل محل اقامت خود شام را مهمان مونینگگوی بود.

وی در این ضیافت پشت تریبون رفت و چند کلامی را با برخی مسئولان زیمبابوه از جمله وزیر کشاورزی این کشور و همتای خود به سخنرانی پرداخت.

وی با بیان اینکه در کشور زیمبابوه احساس غربت نمی کند، گفت: در زیمبابوه احساس می کنم در خانه خودم و درکنار برادران و خواهران خود هستم، دو کشور به دنبال ارزشهای انسانی مشترک بوده و می خواهند استقلال سیاسی داشته باشند، ما در برابر فشارها و تحریمهای اعمالی علیه دو کشوری می ایستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه هیچ کس هیچ چیز را به راحتی به دست نمی آورد، ادامه داد: برای دست یابی به استقلال خود باید هزینه هایی پرداخت کنیم و فشارهایی متحمل شویم ولی ما نسلهایی تربیت خواهیم کرد که تاریخ آینده را می سازند.


صالحی خطاب به همتای زیمبابوه ای خود با اشاره به تحریمها، اظهار داشت: اگر تحریمهای ناعادلانه علیه کشوری اعمال شود این تحریمها می تواند به فرصتی تبدیل شود که شما بتوانید ظرفیتها را افزایش دهید.

وزیر امور خارجه در ادامه اظهاراتش با اشاره به وابستگی ایران در زمینه نظامی قبل از انقلاب، گفت: ایران توانسته است نه تنها در حوزه های نظامی بلکه در پرتاب ماهواره پیشتاز شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه هیچ کس هیچ چیز را به راحتی به دست نمی آورد، ادامه داد: برای دست یابی به استقلال خود باید هزینه هایی پرداخت کنیم و فشارهایی متحمل شویم ولی ما نسلهایی تربیت خواهیم کرد که تاریخ آینده را می سازند.

وزیر امور خارجه با ترسیم یک آینده روشن برای کشور زیمبابوه، اظها داشت: این افق روشن برای کشورهایی است که بر روی پاهای خود می ایستند، امید است با انتخابات پیش رو در این کشور شاهد فصل جدید در روابط دو کشور باشیم، اکنون روابط سیاسی دو کشور در بهترین سطح خود قرار دارد اما باید در حوزه هایی دیگر بیشتر تلاش کنیم.

به گزارش مهر، صالحی صبح امروز جمعه از کارنجات نساجی مودزون دیدن خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *