جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آمریکا و انگلیس بازهم مدعی تقلب شدند

يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 303870
دولت آمریکا و انگلیس با ادامه سیاست‌های مداخله جویانه خود نتیجه انتخابات اخیر زیمبابوه را که در آن "رابرت موگابه" به پیروزی رسید، زیر سوال برد و آن را بی اعتبار خواندند.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از روزنامه تایمز هند نوشت، دولت آمریکا روز گذشته (شنبه) با ادامه سیاست‌های مداخله جویانه خود نتیجه انتخابات اخیر زیمبابوه را که در آن "رابرت موگابه" به پیروزی رسید، زیر سوال برد و آن را بی اعتبار خواند.

"جان کری" وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: آمریکا معتقد است نتیجه‌ای که روز شنبه اعلام شد بیانگر خواسته واقعی مردم زیمبابوه نیست.

بنا براین گزارش، نتایج رسمی انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری زیمبابوه نشان داد که موگابه ۸۹ ساله به مدت ۵ سال دیگر در قدرت باقی خواهد ماند و به ۳۳ سال حکومت خود ادامه خواهد داد.

رای ۶۱ درصدی موگابه در مقابل رای ۳۴ درصدی "مورگان چانگیرای" رقیب دیرینه موگابه، ضربه سختی به وی محسوب می‌شود.

چانگیرای پیش از این اعلام کرده بود که جنبش تغییر دموکراتیک وی به طور مطلق نتیجه این انتخابات را رد می‌کند و دولت جدید را تحریم خواهد کرد.

در همین حال، پرس تی وی گزارش داد؛ علی رغم تاکید ناظران اتحادیه آفریقا بر برگزاری عادلانه و شفاف انتخابات زیمبابوه، دولت انگلیس مدعی شد که نتایج انتخابات زیمبابوه همراه با قانون شکنی بوده و اعتبار این انتخابات با سئوالات زیادی مواجه است.

ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس در این باره تاکید کرد: قانون شکنی و بی قانونی در زمان برگزاری انتخابات زیمبابوه که توسط ناظران اتحادیه آفریقا گزارش شده سئوالات جدی را در خصوص اعتبار این انتخابات به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: این مساله کاملا مهم است که تحقیقات وسیعی در خصوص همه اتهامات مطرح شده در جریان برگزاری انتخابات زیمبابوه انجام شود.

اظهارات وزیر خارجه انگلیس در حالی است که کمیسیون انتخابات زیمیابوه رابرت موگابه رئیس جمهور این کشور را پیروز انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده است. این برای هفتمین بار متوالی است که موگابه به ریاست جمهوری زیمبابوه می رسد.

کمیسیون انتخابات زیمبابوه اعلام کرد، موگابه توانسته است ۶۱ درصد آرا را در انتخابات ریاست جمهوری کسب کند و مورگان چانگرای نخست وزیر و جدی ترین رقیب موگابه در این انتخابات ۳۴ درصد آرا را به دست آورده است.

کمیسیون انتخابات زیمبابوه افزود: حزب موگابه همچنین موفق به کسب ۱۵۸ کرسی از ۲۱۰ کرسی پارلمان این کشور شده است. نخست وزیر زیمبابوه ضمن رد نتایج اعلام شده، موگابه را به تقلب در انتخابات متهم کرده است.

اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه ای نگرانی خود را نسبت به عدم شفافیت در برگزاری انتخابات زیمبابوه اعلام کرده است. موگابه از سال ۱۹۸۰ میلادی که این کشور به استقلال رسیده تاکنون قدرت را در اختیار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *