سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۱
میزگرداعضای‌خدمتگزاران‌آبادانی‌وپیشرفت‌درباره‌انتخابات‌شوراها

سروری: زمینه توافق اصولگرایان بر لیست واحد با نگاه غیر سیاسی به شوراها فراهم است

يکشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 287600
در آستانه انتخابات چهارمین دوره شوراهای شهر و روستا، میزگردی با حضور چهار نفر از اعضای ستاد خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت برگزار شد.
سروری: زمینه توافق اصولگرایان بر لیست واحد با نگاه غیر سیاسی به شوراها فراهم است
گروه سیاسی جهان نيوز: شورا و مشورت در اسلام جایگاهی بسیار رفیع و قابل توجه دارد. این جایگاه به قدری با اهمیت است که خداوند در قرآن بارها امر به استفاده از شورا و مشورت در انجام امور نموده است.

تجربیات سایر کشور ها و نیز تجربه چندین ساله در کشور ما نشان داده است آنچه می تواند وضعیت شوراها را ارتقا دهد تحقق مدیریت واحد شهری است و اصولاً ارتقا وضعیت شوراها جدای از ارتقای مدیریت واحد شهری نیست.

با توجه به اینکه انتخابات چهارمین دوره شورای شهر و روستا پیش رو است؛ سایت خبری ـ تحلیلی مشرق میزگردی را با حضور آقایان پرویز سروری، محمد ودود حیدری، احمد صادقی و محمود صابر همیشگی؛ از اعضای اصلی ستاد خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت برگزار کرد که مشروح آن در پی می آید.

چه ضرورتي باعث شد تا ستاد خدمتگزاران آباداني و پيشرفت شكل بگيرد؟


سروري: بعد از انتخابات مجلس يك دغدغه بسيار جدي مسئولان و دلسوزان انقلاب را فراگرفت و آن اين بود كه بحث همزماني برگزاري انتخابات رياست جمهوري و شوراها دچار يك غفلت تاريخي در انتخابات شورا ها بشويم. دليلش هم اين بود كه تمام كساني كه در انتخابات گذشته شورا ها در كنار هم براي پيروزي اصولگرايان تلاش مي كردند، امروز به نوعي رقيب هم شده اند و در انتخابات رياست جمهوري به شكلي در مقابل هم بودند و طبيعتا جمع كردن اينها در كنار هم مشكل بود. به همين دليل با عده اي از دوستان و دلسوزان و چهره هاي موثر اصولگرا صحبت داشتيم و آنها عنوان كردند كه با توجه به اين دغدغه ما نياز داريم كه يك خط مستقلي را از رياست جمهوري راه اندازي كنيم كه صرفا به انتخابات شوراها فكر كند و تلاش كند تا جلوي تاثير انتخابات رياست جمهوري بر شورا ها را بگيرد. به همين دليل مجموعه اي در كل كشور راه اندازي شد تا در ادامه مدل هاي گذشته و تجربه شده وحدت اصولگرايان مانند شوراي هماهنگي نيروهاي اصولگرا، جبهه متحد اصولگرايان و ائتلاف فراگير را كه به شكلي كار انتخاباتي شوراها را پيگيري مي كردند در اين دوره محوريت كار شوراها برنامه انسجام و توليد ظرفيت مناسب براي مقابله با جريانات رقيب را داشته باشد. نكته بعدي بحث تهديداتي بود كه از جانب اصلاح طلبان و جريان انحرافي احساس مي شد. از اين منظر كه اصلاح طلبان به اين نتيجه رسيدند كه انتخابات رياست جمهوري ممكن است به استراتژي حضور حداقلي از سوي آنان كه صرفا مشاركت منجر شود اما رقابت در انتخابات شوراها براي آنان قطعي و حتمي و غير قابل انكار است. حلقه انحرافي هم براي استمرار حضورش در قدرت بحث شوراها را به عنوان يك هدف عمده نگاه مي كرد. پس ما با چند تهديد عمده مواجه بوديم؛ 1- تهديد اصلاح طلبان و 2- تهديد حلقه انحرافي و تهديد سوم هم تكثر بسيار نگران كننده اي كه در جريان اصولگرايان ديده مي شد؛ يعني همان آفتي كه در انتخابات مجلس نهم گريبانگير اصولگرايان شد و به تقسيم آراي اصولگرايان در درون شد و بازتاب آن اختلافات ممكن بود در انتخابات شوراها بروز يابد. به همين دليل ما نياز داشتيم به اينكه مجموعه شكل بگيرد تا بتواند جلوي اين تهديدات بایستد.

آقای حیدری با توجه با اينكه شوراي شهر به طور مستقيم با مسائل اجتماعي و سياسي شهروندان در ارتباط است، شما به عنوان معاون اجتماعي و سياسي براي مديريت آسيب هاي سياسي و اجتماعي چه برنامه هايي تدوين كرديد؟


ودود حيدري: همانطور كه اشاره شد مجموعه خدمتگزاران آباداني و پيشرفت تنها مجموعه اي است كه در حوزه مباحث مربوط به انتخابات شوراي شهر كه از جايگاه بالايي برخوردار است فعاليت مي كند. يعني ما با يك نگاه اجماعي مي بينيم كه غير از مستقلين كه در عرصه حضور دارند، مجموعه هاي متشكل براي حضور در انتخابات را اكثريت قريب به اتفاق مجموعه هاي سياسي تشكيل مي دهند. يعني مجموعه هايي كه با رويكرد و كاركرد اصالتا سياسي تشكيل شده اند و در انتخابات شوراي شهر هم مي خواهند عرض اندامي داشته باشند و بسته به رويكردي كه دارند در ابن انتخابات هم خودشان را در معرض انتخاب عمومي قرار دهند. منتها مجموعه خدمتگزاران آباداني و پيشرفت مجموعه اي است كه اصالتا با رويكرد مباحث اجتماعي و فرهنگي تشكيل شده و صرفا قصد حضور در عرصه شوراهای شهر و روستا را دارد. ما تصورمان این است که مباحث و موضوعات شهری و موضوعات مربوط به مسائل اجتماعی آنقدر زیاد است و پیچیدگی های خاص خودش را دارد که حتما نگاه مستقل و فراتر از رویکرد سیاسی را می طلبد. این مجموعه تشکیل شده تا ضمن پرداختن به موضوعات اجتماعی بتواند با نگاه مستقل به این عرصه در حد و اندازه این موضوعات دارای برنامه باشد و با نگاه به آینده حرکت کند.

لذا این مجموعه شکل گرفت و در حوزه های مختلف هم کارگروه ها و کمیته های مختلفی تشکیل شده. به نظر ما موضوعات شهری و موضوعاتی که مربوط می شوند به موضوعات شهری، با اوضاع و احوالی که ما امروزه با آنها در ارتباط هستیم یعنی با شهر به عنوان یک موجود زنده و مولد مواجه هستیم این موضوعات دارای پیچیدگی های فراوانی هست که نیاز به برنامه ریزی و کارکرد ویژه دارد. شاید با یک نگاه اجمالی به مقوله شهر این موضوع را متوجه شویم که وضعیتی که امروز ما با آن مواجه هستیم در حوزه های متفاوتی که با موضوعات شهری تداخل دارد بسیار تفاوت دارد با صده گذشته یا حتی دهه گذشته. ما اگر شهر را به عنوان یک موجود زنده در نظر بگیریم در چند دهه قبل دارای تفاوت های اساسی با زندگی روستایی بود و در دهه های آغازین تشکیل شهر به عنوان موجودی مستقل شاهد مسائل و مشکلاتی هستیم که حتما پیچیدگی های امروز را نداشت.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000287/nf00287600-1.jpg

امروز در وضعیتی به سر می بریم که حتی وجود ارتباطات و مسیر های ارتباطی موجب شده که حتی روستا ها و مجموعه های کوچک انسانی هم در قالب شهر دارند خودنمایی می کنند. این موضوع وقتی جدی تر می شود که ما با کلان شهر هایی مواجه باشیم که اقتضاعات مختلف زندگی مردمی در آن درگیر است و در مجموع امروز مجموع عملکرد مدیریت شهری در قالب شوراهای شهر و روستا تظاهر و بروز و ظهور پیدا کرده. لذا در پاسخ به سوال شما می توان به این مقدار بسنده کرد که این مجموعه با رویکرد اختصاصی پرداختن به موضوعات اجتماعی و شهری تشکیل شده و دارد عرض اندام می کند. اولین بروز و ظهر جدی آن در انتخابات شورای شهر امسال است و نگاهش هم این است که فارغ از مسائل و موضوعات سیاسی که واقعا آسیب رسان هستند نسبت به موضوعات شهری بتواند به این موضوعات نگاه کند و راه حل های را در افق آینده خودش نشان بدهد. ما شاهد این هستیم که در برهه های مختلف مدیریت شهری به دلیل اینکه خیلی اوقات تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها و نقش آفرینی ها در حوزه مدیریت شهری آلوده بوده به بعضی رویکرد های سیاسی، باندی و جناحی می بینیم که به این معضلات و مشکلات به شکل پایه ای و مبنایی پرداخته نشده است و یا اگر هم پرداخته شده، عجین بوده با تمایلات و خواسته های سیاسیونی که متولی اوضاع بودند. لذا پرداختن به موضوعات اجتماعی به صورت مبنایی و با رویکرد اختصاصی می تواند این معضلات را اصلاح کند و یکی از رویکردهای اصلی تشکل خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت نهادینه کردن نگاه اصالت بخش اجتماعی به حوزه های مدیریت شهری است.

دامنه فراگیری خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت در استان ها به چه صورت است و چه برنامه ای برای استان ها طراحی شده ؟

صابر: پس از ایجاد و راه اندازی یک ستاد مرکزی تصمیم سازی ، سیاستگذاری و برنامه ریزی بنام خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت ، متشکل از شورای مرکزی با پنج معاونت و دبیرخانه ، شورای راهبردی 40 – 30 نفره با برخی از نمایندگان محترم مجلس نهم ، نمایندگان ادوار مجلس ، شخصیتهای متعهد و تأثیرگذار ، اتاق فکر و سایر واحدهای مورد نیاز ، با چنین مدلی ولی با یک تنازلی اقدام به راه اندازی تشکیلات متناظر با مرکز ، در مراکز استان های کشور گردید . بطوریکه در یک مدت زمان کوتاه ، حداقل در مرکز 24 استان کشور شورای خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت استانی راه اندازی گردید .

دامنه فعالیت این شوراها ، تا بدانجا پیش رفت که اعضای این شوراها با تقسیم کار بین خود و تهیه برنامه مبادرت به توسعه تشکیلاتی در شهرهای تابعه استان نمودند که در برخی از استانها ، تا چهل شهر ، شورای خدمتگزاران آنها را راه اندازی نمودند.

و متعاقب آن با ارتباطات وسیع و رایزنیها با علما ، نخبگان ، شخصیتهای متعهد و تأثیرگذار معتمدین ، هیأت مذهبی حسینیه ها و مساجد و .... و نیز مقامات استانی و شهرستانی و مصاحبه ها با رسانه های گروهی محلی و صدور بیانیه ها و برگزاری همایش ها در مناسب های مختلف تلاش وافری را در شناسائی این نهاد اجتماعی – فرهنگی در سطح استانها نمودند .

در حال حاضر نیز بدلیل پیش رو بودن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ، مبادرت به شناسائی ثبت نام شونده گان در انتخابات شوراها نموده و با جذب آنها توانستند لیستی از اسامی کاندیداهای موجه و مورد اعتماد و تأیید شده تهیه و بعنوان کاندیداهای مورد نظر شورای استان و شهرهای تابعه به ستاد مرکزی در تهران پیشنهاد دهند که تاکنون از 19استان کشور ، چنین پیشنهادهائی واصل گردید و مقرر است در آینده بسیار نزدیک ، بررسیهای لازم نسبت به کاندیداهای پیشنهاد شده با حضور دبیران اجرائی استانها ، انجام گرفته و لیست نهائی با نظر آنان تهیه و بسته و جهت اجراء به استانها ابلاغ تا این اسامی با نام خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت در هفته تبلیغات قانونی شوراها به فعالیتهای تبلیغاتی انتخاباتی پرداخته و در معرض رأی و نظر مردم شریف شهرها قرارگیرند.

آقای صادقی با توجه به اینکه دبیر ستاد خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت هستید، بیشتر کارهای راهبردی و سازماندهی در زیر مجموعه شما تقسیم می شود. لطفا در خصوص کارهایی که در انتخابات شوراها در اولویت ستاد قرار دارد توضیح بفرمایید؟

صادقی: همانطور که دوستان فرمودند این تشکل زیر نظر شورایی به نام شورای راهبردی فعالیت می کند که این شورای راهبردی متشکل از افراد به نام و دلسوخته و امتحان پس داده نظام است و سعی شده از افراد سرشناس و تاثیرگذار هر استان که یا از نمایندگان فعلی مجلس و یا از نمایندگان ادوار هستند استفاده شود. سیاست ها و راهبرد های این تشکل در این شورای راهبردی رغم می خورد. آنچه که به عنوان اولویت کاری در ارتباط با انتخابات شوراها مطرح است این است که ما فعالیت خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت را یک فعالیت برنامه محور حول موضوعات اجتماعی در نظر بگیریم و بدون نگاه و رویکرد سیاسی و با زاویه اجتماع محور به موضوعات شهری نگاه کنیم که این سیاست راهبردی در طراحی و شکل گیری لیست ها نیز تاثیر مستقیم خواهد داشت و البته همانطور که مشخص است این تشکل یک تشکل اصولگرا با همه آن مبانی و مشخصات اصولگرایی است و ما همان خط قرمز های مربوط به تبری جستن از فتنه و انحراف را در برنامه های خودمان و بستن لیست ها لحاظ می کنیم. آن چیزی که ما دنبال می کنیم، ایجاد انسجام و همدلی و وحدت در میان اصولگرایان است و همانطور که جناب آقای سروری فرمودند، در انتخابات ریاست جمهوری رقابت های زیادی در جریان اصولگرایی شکل گرفته بود که این قطعا ایجاد شکاف می کرد میان لیست شوراهای اسلامی شهر در کل کشور و هم آن سایه سیاست زدگی در شورا های شهر را پر رنگ می کرد که الحمدالله آن چیزی که تا الان اتفاق افتاده و همه دوستان اتفاق نظر دارند و اذعان می کنند این است که خدمتگزاران به عنوان پیشرو در بحث همدلی و وحدت در انتخابات چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در کشور عمل کرده و به عنوان بند تسبیح توانسته مجموعه های همگرای اصولگرا را گرد هم بیاورد و انشاءالله ما بتوانیم که با این انسجام و همدلی شاهد ایجاد یک حماسه بزرگ در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باشیم.

 

آقای سروری تشکل خدمتگزاران هم مانند خیلی از احزاب و گروه های فصلی که در آستانه هر انتخابات شکل می گیرند و بعد از انتخابات هم از بین می روند تنها برای انتخابات چهارمین دوره شورا ها شکل گرفته یا در در دوره های بعد هم فعالیت خواهد داشت و فعالیت آن مستمر خواهد بود؟

سروری: ما در بررسی هایی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که نظام در مباحث اجتماعی دچار یک سری گسستگی هایی شده و مطالبات اجتماعی یا وجود ندارد و یا سهم تاثیر بسیار جدی ای را در رابطه به مسئولین و تصمیم گیری هایی را ندارد. یک سلسله مو ضوعاتی در جامعه به وجود آمده که این موضوعات موجب خسارت ها و مزاحمت هایی برای مردم شده اما به دلیل غلبه مسائل سیاسی بر موضوعات اجتماعی و فرهنگی عملا این عرصه ها مورد توجه دقیق قرار نگرفته. به همین دلیل مردم در این امور گله مندی هایی را از مسئولین دارند. نظام جمهوری اسلامی که با عنوان نظام مردم سالاری دینی شکل گرفته و شاید این زیبا ترین عنوانی باشد که در دهه های اخیر در ادبیات سیاسی خلق شد و شکل گرفت، باید پاسخگو به تمام نیازهای انسانی در همه عرصه ها باشد و طبعا نظام اسلامی نمی تواند یک عرصه را رها کن. به همین دلیل تلاش بر این است که مجموعه ای با یک رویکرد اجتماعی و فرهنگی سازماندهی شود که این مجموعه و این قطار در اولین ایستگاه به ایستگاه انتخابات شورا های شهر و روستا رسیده و طبیعتا ما نیازمند به این هستیم که یک ساماندهی جدی را در این عرصه داشته باشیم. این موضوع از این جهت دارای اهمیت است که ما در شورای راهبردی مان یک سهم قابل ملاحظه ای از تصمیم گیران در مجلس را داریم که شخصیت های صاحب عنوان و نفوذی هستند.

اگر در شورای شهر هم ما بتوانیم سهم قابل ملاحظه ای از کسانی که عضو این شورا ها در شهر ها و مخصوصا کلانشهر ها هستند را به دست بیاوریم و دولت آینده که افق های روشنی است تا یک دولت انقلابی و مطابق با نیاز های انقلابی و اسلامی ما باشد، این مجموعه خدمتگزاران به عنوان نخ تسبیح موضوعات اجتماعی می تواند نقش آفرینی کند و موضوعات تقنینی را در کنار موضوعات اجرایی و موضوعات شهری با هم سامان بدهد. به همین دلیل ما به دنبال این هستیم که موضوع پیگیری مسائل اجتماعی در قالب خدمتگزاران ادامه پیدا کند و قطعا قرار نیست که این مجموعه صرفا کارکرد انتخاباتی داشته باشد و یک تشکل یک بار مصرف باشد. انشاءالله با عنایتی که در نمایندگان و شورای راهبردی و همه دوستان مشاهده می شود امید جدی وجود دارد که بتوانیم در آینده این عرصه را جلو ببریم و اجازه ندهیم که این حوزه که دشمن به آن نگاه چالش آفرینی برای جمهوری اسلامی دارد به دست دشمن بیافتد بلکه انشاءالله خودمان بتوانیم این عرصه را فعال کنیم و این مطالبه را به همراه ارائه برنامه و راهکار و پیشنهادات برای حل معضلات اجتماعی مدیریت کنیم. بالاخره امروز موضوع اعتیاد جوانان ما موضوعی است که جوانان مطالبه دارند و سوال دارند، موضوع محیط زیست و ترافیک و حمل و نقل و معضلات و مشکلاتی که در حاشیه شهر های بزرگ به وجود آمده، بحث حریم شهر ها و تراکم و اساسا از تولد تا مرگ افراد در حوزه مسائل اجتماعی قرار می گیرد که بعضی از آنها لاینحل باقی مانده. امروز وقتی ما در زندان هایمان بررسی می کنیم می بینیم که بعضی از این موضوعات به درستی پردازش نشده و ما تاثیر آنها را ملاحظه می کنیم. امروز مردم در کلانشهر ها در دفن عزیزانشان مشکل دارند و محدودیت های زیادی در محل دفن مناسب وجود دارد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/000287/n00287600-t.jpg

همینطور در مسائل زیست محیطی و دفن بهداشتی زباله و آلاینده های مزمن و خطرناکی که تحت عنوان کارخانه های مختلف در درون بافت شهری وجود دارد، در رابطه با بافت فرسوده و مسائل و مشکلات لاینحلی که وجود دارد ما فکر می کنیم که خدمتگزاران می تواند به عنوان یک مجموعه فعال که با داشتن اتاق فکر فعال بتواند این موضوعات را مدیریت کند و برای رفع آنها برنامه بدهد و مطالبه گری کند و ظرفیت های اجتماعی را شناسایی کند و این ظرفیت ها را در کنار هم قرار دهد و میا آنها با شورای شهر و مجلس و دولت ارتباط برقرار کند مثمر ثمر باشد. پس ما دو برنامه داریم. یک مرحله تا انتخابات و با هدف پیروزی در انتخابات شوراهای شهر و روستا است و یک مرحله هم مربوط به بعد از انتخابات است که در آن باید ارائه برنامه و راهکار های برون رفت از معضلات اجتماعی صورت بگیرد.

آرایش سیاسی موجود در انتخابات شوراها را چگونه ارزیابی می کنید؟ سازوکار ون حوه تعامل خدمتگزاران با سایر گروه های سیاسی برای رسیدن به یک لیست واحد چگونه خواهد بود؟

ودود حیدری: ببینید ما گروه های مختلف سیاسی که درگیر موضوعات اجتماعی هم می شوند و امروز هم در گردونه شوراهای شهر فعال و تاثیر گذار هستند را گروه های اصولگرا می دانیم به اضافه بخشی از بدنه اصلاح طلبی که در این انتخابات حضور دارند. جریان و حلقه انحرافی از این انتخابات شورا های شهر و روستا به دنبال بقای حرکت خودش بعد از پایان دولت دهم است و احساس می کند شوراها جایگاهی است که می تواند به عنوان پایگاهی برای ادامه بقای سیاسی خودش روی آن حساب کند. همچنین مستقلینی هم در عرصه انتخابات شوراها حضور پیدا کرده اند که شاهد فعالیت های آنها هستیم. مجموعه خدمتگزاران با این نگاه شکل گرفت که بتواند مجموعه گروه ها و جناح هایی که نگاه خدمتگزارانه به شورا های شهر دارند را بتواند دور هم جمع کند. در حقیقت این مجموعه شکل گرفته تا برای تداوم جریان خدمتگزاری به مردم برنامه داشته باشد و هر گروه و دسته و جناحی که برنامه برای خدمت به مردم داشته باشد و نگاهش به شورا ها خدمت محور باشد و ذیل گفتمان انقلاب اسلامی قرار بگیرد را زیر یک چتر جمع کند. یکی از زاویه ها و بخش های اصلی گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان خدمت به مردم است. از حضرت امام گرفته تا مقام معظم رهبری تا آن اصول و پایه هایی که انقلاب اسلامی روی آن بنا شده را ما هر جایی که بررسی می کنیم می بینیم که مردم به عنوان یک پشتوانه اصلی جریان انقلابی قلمداد شدند چرا که خودشان ایجاد کننده این جریان بودن. لذا در نوع مواجهه با مردم باید جریان خدمتگزاری بتواند تداوم پیدا کند تا انشاءالله گفتمان انقلاب اسلامی بتواند به سر منزل مقصود خودش برسد. پس در یک جمله می توانیم بگوییم که این مجموعه شکل گرفته تا همه گروه هایی را که در سرشان هوا و هوس خدمت کردن به مردم است را حول یک محور جمع کند. تلاش ما این است که در مواجهه با بقیه جریانات سیاسی که گذشته حضورشان در بقیه انتخابات ها و همچنین انتخابات شورای شهر روشن است، بتوانیم یک مواجهه منطقی و عقلانی را داشته باشیم.

به هر حال جریانات اصلاح طلب راه فراری از عملکرد خودش در دوره اول شورای شهر تهران ندارد و اذهان فراموش نکرده اند که شورای شهر اول در تهران که ترکیبی اصلاح طلب داشت به حدی ناکارآمد عمل کرد و نتوانست در راستای رفع نیازهای مردم عمل کند که توسط دولت اصلاحات منحل شد و خاطره بسیار تلخی را در اذهان مردم باقی گذاشت و حتی باعث شد که درصد مشارکت در انتخابات دوره دوم شورای شهر به شدت در تهران و برخی کلان شهر ها پایین بیاید. لذا در مواجهه با سایر جریانات و گروه هایی که عملکرد و سابقه قبلی شان روشن است به دنبال تداوم خدمتگزاری به مردم هستیم و امیدواریم که با یک همچین تشکلی بتوانیم راه مثبتی را در این مسیر در پیش بگیریم. عرض دومی که به نظر می رسد ذکر آن ضروری است در این رابطه این است که واژه مردم، کلمه ای است که خیلی مورد استفاده و استناد قرار می گیرد. به هر حال واژه مردم در انتخابات شهر به نظر می رسد که جزو محوری ترین کلیدواژه هایی است که در صحبت ها مورد استفاده قرار می گیرد. این مردم هم رای می دهند و هم شهر را تشکیل می دهند و اجزا و بافت های کوچک شهری توسط همین مردم شکل گرفته و هم قرار است که این شورایی که بر آمده از این مردم است در راستای خدمت به همین مردم قدم بردارد. پس نباید مسیری طی شود که همین مردمی که مبنا و پایه این انتخابات را تشکیل می دهند و هدف هم رسیدگی به همانهاست و خودشان هم مشارکت می کنند، همین مردم فراموش بشوند. در گذشته عملکرد اصلاح طلبان در مواجهه با مردم ما می بینیم که همین مردمی که همیشه در شعار ها از آنها نام برده می شود به فراموشی سپرده شدند و اقتضاعات جناحی و حزبی و گروهی جایگزین این واژه شده، لذا امیدوار هستیم که در این دوره از انتخابات بشود در راستای خدمت به مردم قدم های موثری را برداشت. شهرداری ها و سازمان شهرداری به عنوان چکیده و محصول خرد جمعی شورا ها حتما بایستی در راستای ارائه خدمات بهتر و مناسب تر به مردم سازماندهی بشوند. یکی از ایراداتی که ما در حال حاضر با آن مواجه هستیم و به نظرم می رسد که حتما باید پیگیری شود و در دستور کار قرار گیرد نوع مواجهه شهرداری ها با مردم است؛ چه در خصوص ارائه خدمات شهری، چه در مواجهه اداری با مردم و چه در مواجهه رفع گرفتاری ها و معضلات مردمی که با شهرداری ها در ارتباط هستند. خب ما در روند شکل گیری شهرداری ها حتما باید یک نگاه باز نگرانه در ساختار و بافت شهرداری ها داشته باشیم. البته نمی توان گفت که این محصول سال های اخیر است و این موضوع ریشه های تاریخی دارد اما ما امروز متاسفانه شاهد این هستیم که ساختار و بافت شهرداری ها در مواجهه با مردم در راستای برخورد خوش رفتارانه و دست گیری از مردم عمل نمی کنند که این باعث اعتراضات زیادی شده و امیدوار هستیم که محصول جریان خدمتگزاری در انتخابات شوراهای شهر در راستای رفع این معضلات قدم های بلند تری بردارد.

با توجه به اینکه شما سابقه فرمانداری شهر ری را هم به عهده داشتید و با مشکلات جنوب شهر به طور ملموس تری آشنا هستید، بفرمائید که تشکل خدمتگزاران برای کم کردن فاصله شمال و جنوب تهران چه برنامه ای دارد ؟


صابر: اگر چه شورای اسلامی شهر تهران در دوره های دوم و سوم با محدوده خدماتی در مناطق 22 گانه خود که شهر ری نیز جزو آن است فعالیت ها و خدمات ثمر بخشی در زمینه های عمران و آبادی ، شهر سازی ، زیبا سازی ، حمل ونقل ، ترافیک ، هنری – فرهنگی – ورزشی ، فضای سبز ، زیبا سازی و غیره داشته و دارد و تاکنون توانست منشاء خدمات قابل قبولی گردد ، لکن ، شهر ری به لحاظ شأن و جایگاهی که از حیث دینی ، فرهنگی ، علمی و قدمت تاریخی مشهوری را که در کشورمان دارد و به لحاظ اهمیت و قداست و شرافت آن که از طرف مقام معظم رهبری نیز به « قبله گاه تهران » موسوم گردیده است ، در چنین وضعیت و موقعیتی با کم و کاستی ها و معضلات زیادی مواجه بوده و رنج می برد که به برخی از آنها می توان نام برد :

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000287/nf00287600-2.jpg

مسائل زیست محیطی مربوط به آلودگیهای آب شرب و زراعی ناشی از انتقال فاضلاب تهران به ری – قرار دادن شهر ری به محل احداث صنایع آلوده و مزاحم قرار دادن شهر ری به محل احداث بناها و انبارها و باراندازهای کالاهای صنعتی ، تجاری ، انبوه سازی و ساخت و ساز های بی رویه بدون توجه مسائل فرهنگی و آموزشی و فضای سبز و زیباسازی و ترافیک – عدم ساماندهی بافت های فرسوده ، انتقال زباله های تهران به ری ، آلودگیهای ناشی از کارخانجات ( سیمان ، ذوب مس ، بازیافت زباله و ..... ) گسترش مداوم قبرستان ها و کشتارگاهها ، زه گرفتگی زمینهای زرخیز کشاورزی و انهدام قنوات آبیاری زراعی و آلودگی آب شرب ساکنین روستاهای همجوار شهر ناشی از انتقال...... و نفوذ فاضلابهای تهران – عدم توازن رشد شهر ری نسبت به مناطق شمالی تهران و بی عدالتی های موجود و ...... در چنین وضعیتی ، خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت با راه اندازی اتاق فکر مبادرت به شناسائی کمبودها و مشکلات و نارسانی‌ها و معضلات اجتماعی ، فرهنگی این شهر نموده که امید است در دوره چهارم شورای اسلامی شهر تهران بتوان طبق برنامه نسبت به تهیه ساز و کار و راه حل های مناسب به رفع آنها همت گمارد.

سروری: من یک نکته ای را در تکمیل صحبت های آقای صابر عرض بکنم و آن اینکه ما شهر را یک پیکر واحد می بینیم. یک پیکره متشکل از اجزای مختلف که اینها در رابطه و تعامل مثبت با هم می توانند یک شهر سالم را تشکیل بدهند. نمی شود یک شهری داشته باشیم که در آن یک طرف برخوردار باشد و یک طرف نابرخوردار. از این منظر ما معتقد هستیم که باید برنامه ریزی در شورای شهر به گونه ای شکل بگیرد و ساماندهی شود که بتواند مانند دادن خون از قلب به سایر اجزای بدن که عادلانه و متناسب با نیاز های اجزا صورت می گیرد، شورا هم بتواند مانند مغز متفکر و مدون کننده برنامه های شهری برای شهرداری برنامه ریزی کند. این برنامه ریزی می تواند به شکل برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در برنامه های سالانه و بودجه سالانه شهر مستتر باشد و به نوعی مناطق مختلف شهری با هم کمک کنند که یک رشد و توسعه و پیشرفت متوازنی در شهر شکل بگیرد. الان ما شاهد نامتوازن بودن بعضی از مناطق شهر تهران هستیم. هرچند که الحق والانصاف باید این را اذعان کنیم که کارهای بزرگی بعد از انقلاب صورت گرفته و فاصله مناطق شمالی و جنوبی تهران به شدت کاهش پیدا کرده، اما بین آن فاصله مطلوب و وضع موجود فاصله زیادی است و من فکر می کنم که اگر این برنامه ریزی از طریق یک شورای شهر قابل، توانمند و کارآمد سامان بگیرد، آن وقت می توانند مناطق مختلف به هم کمک کنند. من یک نکته ای را به عنوان مثال عرض کنم و آن بافت های فرسوده در تهران است. یکی از دلایل رشد نامتوازن در تهران که معضل شهر ری هم هست، بحث بافت های فرسوده است. بافت هاي فرسوده باعث شده كه يك عده در اوج نا برخورداري قرار گيرند و اگر در موضوع بافت هاي فرسوده ساماندهي و كار جدي اي صورت بگيرد، بحث رفاهيات شهري و فضاي سبز و سرانه ورزش و ... همه اينها به سامان مي رسد. درحالي كه اين بافت الان اين اجازه را نمي دهد. يعني آن زمين و امكان الان وجود ندارد و به همبن دليل ما در بافت هاي فرسوده و مناطق جنوبي تهران به دليل عدم برنامه ريزي متوازن شاهد يك بي عدالتي اي هستيم كه اين بي عدالتي بايد رفع شود. يكي از راه هاي اين موضوع ساماندهي بافت هاي فرسوده شهر تهران است كه بايد در شوراي شهر بعدي به طور جدي تري در دستور كار قرار بگيرد.

آقاي صادقي تهران روي گسل زلزله قرار دارد و مديريت بحران يكي از وظايف مديريت شهري است و بايد در برنامه هاي شوراها وجود داشته باشد. با توجه به اينكه شما داراي سوابق خوبي در اين رابطه هستيد بفرماييد كه تشكل خدمتگزاران براي اين موضوع چه برنامه ويژه اي دارد؟


صادقی: اول بايد يك دسته بندي و تصوير سازي از آن چيزي كه قرار است اتفاق بيافتد داشته باشيم تا بتوانيم به اين سوال پاسخ بدهيم. ما هميشه در بحث بحران تهران به زلزله و مديريت زلزله اشاره مي كنيم. درحالي كه تهران كمپلكسي از بحران هاي مختلف است. يعني كمپلكسي از حوادث انسان ساز و غير انسان ساز يا به تعبيري طبيعي و غير طبيعي است. اگر بخواهيم تابلويي را در اين رابطه ترسيم كنيم مي بينيم كه هر لحظه ممكن است اين حوادث رخ بدهند و رخ دادن اين حوادث مي تواند كشور را با چالش هاي اساسي مواجه سازد. در كنار بحث زلزله و وجود گسل هايي كه فعال هستند و بر اساس بررسي هاي علمي قدرت تخريب كننده بسيار بالايي دارند و بر اساس تجربه تكرار هر 150 سال يك زلزله مهيب در تهران كه از 150 سال آخر آن 40 سال مي گذرد و تصور بنده اين است كه واقعا يكي از معجزات الهي است كه در اين تناوب زلزله نيامده، حوادث ديگري مانند سيل، برف سنگين كه سال 86 آمد و با كمترين برف تهران را به بحران كشاند و يا سيل 91 كه يك سيل كوچك تهران را به بحران كشاند و همين اواخر هم كه بحث ديگري كه شايد خيلي هم ذهن مردم را به خود درگير نكرده بحث فعال شدن آتشفشان دماوند است كه خطرش مي تواند براي تهران از زلزله هم بيشتر باشد. اينها نشان مي دهد كه تهران هر لحظه بايد آمادگي مقابله با يك بحران بزرگ را داشته باشد. يكي از پرونده هاي باز سازمان ملل براي حوادث بزرگ قابل پيش بيني كه آنها منتظر آن هستند زلزله بزرگ تهران است. يعني مي خواهم اهميت موضوع را برايتان شرح بدهم كه اين به عنوان يك حادثه بين المللي توسط خيلي از جريانات، چه جريانات معاند و چه جريانات و گروه هاي علمي پيگيري مي شود اما ما خودمان متاسفانه براي اين موضوع آمادگي كامل نداريم. خب آمادگي با حادثه اگر بخواهيم تعريف كنيم اجزاي مختلف و پارامتر هايي كه مي توان براي ان در نظر گرفت شايد مهم ترينشان وحدت فرماندهي باشد كه متاسفانه وحدت فرماندهي براي تهران تعريف نشده و اگر هم تعريف شده قابليت اجرايي ندارد و اين قابليت اجرايي نداشتن فرماندهي واحد باعث شده كه هم انسجام در برنامه ريزي ها نباشد و اعتبارات و برنامه ها به صورت پراكنده انجام شود و در برنامه ريزي براي مقابله با حوادث و بحران ها در تهران ما شاهد يك هدر رفت سرمايه ها هستيم و هم اينكه نشان در مانور هاي مختلف نشان داده شده كه اين وحدت فرماندهي كه فعلا قانون تصويب كرده جوابگو نيست. يكي از مسائلي كه به رفع اين مشكل دامن مي زند همان نگراني اي است كه خدمتگزاران دارد. خدمتگزاران مي گويد كه هر جايي كه مسائل سياسي سايه اش را بر روي مسائل اجتماعي مي اندازد ايجاد مشكل مي كند. الان هم در بحث اينكه فرمانده بحران شهر تهران چه كسي بايد باشد و چه كسي مي تواند باشد حرف و حديث هاي زيادي هست . برنامه خدمتگزاران براي شوراي چهارم اين است كه به دور از تمام تعصبات سياسي و با يك كار كاملا علمي و مطالعه شده همانطور كه جايگاه خوبي شوراي عالي استانها دارد براي ارائه لوايح به مجلس انشاءالله با هماهنگي خوبي كه با دستگاه هاي مختلف دارد و تعاملي كه مي تواند با دولت آينده داشته باشد، نسبت به تنظيم و تهيه يك طرح جايگزين براي قانون فعلي مديريت بحران اقدام كند و ما بتوانيم يك تصميم بسيار خوبي در اين زمينه بگيريم.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000287/nf00287600-3.jpg

با توجه به انتقاداتي كه نسبت به سياست بازي هاي شوراي اول تهران وجود دارد، شما چه برنامه اي براي جلوگيري از تكرار آن تجربه تلخ و چربيدن سياست بر موضوعات تخصصي داريد؟

ودود حيدري: شهر اجزاي متعددي دارد. شايد بيش از بيست حوزه است كه تركيب آنها با هم شهر را در مدل هاي امروزي سامان مي دهد و اين حوزه ها هر روز هم رو به زياد شدن است. يعني باز حوزه هاي جديدي به مجموعه عملكردي شهر اضافه مي شود. از حوزه هاي معروف مثل حمل و نقل و ترافيك گرفته تا حوزه هاي مربوط به محيط زيست، سلامت، بافت هاي فرسوده، حوزه هاي فرهنگي، آسيب هاي اجتماعي و ... كه در كنار هم مشكلات و معضلات يك شهر را مي سازند. افرادي هم كه تحت عنوان شوراي شهر در كنارهم قرار مي گيرند و شوراي شهر را تشكيل مي دهند به طور منطقي بايد ترجيحا يك تركيبي باشند كه بتوانند تمام يا بخش زيادي از اين حوزه ها را پوشش بدهند. مسلما سياسيون به عنان چهره ها و افرادي كه در حوزه هاي مديريتي، اجتماعي و سياسي كار كرده اند منعي براي ورود به شورا ندارند. منع اين است كه سياسيون در صورت ورود به شورا نگاه هاي سياسي و حزبي خودشان را در آنجا حاكم نكنند.

آنچه كه در شوراي اول شهر تهران اتفاق افتاد اين بود كه اولويت به موضوعات سياسي، باندي و حزبي بود نه موضوعات، گرفتاري ها و مشكلاتي كه شهر با انها مواجه بود. لذا حضور سياسيون در شهر اگر به اندازه باشد اتفاقا مي تواند منجر به رشد و موفقيت و كارآمدي بيشتر شوراي شهر بشود. منتها به شرطي كه ماهيت و رويكرد اصلي شوراي شهر به سمت حوزه ها و مباحثي برود كه اولويت مسائل شهري است. حتما موضوعات سياسي هم مي تواند يك بخشي از موضوعات شهري توانند باشند منتها يك بخش كوچك و يك جزء از اجزاء شهري كه حتما لازم است نگاه متناسب و معقول و منطقي به آن داشته باشيم. اما ان چيزي كه خدمتگزاران به دنبال آن است اين است كه ذيل گفتمان انقلاب اسلامي با نگاه و انگيزه خدمت به مردم در موضوعات شهري ورود پيدا كند. يكي از اولويت هاي اصلي مجموعه اين است كه بايد به سمتي برويم كه شهري داشته باشيم در تراز انقلاب اسلامي. شهري با مدل هاي اسلامي. تهران امروز و كلانشهر هاي ما به عنوان نماد از جامعه اي كه حاكميت اسلامي را در كنار خودشان دارند حتما بايد نمادي از شهر هاي اسلامي باشند. حتما شهر هاي بزرگ ما و به ويژه تهران كه به نوعي ام القراي شهر هاي اسلامي است بايد نمونه اي در تراز اسلام و انقلاب اسلامي باشد.

در حقيقت مجموعه خدمتگزاران يكي از اولويت هايش در آينده اين مي تواند باشد كه شوراها را به سمتي پيش ببرد كه مدير و مجري اصلي پروژه اسلام در مديريت شهري باشند. اگر اين اتفاق در بدنه شوراها بيافتد و اگر نگاه به مجموعه شهري نگاه با محوريت اسلام باشد، از آنجايي كه كليت اسلام براي تك تك اجزاي زندگي مردم و محل زندگي انها برنامه، ايده و طرح دارد مي توانيم، اميدوار باشيم كه در آينده با يك مجموعه شهري زنده و فعال مواجه باشيم. ببينيد اتفاقي كه افتاده اين است كه به بعضي از جنبه هاي مديريت شهري توجه شده و در بعضي جنبه هاي ديگر غفلتي صورت گرفته كه موجب شده ما امروزه در مدل شهري با يك مدل كاريكاتوري در نوع پرداختن به موضوعات شهري مواجه باشيم.

اگر ما در شهر داراي مدل اسلامي و آن شهري كه به شكل آرماني به آن نگاه مي كنيم و در تراز انقلاب اسلامي است، حتما اگر حمل و نقل و عمران و ساخت و ساز و مشكلات ترافيكي در اولويت قرار دارد و بايد به آن پرداخته شود، حتما در چنين آرمان شهري معضلات و مشكلات و مقولات فرهنگي و اجتماعي هم بايد در اولويت هاي بالا قرار بگيرد. اگر ما نگاهمان به مجموعه شهرداري به عنوان يك نهاد صرفا خدماتي و عمراني باشد حتما در مواجهه با بقيه موضوعات و مشكلات فرهنگي و اجتماعي دچار مشكل مي شويم. لذا از اولويت هاي اصلي مجموعه خدمتگزاران اين است كه مجموعه معضلات و موضوعات شهري را با يك نگاه همگون و همگني در راستاي پرداختن به مشكلات مردم بتوانيم مديريت و راهبري كنيم.

با توجه به اينكه فرصت به سرعت دارد سپري مي شود، تشكل خدمتگزاران ليست نهايي اش را چه زماني معرفي مي كند و اساسا با چه گروه هايي براي ائتلاف رايزني كرده ايد؟ ويژگي هاي اين ليست چيست؟

سروري: تلاش ما بر اين است كه تا زمان پايان يافتن فرصت تاييد صلاحيت ها به ليست نهايي برسيم. تلاش هاي گسترده اي هم تا كنون براي اين منظور انجام داديم و با طيف هاي مختلف اصولگرايي نشست هاي فشرده اي داشتيم و زمينه هاي رسيدن به فهرست واحد را تا حدودي فراهم كرده ايم. من اين خبر خوش را خدمت مردم عزيزمان بدهم كه تنش هاي سياسي اي كه امروز در عرصه رياست جمهوري وجود دارد، رفته رفته دارد به يك باور در ميان همان گروه ها ايجاد مي شود كه در شوراي شهر بايد اين تنش ها را ناديده گرفت. الان طيف هاي مختلف اصولگرا تقريبا به يك توافقي رسيده اند و دارند مي رسند كه عرصه شوراها را منهاي عرصه رياست جمهوري با يك نگاه غير سياسي جمع بندي كنند. به همين دليل زمينه هاي رسيدن به فهرست واحد با اين نگاه فراهم شدهاست. چون با نگاه سياسي ما به تنش مي رسيم اما با نگاه تخصصي و اجتماعي به شهر ما مي توانيم زمينه هاي اتحاد و انسجام را فراهم كنيم.

حقيقت امر اين است كه مردم از ما انتظار دارند كه مديراني كارآمد، توانمند و با صلاحيت را براي مديريت شهر انتخاب كنيم و اين امكان پذير نيست مگر با توافق و همدلي و همكاري همه نيروهاي دلسوز انقلاب. به همين دليل ما اعتقاد و شعارمان اين است كه شهر بايد غير سياسي اداره شود. از اين منظر زمینه هاي انسجام بين اصولگرايان فراهم شده. ما در توافقاتي كه تا الان با بسياري از طيف هاي اصولگرا رسيديم اين نتيجه حاصل شده كه در وهله اول هدفگذاري ما در رسيدن به فهرست واحد است اما اگر به فهرست واحد نرسيديم تمام تلاش ما بر اين معطوف شده كه بتوانيم سهم قابل ملاحظه اي را كه بتواند تصميم گيري هاي شوراي شهر را به طور روان و بدور از تنش انجام دهد برسيم. يعني مشتركات ما بايد بالاي 70 درصد باشد كه بتوانيم به اين هدف برسيم و اجازه ندهيم كه صحنه شوراي شهر تبديل به يك سلسله فراكسيون هاي سياسي مانند مجلس شود.

در مجلس اين موضوع طبيعي است اما در شوراي شهر به نظرم اين سم مهلك است. اگر در شوراي شهر با توجه به افزايش نمايندگان احتمال دارد در آينده فراكسيون هايي تشكيل شود كه من اين را قريب الوقوع مي بينم، ما معتقديم كه اين فراكسيون ها صرفا بايد تخصصي، فني و با رويكرد اجتماعي باشد. نبايد در شوراي شهر فراكسيون هاي سياسي تشكيل شود كه نتيجه اين فراكسيون هاي سياسي، تصميمات سياسي را در شوراها به بدنه شهر بكشاند و شهر را با تنش هاي سياسي مواجه كند. به همين دليل افق روشني را در ميان طيف هاي اصولگرا مشاهده مي كنيم كه با همديگر به يك باوري رسيديم و آن باور اين است كه شهر نيازمند به آرامش و كارآمدي و سازندگي و پيشرفت است و اينها ميسر و ممكن نيست مگر در پرتو همدلي و وحدت و انسجام و كنار گذاشتن اختلافات در سطح مديريت شهري. به همين دليل ما اميدوار هستيم كه اصولگرايان در اين انتخابات پيش رو بتوانند با توجه به تهديدي كه حلقه انحرافي و اصلاح طلبان دارند يك فهرست كارآمد و توانمند واحد را از خودشان به نمايش بگذارند. در غير اين صورت اميد حداكثري ما اين است كه ما بتوانيم اشتراكات بالاي 70 درصد در ليست داشته باشيم.

اين ليست چه زماني تكميل و اعلام مي شود؟

سروري: عرض كردم، ما تلاشمان اين است كه تا 10 – 15 روز ديگر بتوانيم ليست خدمتگزاران را به مردم معرفي كنيم.

در اين ليست چقدر از متخصصان استفاده مي كنيد؟

سروري: ما چون نگاه كاملا متناسب با نيازهاي شهري به شوراها داريم تلاش كرديم كه تقريبا سبد متناسبي از تخصص هاي مورد نياز هاي شهر در اين ليست ديده شود. يعني در اين سبد ما نيازمند به فرهنگ، ورزش، موضوعات مربوط به ساخت و ساز و عمران و ... هستيم و از اين جهت تلاش كرديم كه افرادي كه مي آيند هر كدام يك نياز شهري را نمايندگي كنند. يعني جلوگيري كنيم از اينكه ليست مان شكل كاريكاتوري بگيرد كه ما در يك بخش دچار انباشتگي افراد باشيم و در يك بخش با فقدان و يا كمبود مواجه باشيم. انشاءالله ليست ما مجموعه اي از تخصص ها و سلايق مختلف خواهد بود كه بر روي يك پيمان كه آن پيمان انجام كار براي شهر و خدمت براي شهر و بالا بردن سطح رفاه در شهر براي شهروندان خوبمان هست توافق شده باشد.

یکی از ضعف هایی که شورای شهر در 3 دوره گذشته با آن مواجه بودند ، این است که معمولا بر پروژه های شهری نظارت کافی ندارند ، مجموعه خدمتگزاران برای رفع این مشکل چه برنامه ای دارد؟


صابر: اصولا یکی از علل و انگیزه راه اندازی مجموعه خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت ایجاد مرکزیتی توانمند و هوشمند با فعالیت های مستمر برای ورود صرفا به مباحث و مسائل اجتماعی فرهنگی به دور از جناح بندیها و جریانات سیاسی در تامین حقوق شهروندی مرتبط با شوراهای اسلامی شهر و روستا است که فعالیتش نه تنها با پشت سر گذاشتن دوره چهارم انتخابات شوراها متوقف نمیشود بلکه فعالیتش از بعد از انتخابات نیز ادامه خواهد داشت بطوریکه با تصمیم سازیها ، سیاستگذاریها و برنامه ریزیهایی که دارد اقدام به مطالبه گری و نظارت بر ، برنامه های شوراها در سطح کشور خواهد پرداخت که این وجه تمایز این مجموعه نسبت به سایر جریاناتی است که تا کنون در طول سه دوره از عمر انتخابات شوراها حضور داشتند ولی پس از انتخابات فعالیتهای خود را متوقف نمودند.

از این رو این مجموعه در روند کار شوراها و نیازمندیهای اساسی شهروندان و شهر ، مطالبه گری را مورد پیگیری جدّی خود قرار خواهد داد و هم چنین تلاش خواهد شد که اعضاء محترم شوراهای اسلامی شهر توسط اتاق فکر مجموعه مورد حمایت مستمر قرار گرفته و در ارائه برنامه های مؤثر و مفید برای اداره شهر با نمایندگان محترم مردم همکاری و هم اندیشی صورت گیرد و کارگروه های شکل گرفته معضلات و مشکلات شهر را رصد و برای حل آن راهکارهایی را پیش بینی و به نمایندگان ارائه خواهد گردید تا در صورت تمایل مورد استفاده قرار گیرد .

برنامه مجموعه خدمتگزاران براي ارتقاي سازوكارهاي نظارت بر مديريت شهري چیست؟

صادقي: يكي از وظايف اصلي شوراي شهر برنامه ريزي و نظارت بر فعاليت هاي شهرداري ها است. در بحث برنامه ريزي كارهاي خوبي تا كنون انجام شده و سند چشم انداز تهران تدوين شده اما واقعا نظارتي كه بايد بر اجراي اين برنامه ها باشد خيلي مهم تر از خود برنامه ها است و اينها در حقيقت مكمل هم هستند. مجموعه خدمتگزاران انشاءالله با برنامه مشخصي براي ارتقاي سازوكارهاي نظارت بر مديريت شهري وارد انتخابات شوراي شهر خواهد شد. مسئله اين است كه بودجه مجموعه شهرداري علي الخصوص شهرداري تهران برابري مي كند با بودجه عمراني كشور. يعني رقم 12 تا 14 هزار ميليارد رقم سنگين و قابل توجهي است. بنابراين در دستور كار مجموعه خدمتگزاران نه فقط در شهر تهران، بلكه در كل كشور بحث شفافيت مالي اولويت بالايي را دارا خواهد بود و انشاالله شوراي شهر بعدي با حضور خدمتگزاران كارنامه خوبي را در اين خصوص به جا خواهد گذاشت و شفاف ترين تراز مالي را براي مردم خواهد داشت. به هر حال مردم بودجه شهر را تامين مي كنند و بايد بدانند كه پولشان در كجا هزينه مي شود و صرف چه اموري مي شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *