دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

ادعاي مقام اردني درباره حمله ديني ايران

دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب: 285156
يک مقام بلندپايه اردني ضمن مخالفت با ايجاد روابط مذهبي بين ايران و اردن، ادعا کرد: جمهوري اسلامي ايران، از دين سوء استفاده مي‌کند.
به گزارش جهان به نقل از مشرق، "طاهر المصري" رئيس مجلس اعيان اردن، ضمن مخالفت با ايجاد روابط مذهبي بين ايران و اردن، ادعا کرد: جمهوري اسلامي ايران، از دين سوء استفاده مي‌کند.

به نوشته رسانه‌هاي اردني، رئيس مجلس اعيان اين کشور در سخناني که در همايش دانش‌آموختگان دانشکده علمي اسلامي ايراد شد، با اشاره به سفر روز دوشنبه "علي‌اکبر صالحي" وزير امور خارجه کشورمان به اردن، نظام حاکم بر ايران را نظامي خواند که از "دين" سوء استفاده مي‌کند و در صدد حمله مذهبي به اردن است.


اين اظهارات در شرايطي بيان مي‌شود که قرار است صالحي فردا با عبدالله دوم، پادشاه اردن ديدار و گفت‌وگو کند.

"بسام المناصير" رئيس کميسيون امور عربي و بين‌المللي مجلس نمايندگان اردن نيز امروز در اظهاراتي گستاخانه تهديد کرد؛ سفر "علي‌اکبر صالحي" وزير امور خارجه ايران به اردن، مورد استقبال ما قرار نخواهد گرفت و  هرگز به آن خوش‌آمد نخواهيم گفت.

وي که با پايگاه خبري "عيون‌البلد" گفت‌وگو مي‌کرد با بيان اينکه "افتخار نمي‌دهم با صالحي ملاقات کنم" افزود: صالحي، مهمان ناخوانده‌اي است که نظامش خواستار اجراي پروژه "هلال شيعي" براي دستيابي به اهداف خود در منطقه است.

پيش از المناصير، عبدالله دوم، پادشاه اردن نخستين کسي بود که موضوع "تلاش ايران براي ايجاد هلال شيعي در منطقه" را مطرح کرده بود که اين موضع فتنه‌انگيزانه وي، باعث تشديد اختلافات طائفي در منطقه و ايجاد شکاف بين مذاهب اسلامي و تقويت جريانات تندرو و افراطي شده بود.


اين مقام اردني در ادامه مواضع جمهوري اسلامي ايران را "توسعه‌طلبانه" خواند و گفت: «صالحي فردا دوشنبه، به اردن مي‌آيد و اين در حالي است که نظام ايران، از کشتار در سوريه حمايت مي‌کند که نمونه آن، کشتار امروز در شهر بانياس بود!»

وي با بيان اينکه «نظام ايران، بارها اعلام کرده است که از نظام سوريه حمايت مي‌کند و هرگز اجازه نخواهد داد سقوط کند»، تصريح کرد: «روابط اردن و ايران، هيچ پيشرفتي نداشته و بايد در قبال، هر گونه پيشرفتي در اين روابط با شک و ترديد نگريست.»

المناصير گفت: رويکرد ايران، رويکردي توسعه‌طلبانه است که ميل به تقسيم منطقه دارد و همان‌گونه که شاهديم اين سياست اکنون در قبال بحرين، عراق، عربستان سعودي، سوريه و لبنان در حال اجراست و تا کنون نيز در تقسيم عراق و لبنان و سوريه نقش داشته است.

از سوي ديگر، يک مقام رسمي حکومت پادشاهي اردن نيز در گفت‌وگو با يک خبرگزاري غربي گفت: روابط اردن با ايران، شکننده و در مرز هشدار است.

بر اساس اين گزارش، وي که به نامش اشاره‌اي نشده است، افزود: از آنجا که مشي ايران، دخالت در امور داخلي کشورهاي ديگر است، "احتياط" عنصري است که بر اين روابط سايه افکنده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *