دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

برنامه ریزی آمریکا برای پیروزی مخالفان چاوز

شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 275845
سفیر سابق ایران در مکزیک با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا گفت: آمریکا تمام تلاش و تجربه خود را برای تاثیرگذاری بر انتخابات ماه آینده ونزوئلا و پیروزی مخالفان چاوز به کار گرفته است.
به گزارش جهان دکتر محمد حسن قدیری ابیانه، سفیر سابق ایران در مکزیک در گفت‎وگو با رسا، با اشاره به اینکه چاوز یک شخصیت  استقلال خواه بود بیان داشت: فرق عمده او با سایر شخصیت‎های انقلابی منطقه این بود که وی این استقلال را فقط برای کشور خود نمی‎خواست بلکه به دنبال گسترش آن در سراسر منطقه آمریکای لاتین بود.

وی خاطرنشان ساخت: چاوز برای خارج کردن کشورهای آمریکای لاتین از حیات خلوت آمریکا تلاش های زیادی انجام داد، همچنین رابطه وی با کشورهایی مانند ایران، سوریه و فلسطین که با استکبار جهانی مبارزه می‎کردند بسیار نزدیک بود و با آنان اعلام همبستگی می‎کرد.

وی چاوز را یک شخصیت ماندگار در تاریخ آمریکای لاتین توصیف کرد و عنوان داشت: چاوز به خوبی توانست از جنبش‎های آزادی‎بخش در آمریکای لاتین حمایت کند و یک شخصیت ماندگار در تاریخ آمریکای لاتین محسوب شود؛ شخصیتی مثل وی در ونزوئلا همانند شخصیت فیدل کاسترو در کوبا است.

تحلیل‎گر مسائل آمریکای لاتین ابتلای چاوز به سرطان را مشکوک ارزیابی کرد و اظهار داشت: اکثر رهبران چپ آمریکای لاتین مبتلا به سرطان هستند و این مسأله احتمال مرگ وی بر اثر توطئه از سوی آمریکایی‎ها را تقویت می‎کند، زیرا این روشی متناوب از سوی دولتمردان آمریکا برای از بین بردن مخالفان خود است.

قدیری ابیانه وجود چاوز را برای ایران نعمت دانست و تاکید کرد: وجود چاوز و حزب او در راس حکومت ونزوئلا برای آمریکایی‎ها یک نغمت و برای ایران و جنبش‎های مقاومت منطقه یک نعمت بود.

سفیر سابق ایران در مکزیک گفت: رابطه ونزوئلا با ایران به عنوان دستاوردی با ارزش در عرصه بین الملل به شمار می‎آید که چاوز برای مردم ونزوئلا به ارث گذاشته است.

وی در مورد انتخابات آینده ونزوئلا گفت: حزب چاوز کاملا ضد استکباری است، لذا پیش بینی می‎شود که موج ایجاد شده از فوت وی و نمایش عظیم علاقه مردم به شخصیت ضداستکباری او سبب پیروزی حزب مطبوعش در انتخابات ریاست جمهوری شود.

تحلیل‏گر مسائل آمریکای لاتین به تلاش آمریکا و لابی‎های صهیونیستی برای تاثیر گذاری در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا اشاه کرد و گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی نهایت تلاش و تجربه خود را برای سوء استفاده از وضعیت موجود و پیروزی محالفان چاوز در انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری این کشور به کار می‎گیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *