چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - 22 May 2024
 
۰

برقراری روابط برای تهران و قاهره مهم است

شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب: 268514
ˈخالد عمارهˈ رییس دفتر حافظ منافع مصر گفت: در شرایط کنونی که منطقه دستخوش توفان ها و مخاطرات زیادی است، مناسبات دوجانبه باید بر اصول درست و پایه های محکم بنیان گذاشته شود و برقراری این روابط نیز برای تهران و قاهره مهم است.
به گزارش جهان، خالد عماره در مصاحبه اختصاصی با ایرنا که به مناسبت دومین سالروز پیروزی انقلاب مردمی مصر انجام شد، اظهار داشت: روابط دو کشور بسیار ریشه دار است و به سال 500 پیش از میلاد باز می گردد، یعنی سابقه ای 2500 ساله دارد.
 
وی در باره تاریخ معاصر روابط تهران و قاهره نیز گفت: هر چند روابط افت و خیز زیادی داشته و دستخوش تغییرات بسیاری بوده است ولی دو کشور پیوسته با هم در سطوح رسمی و مردمی روابط دوستانه ای داشته اند.
 
خالد عماره همچنین با بیان اینکه مصر و ایران به عنوان دو کشور بزرگ منطقه، موضع گیری های خاص خود را درباره مسائل منطقه ای داشته اند، اظهار داشت: ما در منطقه حساسی قرار داریم که باد بحران های زیادی در آن وزیدن گرفته و طمع ورزی های زیادی را به خود جلب کرده است.
 
وی گفت: در این شرایط، برقراری روابط برای ایران و مصر و همچنین منطقه بسیار مهم است و امیدواریم شاهد گسترش روزافزون روابط دو کشور در سطوح مردمی و رسمی باشیم که البته این امر مهم در حال انجام است.
 
برنامه ریزی برای برقراری روابط دوجانبه
 
رییس دفتر حافظ منافع مصر در ایران افزود: پس از پیروزی انقلاب 25 ژانویه در مصر، قاهره تمایل خود را برای برقراری روابط عادی و دوستانه با همه کشورهای جهان اعلام کرد و در این میان ایران نیز استثنا نبوده است.
 
وی گفت: در این زمینه، اقدام هایی از جمله شرکت متقابل هیات های ایرانی و مصری در فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و پژوهشی انجام گرفته است، تا هماهنگی، همسویی و همنوایی در افکار و گرایش ها بین این دو کشور بزرگ حاصل شود و و فرصت آشنایی بیشتر برای مردم هر دو کشور فراهم آید.
 
خالد عماره افزود: البته فرصت هایی برای دیدارها برای هر دو کشور نیز وجود داشته است. در ماه های اخیر هیات های زیادی از ایران به قاهره رفته اند و دیدار هیات های سیاسی ایرانی و همچنین هیات های دینی با هدف تقریب مذاهب از این جمله بوده است که متوقف نشده است و امیدواریم شاهد گسترش روز افزون آن باشیم.
 
وی در ادامه، تاثیر دیدارها و تبادل دیدگاهها دو کشور در باره اوضاع منطقه، روابط دوجانبه، مسائل روز از جمله فلسطین، عاری سازی منطقه از سلاح های کشتار جمعی و راههای گسترش همکاری در زمینه های سیاسی، گردشگری و اقتصادی را مهم خواند.
 
خالد عماره درباره توانمندی های همکاری بین دو کشور نیز گفت: امیدواریم بنیان روابط راهبردی ایران و مصر گذاشته شود و بتوان در چارچوب گروه ˈدی 8ˈ با تاسیس صندوق سرمایه گذاری، بسوی افزایش همکاری کشورهای اسلامی، اشتغالزایی و اجرای طرح های مشترک به نفع مسلمانان گام برداریم.
 
استقبال از سفر احمدی نژاد به قاهره
 
وی همچنین با ابراز خرسندی از برنامه ریزی حضور رییس جمهوری ایران در قاهره، افزود: مصر میزبان نشست دو روزه سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی خواهد بود که قرار است ششم فوریه (18 بهمن) آغاز می شود و باعث خوشحالی و افتخار ما است که آقای ˈاحمدی نژادˈ نیز در راس فهرست دعوت شدگان قرار دارد.
 
وی درباره ضرورت همگرایی دو کشور گفت: اعتقاد داریم در نزدیکترین زمان ممکن باید به اهدافمان برسیم و همکاری عربی – ایرانی نیز به آن کمک می کند، زیرا در یک منطقه واحد بسر می بریم و قطعا طرف هایی هستند که نمی خواهند کشورها همکاری خوبی داشته باشند، اما در زمان حاضر با تمایل به همکاری، می خواهیم در جهت برقراری روابط بر اساس اصل احترام متقابل، منافع مشترک و همچنین توجه به منافع مردم گام برداریم.
 
خالد عماره درباره فرصت های همکاری اقتصادی بین دوکشور نیز گفت: در چند ماه گذشته تماس های زیادی بین قاهره و تهران برقرار شده است و در این چارچوب یک هیات مصری برای شناخت فرصت های همکاری، سرمایه گذاری، بازرگانی و تبادل اقتصادی به ایران آمده است.
 
وی افزود: هر دو کشور در زمان حاضر مایل هستند، فعالیت های اقتصادی مشترک و سرمایه گذاری را گسترش دهند که این فرصت فراهم شده است و طرف های اثرگذار در این زمینه نیز بررسی این فرصت ها را آغاز کرده اند.
 
مقام مصری گفت که زمینه های گسترده ای برای همکاری دو کشور در بخش های زیادی از جمله صنعت نساجی، پتروشیمی، خودروسازی، لوازم یدکی و صنایع راهبردی برپایه فناوری های جدید و نانو تکنولوژی وجود دارد و همکاری در این زمینه ها برای مصر و ایران نیز بسیار مفید است.
 
برگزاری نشست اقتصادی مصر و ایران در تهران در آینده ای نزدیک
 
رییس دفتر حافظ منافع مصر در تهران افزود: در آینده ای نزدیک نشست مشارکت و همکاری اقتصادی ایران و مصر در تهران برگزار خواهد شد و ما از طرح های مختلف استقبال می کنیم و در این زمینه هماهنگی هایی با محوریت اتاق های بازرگانی دو کشور انجام می شود.

انتقاد از معیارهای دوگانه درباره برنامه هسته ای کشورها
 
خالد عماره همچنین درباره احتمال میزبانی مصر از مذاکرات آینده ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: در صورت توافق طرفین، از این برنامه استقبال می کنیم ، قاهره در این پرونده با موضع گیری های اصولی، اعتقاد دارد که همه کشورها حق استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف غیر نظامی و مسالمت آمیز را دارند و این حق باید برای همه محفوظ بماند.
 
وی در ادامه با بیان اینکه در برخورد با مسائل هسته ای باید شفافیت وجود داشته باشد، گفت: بگونه کلی نمی توانیم شاهد دوگانگی معیارها در مورد مسائل اتمی باشیم و در نتیجه شفافیت در این میان اهمیت زیادی دارد، نباید قوانین فقط در مورد برخی کشورها اجرا گردد، بلکه باید شامل حال دیگران نیز بشود.
 
مقام مصری با تاکید بر اینکه در باره برنامه هسته ای کشورهای مختلف ˈنباید از برخی کشورها با طرح بهانه هایی تضمین خواسته شود و در عین حال برخی دیگر رها شوند و این مساله به هیچوجه پذیرفتنی نیست، افزود: امیدواریم موضوع ایران مسالمت آمیز حل شود و طرفین به توافق هایی دست یابند تا منطقه از هرگونه بی ثباتی و نا امنی و تهدیدی دور باشد.
 
وی ادامه داد: مصر نیز در صورت میزبانی مذاکرات ایران و گروه 1+5 به نوبه خود با تمام توان تلاش خواهد کرد، گفت وگوها موفقیت آمیز باشد و پیشرفت کند و کشورهای بزرگ منطقه بیشتر به هم نزدیک شوند.
 
اشتراک مواضع برای رسیدن به خاورمیانه بدون سلاح کشتار جمعی و اتمی
 
عماره در باره اشتراکات دیدگاههای منطقه ای دو کشور نیز گفت: قاهره نیز موضع گیری مشترکی با تهران در این زمینه دارد و می خواهند خاورمیانه خالی از سلاح های کشتار جمعی و هسته ای باشد و به همین دلیل، طبیعی است که مصر در جایگاه یکی از کشورهای بزرگ خاورمیانه ای از چنین امری استقبال می کند.
 
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ˈآیا آنگونه که برخی رسانه های عربی منطقه عنوان می کنند، نزدیک شدن ایران و مصر در خاورمیانه نگرانی ایجاد کرده است؟ گفت: این مساله تنها یک نوع تبلیغات رسانه ای است و هیچ نگرانی در کشورهای منطقه در این زمینه وجود ندارد. کشورهای عربی بادقت ویژه ای مذاکرات و تلاش ایران و مصر را برای نزدیک شدن به هم دنبال می کنند و باید بدانیم رسیدن به این هدف، منافع بسیار زیادی برای همه منطقه دارد.
 
ضرورت همکاری های رسانه ای بین مصر و ایران
 
رییس دفتر حافظ منافع مصر در تهران همچنین درباره بهره گیری از فرصت های همکاری رسانه ای میان دو کشور نیز گفت: قاهره از این موضوع بسیار استقبال می کند و با ابراز خرسندی بسیار که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در دومین سالروز پیروزی انقلاب مصر با برنامه ریزی انجام این گفت وگو، نخستین گام را برای تحقق آن برداشته است، می خواهیم با رسانه های مختلف در ایران همکاری کنیم و امیدواریم این رویکرد به سطح نهادها و موسسات مختلف دو کشور نیز برسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *