سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۱

عوامل ریزش شاخص بورس چیست؟

سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب: 267792
یک کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: ریزش چند روز اخیر شاخص بورس و قیمت سهام شرکت‌ها از حبابی بودن بازار نبوده و دو عامل بیرونی در آن نقش دارد.
به گزارش جهان، شاهین شایان آرانی در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با وضعیت روزهای اخیر بازار سهام که با ریزش بی‌سابقه و 690 واحدی شاخص بورس و تداوم کاهش قیمت سهام اکثر شرکت‌های بزرگ و اعتراض سهامداران همراه شده، اظهار داشت: با توجه به متغیرهای حاکم بر بازار سرمایه، این ریزش‌ها به دلیل حبابی بودن بازار سهام نیست و نمی‌توان این روند را به حبابی بودن چند وقت گذشته ربط داد.

وی افزود: ترکیدن حباب قیمت‌ها در همه بازارهای سهام هنگامی رخ می دهد که قیمت اکثر شرکت‌ها بدون دلیل رشد فزاینده‌ای از ازرش ذاتی کرده و بدون هیچ اتفاق خاصی هم با سقوط قیمت مواجه شوند. بنابراین می‌توان گفت روند روزهای اخیر بازار سهام ناشی از لزوم اصلاح قیمت‌ها و نقش دو عامل در آن است.

این کارشناس ارشد بازارهای مالی جهانی ادامه داد: طبق بررسی‌ به عمل آمده از شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، نخستین عامل مؤثر بر بازار سرمایه ناشی از انتظارات فشارهای تورمی به دلیل احتمال اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها است.

شایان آرانی افزود: عامل دیگر هم برخی مسائل سیاسی مربوط است. به همین دلیل اکثر فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران تصور مبهمی از آینده اقتصاد کشور و حداقل 6 ماه آینده دارند که نتیجه کوتاه مدت آن، رشد ارز و سکه است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در رابطه با مواضع برخی سهامداران حقیقی و اعتراض آن‌ها به رفتار سلیقه‌ای مسئولان سازمان بورس هم گفت: واقعیت این است که مدیریت بورس و بازار سرمایه با توجه به همه فراز و نشیب‌هایی که از سال 84 تاکنون طی کرده، به درجه مطلوبی از دانش و تجربه رسیده و براساس قوانین موجود می‌تواند از ابزارهایی برای محدود کردن رشد شتابان قیمت‌ها استفاده کند.

شایان آرانی خاطرنشان کرد: در همه بورس‌های دنیا حتی بورس لندن هنگامی که قیمت سهام شرکتی بی دلیل رشد می‌کند، مسئولان می‌توانند با توقف نماد خواهان ارائه اطلاعات جدید و انعکاس آن به بازار باشند، اما نمی‌توانند مانع از خرید و فروش کارگزاران و سرمایه‌گذاران شوند. این رویه غلطی است که نباید تکرار شود.

وی افزود: با این همه سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر باید از مکانیزم‌ها و روش‌هایی استفاده کند که با تکیه بر قوانین موجود ، قادر به کنترل کردن انگیزه‌ها باشد، نه اینکه به سمتی حرکت کند در آن سهامداران در مورد دست‌کاری در قیمت‌ها ادعاهای بی منظقی کنند، اما اگر ادعاهای سهامداران معترض ثابت شود، رفتارهای مسئولان جای اشکال داشته و تخلف محسوب می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *