دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

ناگفته های سفیر از تعرض منافقین به ساختمان سفارت ایران در برلین

پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۵۵
کد مطلب: 257510
سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان با رد ادعاهای مطرح شده از سوی برخی رسانه ها مبنی بر اینکه تعرض به ساختمان سفارت از سوی ایرانیان متقاضی پناهندگی صورت گرفته،تاکید کرد که شواهد بخوبی نشان دهنده این است که حمله منافقین هدایت شده بود.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، ˈعلیرضا شیخ عطارˈ افزود: روز قبل از تعرض ،اخباری به ما رسیده بود مبنی بر اینکه عده ای از منافقین تصمیم دارند به سفارت حمله کرده و دست به اقدامات خشونت آمیز بزنند و جالب اینکه کسانی که این خبر را به ما دادند از میان افرادی بودند که بنا به دلایلی متقاضی اقامت در کشور آلمان هستند اما تاکید داشتند که به وطن خود علاقمندند.

سفیر ایران در برلین افزود: ما نیز بلافاصله موضوع را به پلیس اطلاع داده بودیم اما متاسفانه در زمان حمله مهاجمین،با تاخیر معنادار درحضور نیروهای پلیس برای محافظت از ساختمان نمایندگی مواجه شدیم.

وی افزود: عده ای که تعداد آنها بین 20 تا 30 نفر بود و به ادوات و تجهیزات کامل مجهز بودند حدود ساعت 14 به ساختمان سفارت تعرض کرده و به طرز ماهرانه ای ظرف 10 دقیقه با بالارفتن از نرده های بلند ساختمان و بریدن سیم خاردارهای محکم روی آن توانستند وارد حیاط سفارت شوند و بعد از اهانت به پرچم مقدس جمهوری اسلامی اقدام به رنگ پاشی به دیوارها کردند.

شیخ عطار افزود: نکته مهم اینکه تعرض کنندگان از موانع فلزی که همیشه در مقابل ساختمان سفارت قرار دارد و از سوی پلیس برای اجرای طرح های ترافیکی در روزهای خاص استفاده می شود، بهره برده و برای مدت 10 دقیقه خیابان اصلی را مسدود کردند و هیچ خبری هم از پلیس نبود.

وی خاطرنشان کرد: تعداد کمی از تعرض کنندگان ایرانی بوده و فارسی صحبت می کردند و عملکرد آنها نشان می داد که بسیار کارآزموده هستند و برای انجام اینگونه اقدامات آموزش های لازم را دیده اند.

سفیر ایران تاکید کرد: برخلاف آنچه ادعا می شود،حمله کنندگان متقاضی پناهندگی نبودند چون اتفاقا اعتراض پناهجویان به عملکرد دولت آلمان است و این افراد معمولا نسبت به شرایط سخت اعطای پناهندگی در این کشور اعتراض دارند،ضمن اینکه پناهندگان هیچ وقت درمورد موشک های حماس و مقاومت فلسطین و یا حمایت ایران از حماس در جنگ غزه شعار نمی دهند.

شیخ عطار در ادامه اظهار داشت: شعارهای تند ،استفاده از الفاظ رکیک و نحوه اقدام و تعرض حمله کنندگان به خوبی نشان می دهد که این افراد از ناحیه عناصر وابسته به گروهک تروریستی منافقین بودند که اخیرا از اردوگاه اشرف اخراج شده و به کشورهایی همچون آلمان پناهنده شده اند و البته از سوی محافل صهیونیستی که از پیروزی مقاومت فلسطین در جنگ غزه هم عصبانی هستند نیز حمایت می شوند.

شیخ عطار درخصوص اقدامات انجام شده از سوی پلیس برای مقابله با این تعرض،گفت: متاسفانه نیروهای پلیس با تاخیر 10 دقیقه ای در محل حضور یافتند اما برخلاف این ادعا که حمله کنندگان سفارت ایران را به اشغال خود در آورده اند،این افراد بعد از حضور پلیس به سرعت محل را ترک کردند.

سفیر ایران در آلمان ادامه داد: یکی از فرماندهان پلیس ساعتی بعد از تعرض در گزارش خود به ما مدعی شد که 12 نفر از حمله کنندگان دستگیر شده اند اما براساس رویه ای که در این کشور حاکم است متاسفانه پلیس هیچ اطلاعاتی درمورد هویت و وضعیت دستگیر شدگان ارائه نمی دهد.

به گفته شیخ عطار در موارد مشابهی که قبلا اتفاق افتاده از جمله حمله به سفارت ایران در بن حدود 20 سال قبل و یا حمله مشابه 2 سال قبل به سفارت ایران در هلند،هویت افراد اعلام نشده و دستگیر شدگان بعد از گذشت چند ساعت آزاد شده اند.

شیخ عطار در عین حال تاکید کرد که ساعتی بعد از وقوع این حمله در ملاقات با بالاترین مقام وزارت خارجه آلمان یادداشت اعتراض رسمی نسبت به این اقدام را ارائه کرده و بر پیگیری سریع موضوع تاکید کرده ایم.

در همین راستا، ˈگیدو وسترولهˈ وزیر امور خارجه آلمان نیز شب گذشته در تماس تلفنی با علی اکبر صالحی،وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز تاسف شدید از وقوع این حادثه،حمله به سفارت جمهوری اسلامی در برلین را محکوم کرده است.

وستروله همچنین در این تماس تلفنی تصریح کرد: از نظر ما تعرض به حریم دیپلماتیک به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی همچنین تاکید کرد: دولت آلمان حفاظت از سفارت و سرکنسولگری های ایران در آلمان را وظیفه خود دانسته و اجازه نخواهد داد این حادثه تکرار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *