شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

سالی 10 اتهام جنسی برای بی بی سی

سه شنبه ۲ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۰۴
کد مطلب: 251238
مدیرکل بنگاه سخن پراکنی بریتانیا (بی بی سی) روز سه شنبه اعتراف کرد که سالانه بین هشت تا 10 پرونده اتهام سوءاستفاده و آزار و اذیت جنسی در ˈبی بی سیˈ مطرح می شود.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، ˈجورج انتویستلˈ که برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان پارلمان درباره پرونده رسوایی اخلاقی یکی از مجریان مشهور ˈبی بی سیˈ در جلسه تحقیق کمیته فرهنگی و رسانه های مجلس عوام حضور یافته بود، گفت: من آمار دقیقی از شکایات و اتهامات مرتبط با سوءاستفاده های جنسی ندارم ولی گمان می کنم در بنگاهی به بزرگی ˈبی بی سیˈ این آمار باید سالانه بین هشت تا 10 فقره باشد.
 
وی از سوءاستفاده های جنسی ˈجیمی ساویلˈ مجری مشهور ˈبی بی سیˈ از زنان و دختران جوان طی چهار دهه فعالیت در ˈبی بی سیˈ ابراز تاسف کرد و افزود: افشاگری های اخیر درباره جیمی ساویل نشان می دهد که در گذشته یک مشکل گسترده فرهنگی در این بنگاه وجود داشته است.
 
وی در عین حال اظهارداشت که هم اکنون راهکارهای مناسب و متعددی برای مقابله با فساد اخلاقی و سوءاستفاده جنسی در بنگاه ˈبی بی سیˈ وجود دارد که قربانیان می توانند شکایت خود را مطرح کنند... من مطمئن نیستم که در دهه های 1960 و 1970 کارکنان ˈبی بی سیˈ این احساس را داشتند که می توانند در مقابل سوءاستفاده و آزار و اذیت جنسی کاری انجام بدهند.
 
رییس ˈبی بی سیˈ همچنین پذیرفت که افشاگری های اخیر درباره سوءاستفاده های جنسی ˈجیمی ساویلˈ اعتماد مردم به ˈبی بی سیˈ را زیر سوال برده است.
 
بنگاه سخن پراکنی ˈبی بی سیˈ این روزها به دلیل آشکار شدن ابعاد گسترده فساد اخلاقی ˈجیمی ساویلˈ با بزرگترین بحران اخلاقی پنج دهه اخیر خود مواجه شده است.
 
افشاگری های اخیر درباره تجاوزات و سوءاستفاده های جنسی ˈجیمی ساویلˈ از مجریان معروف دهه های گذشته ˈبی بی سیˈ، مقامات این بنگاه سخن پراکنی دولتی انگلیس را با دشواری های جدی مواجه کرده است بویژه که مقامات ˈبی بی سیˈ از سوی منابع مختلف به لاپوشانی فساد اخلاقی مجری سرشناس خود نیز متهم شده اند.
 
ˈجیمی ساویلˈ که در دهه 1960 میلادی کار خود را در رادیو و تلویزیون ˈبی بی سیˈ آغاز کرد به مدت چهار دهه از مجریان مشهور این بنگاه بود و حتی از ملکه انگلیس لقب ˈسرˈ دریافت کرد.
 
ساویل در اکتبر 2011 میلادی و در سن 84 سالگی مرد، اما هنوز سالگرد مرگ وی فرانرسیده بود که گزارش های فساد اخلاقی وی رسانه ای شد.
 
این مجری سرشناس متهم است که در طول بیش از چهار دهه فعالیت خود در ˈبی بی سیˈ دهها نفر از زنان و دختران را مورد تجاوز و یا آزار و اذیت جنسی قرار داده است. برخی از این دختران کمتر از 16 سال سن داشته اند.
 
نخستین تحقیقات درباره فساد اخلاقی جیمی ساویل در دسامبر سال گذشته و چند ماه پس از مرگ وی توسط یک برنامه تلویزیونی ˈبی بی سیˈ موسوم به ˈنیوزنایتˈ انجام شد ولی ظاهرا مدیران ˈبی بی سیˈ پس از اطلاع از موضوع این تحقیقات دستور توقف برنامه و بایگانی شدن مطالب تهیه شده را صادر کردند و اجازه ندادند این برنامه پخش شود.
 
عدم پخش گزارش ˈنیوز نایتˈ درباره فعالیت ˈجیمی ساویلˈ باعث شد که واقعیات موجود درباره این مجری ˈبی بی سیˈ چند ماه دیگر پوشیده بماند اما سرانجام شبکه تلویزیونی ˈآی تی ویˈ ماه گذشته اقدام به پخش گزارشی درباره سوءاستفاده جنسی ساویل کرد و بنگاه سخن پراکنی ˈبی بی سیˈ را با بحران تازه ای مواجه نمود.
 
پس از پخش این برنامه، مقامات پلیس انگلیس نیز تایید کردند که چندین شکایت از زنان و دخترانی که قربانی سوءاستفاده جنسی جیمی ساویل بوده اند، دریافت کرده اند و سرگرم تحقیق درباره این اتهامات هستند.
 
به دنبال علنی شدن فساد اخلاقی جیمی ساویل، شکایت ها علیه وی نیز افزایش یافت و اکنون پلیس می گوید حدود 200 قربانی بالقوه را در این پرونده شناسایی کرده است.
 
از سوی دیگر با بالاگرفتن جنجال رسوایی اخلاقی جیمی ساویل، بنگاه ˈبی بی سیˈ نیز اعلام کرد که دو تحقیق جداگانه درباره این موضوع انجام می دهد.
 
مقامات ˈبی بی سیˈ که از سوی قربانیان و برخی از رسانه ها به لاپوشانی فساد اخلاقی جیمی ساویل متهم شده اند، می گویند: برنامه تحقیقی ˈنیوزنایتˈ دربار جیمی ساویل به دلایل دیگری که مربوط به مسائل سردبیری برنامه بود متوقف شد و ارتباطی با لاپوشانی نداشت.
 
ˈپیتر ریپونˈ سردبیر برنامه ˈنیوز نایتˈ روز دوشنبه مجبور شد از سمت خود استعفا دهد و اکنون بسیاری از کارشناسان رسانه در انگلیس معتقدند که این رسوایی اخلاقی طی روزهای آینده قربانیان دیگری نیز از میان مدیران ˈبی بی سیˈ خواهد گرفت.
 
این کارشناسان تاکید می کنند که اگر در جریان تحقیقات جاری ثابت شود که مدیران ˈبی بی سیˈ به دنبال لاپوشانی این رسوایی بوده اند، اعتبار این رسانه دولتی بسیار بیشتر از این آسیب خواهد دید و احتمالا مدیرکل آن نیز که حدود دو ماه است به این سمت منصوب شده، باید استعفا دهد.
 
شبکه اول تلویزیون ˈبی بی سیˈ شب گذشته در برنامه تحقیقی خود موسوم به ˈپانوراماˈ گزارشی درباره جیمی ساویل و همچنین دلایل متوقف شدن تحقیقات برنامه ˈنیوز نایتˈ درباره وی، پخش کرد.
 
برنامه ˈپانوراماˈ با انتشار برخی جزییات کنترل شده درباره فساد اخلاقی ˈجیمی ساویلˈ در نهایت چنین نتیجه گیری کرد که مقامات ˈبی بی سیˈ در برخورد با پرونده ساویل اقدام به لاپوشانی نکرده اند.
 
اما ˈجان سیمپسونˈ سردبیر بخش اخبار خارجی ˈبی بی سیˈ معتقد است که موضوع جیمی ساویل بدترین بحرانی است که ˈبی بی سیˈ طی پنج دهه اخیر به خود دیده است.
 
وی در برنامه پانوراما گفت: من تصور نمی کنم که ˈبی بی سیˈ این موضوع را بخوبی مدیریت کرده باشد... به نظر من بهتر بود که از همان ابتدا ما تصریح می کردیم همه چیز را بطور باز به اطلاع مردم خواهیم رساند.
 
سیمپسون اظهارداشت: تنها سرمایه ای که بنگاه ما دارد اعتماد مردمی است که به ما گوش می دهند و ما را تماشا می کنند و اگر ما این اعتماد را از دست بدهیم، همه چیز از بین می رود و این برای ˈبی بی سیˈ بسیار خطرناک است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *