چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

قدرت ایران در پرتاب نانو و میکرو ماهواره‌ها

پنجشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 250277
رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های رو به رشد صنعت فضایی کشور از اعلام آمادگی این سازمان برای پرتاب نانوماهواره‌ها (ماهواره‌های تا ۱۰ کیلوگرم) و میکرو ماهواره‌ها (از ۱۰ تا یکصد کیلوگرم) در نمایشگاه‌ها و نشست‌های فضایی بین‌المللی خبر داد.
به گزارش جهان، دکتر فاضلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سازمان فضایی ایران در نمایشگاه های بین‌المللی مانند نمایشگاه شصتمین کنگره بین‌المللی فضانوردی که سال گذشته در آفریقای جنوبی برگزار شد شرکت کرده و نسبت به پرتاب ماهواره‌های نانو و میکرو اعلام آمادگی کرده است. همچنین در هفته‌ فضای سال جاری نیز در شصت و یکمین دوره این همایش در ایتالیا شرکت کرده تا آمادگی خود را برای پرتاب محموله‌های ریز ماهواره‌یی نانو و میکرو اعلام کند.

وی افزود: پس از اعلام آمادگی ایران برای پرتاب این ماهواره‌ها شاهد بودیم که برخی از کشورهای آسیایی و یکی از دانشگاه‌های اتریش برای پرتاب ماهواره دانشگاهی خود با پرتاب گر ایران اظهار تمایل کردند و در این راستا در صددیم تا با انجام مذاکراتی به نمایندگی از آنها بتوانیم این کار را انجام دهیم.

رییس سازمان فضایی ایران ادامه داد: ایران توانایی پرتاب چند محموله در یک پرتاب را دارد به گونه‌ای که می‌تواند چندین محموله چند کیلوگرمی را با یک پرتابگر به مدارهای مشخص منتقل کند.

فاضلی ادامه داد: با این تکنولوژی می‌توان چندین ماهواره چند صد کیلوگرمی را هم با یک پرتابگر و در یک پرتاب به فضا ارسال کرد. البته ایران در حال حاضر قادر است با استفاده از ماهواره بر سفیر یک A ، B و سیمرغ چند محموله چند کیلوگرمی را پرتاب کند و برای دستیابی به فن‌آوری کامل آن نیاز به انجام فعالیت‌های بیشتر تحقیقاتی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *